Vadå press att göra eller inte göra vissa saker? Såklart vill personen bredvid att du ska göra rätt.
Sen finns ju alltid polisen bakom nästa hörn, redo att klippa ditt körkort om du gör fel i trafiken (eller komma i efterhand om det skett en olycka).
En inspektör gör aldrig onödiga ingripanden, och om den som sitter bredvid drar i ratten och undviker en olycka hade du inte blivit ganska tacksam då?
Något att tänka på är att man lär så länge man lever så kör försiktigt där ute!
Uppkörningsinspektörer kan faktiskt ingripa trots att man inte gör absolut fel.
När jag kuggade på första försöket så ingrep inspektören genom att bromsa mig då jag närmade mig något mindre fartgupp (som inte var så lätt att se ordentligt i god tid) i cirka 50 km/tim, trots att jag körde på en 50-väg och trots att det inte är så farligt att köra i 50 över just det guppet. Jag har själv sett på gatufoton att det där fartguppet vid Våghusbron på Södra ringvägen i Västerås, där jag hade uppkörning, inte är något stort fartgupp utan snarare bara en mindre stenlagd upphöjning som såvitt jag förstår är utformad för att tåla en hastighet runt 50 km/tim, hur kan det då ha varit farligt att köra i 50 över?
Min ”kompis” berättade att han körde i 50 över ett gupp av misstag när han var i Västerås, antagligen över den där upphöjningen vid Våghusbron, han såg tydligen inte den där upphöjningen i tillräckligt god tid för att hinna bromsa. Men lyckligtvis blev det inga skador på bilen han körde, jag vet inte varför, men det kanske inte är så farligt att köra 50 just där. Att av misstag köra i 50 över en sån mindre upphöjning kan väl oftast inte leda till någon skada.
Förresten finns det ingen anledning att behöva köra långsammare än 50 där trots att det är en 50-väg; hade det varit ett övergångsställe där så hade jag väl förstått att det är viktigt att sänka sin hastighet. Å andra sidan är man inte skyldig att sänka sin hastighet strax före ett övergångsställe heller, om man nu inte har någon gående att behöva väja för; juridiskt sett är det tillåtet att passera ett övergångsställe i 50 km/tim sålänge det är trafiksäkert, om det nu är 50 som är högsta tillåtna hastigheten.