Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen 5 gånger!!…

Kuggat uppkörningen 5 gånger!!! jag ger upp

Jag vill INTE möta er på vägen 2016-09-03 12:39 ! Citera #
inspektörn 2012-03-07
Kuggad! Trevligt att man kan väcka debatt!
Det var mycket på en gång, men jag skall försöka bena ut det så gott det går! jag ber om ursäkt om det kan verka rörigt, men många frågeställningar går in i varandra mm mm!
Skall vi börja med demokrati!
I Sverige har vi demokratiska val där vi väljer dom personer som skall representera oss i riksdagen! Beroende på valutgången tillsätts en regering!
Riksdagen har fått väljarnas förtroende att stifta lagar till gagn för medborgarna!
Regeringen beslutar om förordningar som är en mer detaljerad version av lagen!
Statliga myndigheter författar föreskrifter utifrån lagarna och förordningarna!
Allmäna råd om hur man skall tillämpa föreskrifterna författas med!
Detta är ett förfaringsätt som vi alla är med och beslutar om. Det kanske inte är det bästa systemet, men det är det vi måste rätta oss efter annars har vi anarki och inte demokrati!
Demokrati innebär INTE att man får sin vilja igenom utan att man har rätt att UTTALA sin åsikt och argumentera för den på olika sätt exvis i en demonstration.
Alla lagar, förordningar, föreskrifter mm går att ändra på, men så länge dom inte blir ändrade är vi alla skyldiga att följa dom!
DET ÄR DEMOKRATI!
Tack!
Jag vill INTE möta er på vägen 2016-09-03 12:51 ! Citera #
Kuggad 2012-03-08
inspektörn
Kuggad!
När det gäller dom exempel som du tar upp på att inspektörerna skulle vara undermåliga i sitt arbete, så visst på 225000 körprov på ett år kan du säkert hitta folk som är missnöjda med bedömningen.
Det finns många exempel på missnöjda trafikskolor, men när man har tagit dom på pulsen lite så inser dom att deras egna utbildning inte alltid håller måttet. Det kan bero på en massa olika orsaker, men för ögonblicket och nu talar vi nutid, så är all tillsynsverksamhet, både på trafikskolor och trafikinspektörer på Transportstyrelsens bord. Det är en relativt färsk myndighet som håller på att beta av ett enormt berg av uppgifter som samlats hos dom beroende på att det tog tid att starta upp myndigheten. Det innebär att det inte har genomförts så mycket tillsyn från Transportstyrelsens sida de senaste åren, men dom håller på att jobba ikapp!
Under tiden har Trafikverket låtit Umeå universitet göra en vetenskaplig undersökning om hur olika trafikinspektörer bedömer samma prov!
Man har gjort en noggrann studie i flera olika städer, stora som små med slumpvis utvalda inspektörer. Man har studerat inspektörernas sätt att arbeta, kundbemötande, kunskap i ämnet mm mm.
Vad kom man fram till?
Forskarna på Umeå universitet kunde fastställa att trafikinspektörerna bedömer lika i, håll i hatten nu, 93,7% av gångerna!
Det är ett världsresultat! Långt över vad man presterar inom tex skolan.
Vad som kanske förvånar dig ännu mer är att Trafikverket är inte nöjd med den siffran utan jobbar med internt kvalitéetsarbete för att höja den!!!!
Gör dom ett dåligt jobb?
Att referera till en tidning är bara nonsens, dom har ingen aning om vad som händer på ett körprov eller vilka regler som gäller och skriver för att sälja tidningar inte tjäna medmänskligheten!
Har du någon färsk vetenskaplig studie som talar för dina argument vill jag gärna ta del av den!


Demokrati = demos + kratos. Jag är utbildat tolk. Försök inte läxa upp mig på vad ord betyder. Hur den principen formas praktiskt är bara detaljer. Alla försöker få igenom sin vilja. Därför finns det lobbyister även. Efter sökande på nätet och liten läsning ser jag klart: man måste ändra på det sättet ni utför era arbetsuppgifter. En undersökning du syftar på och interna kontroller tror jag inte på. Jag jobbar i ett stort företag med stora kunder och har sett båda - kontroller och undersökningar. Man vänder på resultatet även lättare än gör en intryck på media. Mitt sista projekt på SLL är bra exempel just på detta. Därför när du kommer med dina svaga argument gör det inte alls hela bilden av jobb ni gör vackrare.
Jag är en rutinerad, lugn och erfaren förare som blev kuggad fem gånger nu. Och att ni vågar förklara mig var kopplingen är till för visar mig mycket. Ni tror alldeles för mycket om sig själva, helt enkelt. Som sagt, det är för att kontroll över hur ni utför era arbetsuppgifter på plats saknas helt, vilket resulterar att ni har fria händer och tror att ni har rätt att läxa upp folk. Du själv försöker göra det med mig gång på gång i den här diskussionen. Man mäter inte förmåga att köra bil i trafiken med metoder som går på hur säker en elev på en tenta och kuggar inte för att det tog lite längre än vanligt att bestämma när man ska ”vända och åka tillbaka” i en helt okänd stad. En gång till visar det att undersökningen du syftar på stämmer inte. Så det är bäst att du själv slutar tro på det.
Kuggad: Vem är det som försöker läxa upp vem? I en FUNGERANDE demokrati väljer folket i landet efter ett system hur lagarna ska fastställas. När en lag är fastställd FÖLER man den alt ser till att påverka sittande politiker att ändra den. ALLA försök att kringå det demokrtiska systemet är ant anarki eller diktatur.
Jag håller däremot med dig om att undersökningar kan vara missvisande / inte visa hela bilden.
Gäst 1 2016-09-03 13:43 ! Citera #
Jag vill INTE möta er på vägen 2016-09-03
Tack! Äntligen någon som inte tycker synd om de som kuggar! Jag har själv mött en som ansåg att han hade bra avstånd till vår bil när han körde ut ( jag var passagerare) - jag är fortfarande orolig om bilar kmr för nära för fort, det är snart 7 år sen. Vi hade tur, min sambo väjde och den ”duktiga” föraren snuddade bara vår bil innan han hamnade i diket... Men jag såg ner i framsätet på den andra bilen och den bilden är kvar än.
Jag blir mörkrädd när jag läser att vissa inte tänker bry sig om de inte får körkort utan tänker köra ändå! Om du inte får ditt kort SKA du inte ut och köra ihjäl någon som har lärt sig att köra bil! Jag skiter i om ” pappa har betalat 100 000” lr inte - MITT och MIN FAMILJS LIV är värt mkt mer!
Du, vad menar du med ”MITT och MIN FAMILJS LIV är värt mkt mer!”? Vad är det för sätt att se på dina medmänniskor? Alla i trafiken är värda respekt till lika grad.
Gäst 2016-09-03 13:59 ! Citera #
Jag vill INTE möta er på vägen 2016-09-03
Tack! Äntligen någon som inte tycker synd om de som kuggar! Jag har själv mött en som ansåg att han hade bra avstånd till vår bil när han körde ut ( jag var passagerare) - jag är fortfarande orolig om bilar kmr för nära för fort, det är snart 7 år sen. Vi hade tur, min sambo väjde och den ”duktiga” föraren snuddade bara vår bil innan han hamnade i diket... Men jag såg ner i framsätet på den andra bilen och den bilden är kvar än.
Jag blir mörkrädd när jag läser att vissa inte tänker bry sig om de inte får körkort utan tänker köra ändå! Om du inte får ditt kort SKA du inte ut och köra ihjäl någon som har lärt sig att köra bil! Jag skiter i om ” pappa har betalat 100 000” lr inte - MITT och MIN FAMILJS LIV är värt mkt mer!
Du har själv saker att lära om du på riktigt anser att du är värd mer i trafiken. Trafiken bygger på ömsesidig respekt för varandra. DU är inte värd mer än någon annan på Sveriges vägar. Prestigetänk är FARLIGT.
Piraten 2016-09-04 06:46 ! Citera #
Alltid fel på andra/systemet för uppkörning, märkligt fenomen..
Har inte hört något om att jag behöver köra bättre, plugga mer..
Där är ju själva problemet, att man ej ser sina egna brister!
Var lika kritisk mot dig själv som emot inspektör och transportstyrelsen så klarar man körkortet!!
Inget system är felfritt och kommer aldrig vara!
Mitt tips är att fokusera på det som är viktigt, som att öva å plugga!
Och använd denna sidan att få tips hur du blir bättre förare!
Piraten 2016-09-04 07:26 ! Citera #
Och uppkörningen ska spegla dom situationer du kan ställas inför som ensam förare i bilen..
Och ska inte spela någon roll om du ska hitta en vändplats på okänd plats, så är det en situation du kan ställas inför senare!
Och man ska klara inom rimlig tid!
Undersökningen om hur inspektörer bedömer är rätt eller inte, är rätt omöjlig att fastställa enligt mitt tycke..
Handlar om miljö/stad, elev, moment, trafik, och vilken väg man kör..
Kan enbart bedöma om inspektören kollar på samma saker vid bedömningen..
Som ja skrev innan inget system är felfritt, men kan alltid påverka för göra saker bättre så klart!
Så ens disskutera vem som gör fel/ rätt är att lägga energi på fel ställe..
Gäst 2016-09-04 21:00 ! Citera #
Hahaha lider lite med er som har fått så jobbiga uppkörningar o kuggar flera gånger, själv körde man lite landsväg o vände + motorväg o nåt varv i centrum sen var de klart 8-) 8-) enkelt. Skyll inte på inspektörer, kan man inte köra är de inte deras fel
Dea 2016-09-06 15:29 ! Citera #
Hej ???
Har inte kanske så mycket att säga nu när jag läser alla andras inlägg här , men jag blev kuggad idag på första försöket och är sååå offfff....har kört bara på körskolan i ca 35 körlektioner.
Vet inte om jag har lust att fortsätta ????...
Gäst 2016-09-06 16:15 ! Citera #
Hejsan Dea!

Det är väl klart du ska fortsätta in i målet, är många som inte klara det men kommer tillbaka på nästa prov och sedan lyckas dem. Du behöver bra ta det lugnt och fokuserar till nästa körning på trafikverket, kanske över mer på det som ansågs vara fel. Det kan kännas hårt att får höra inte godkänd men det betyder inte att man är en oduglig förare bara att man ska fortsätta med det. I livet kommer det motgångar som kan vara jobbigt men det mesta löser sig om man bara göra om provet på trafikverket.


IALLAFALL DU SKA INTE BARA SLUTA PÅ GRUND AV EN KUGG
Gäst 2016-09-06 17:32 ! Citera #
Dea 2016-09-06
Hej ???
Har inte kanske så mycket att säga nu när jag läser alla andras inlägg här , men jag blev kuggad idag på första försöket och är sååå offfff....har kört bara på körskolan i ca 35 körlektioner.
Vet inte om jag har lust att fortsätta ????...
Jag körde också bara genom trafikskola och körde 33 lektioner. Första uppkörningen misslyckades jag med (hade kört 30 lektioner då), blev väldigt avtaggad efter det. Sedan körde jag 3 lektioner till hos trafikskolan och lyckades få till så att jag kunde köra privat 4 gånger med min pappa. Andra uppkörningen var exakt 3 veckor senare och då klarade jag mig. Tro mig, jag kände också för att ge upp men ryckte upp mig och andra uppkörningen gick bra. Körde dessutom upp i Stockholm där de flesta verkar kugga. Men det går, jag lovar! :) ge inte upp! Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 15:04
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov