Till alla er som kämpar, jag vill dela med mig min story, för att jag själv fick så mycket av att läsa andras berättelser när det kändes tufft.
Jag började övningsköra på en trafikskola 2008, när jag var 17 år. Och fick mitt körkort förra veckan 32 år gammal!
Där i mellan var jag helt övertygad om att det var nåt fel på mig, att jag inte kunde få körkort för att jag var så dum och korkad.
Första gången började jag övningsköra på en trafikskola i en storstad. Jag var blyg och nervös. Fick en lättirriterad lärare som tappade tålamådet och blev elak när jag hade problem. Han sade saker som ”undrar vad som finns i din hjärna? Inget?” och ”du är nog lite för mycket av en konstnär för det här”
Att vi inte funkade ihop med läraren gjorde att jag var allt för stressad på körlektionerna och lärde mig ingenting ordentligt. Körde bara på och hoppades på det bästa. Till slut bokade de mig till körprovet trots att jag kände mig osäker. Jag körde upp i centrala Helsingfors och kuggade gång efter gång. Jag var sönderstressad och nervös men bokade bara en ny uppkörning en efter en tills jag hade kuggat 6 gånger och var helt slut.
Jag fattar inte varför ingen satt stopp på detta. Jag hade helt klart inte tillräckligt mycket kunskaper för att klara mig. Men jag tuffade bara på tills att jag hade inget självförtroende kvar. Till slut svarade jag inte på körskolans samtal utan mamma fick ringa dem och säga att jag tar en paus.
Den pausen varade 14 år.
I mars skulle en jämnårig kompis till mig skaffa sitt körkort och då tänkte jag att nu ska jag ta min revanch. Jag hade haft en identitet som den som inte har körkort, som kuggat körprovet 6 gånger, haha, och bara inte kunde köra bil.
Jag hade hunnit flytta till Sverige, bli vuxen, få ett jobb etc. men ändå blev jag återigen en nervös liten 17-åring bakom ratten. Skillnaden var att denna gången hade jag en helt fantastisk lärare. Alltid på bra humör, allttid peppande, trevlig och rolig. Jag hade mycket svårigheter, allting tog sån tid. Hade svårt men växlingen, uppmärksamheten, närverna, you name it. Men jag hade bestämt mig (och sparat en hel del pengar för detta)
Framför allt hade jag svårt med backning. Kunde inte fatta hur bilen var placerad eller hur och när och varför jag skulle ratta. Läraren visade mig gång efter gång och förklarade tills jag fattade. Vi kunde skämta om detta, men aldrig på ett sätt som fick mig att känna mig korkad. Vi skrattade tillsammans åt situationen och sen gjorde vi om!
Jag kommer alltid minnas mina två trafiklärare: den ena oprofessionella och elaka människan och den andra helt fantastiska peppande personen som fick mig att tro på mig själv.
Med risk att det här blir lite cheesy så känns hela körkortet som en mycket större grej för mig. Visst är körkortet stort i sig, men för mig har det visat att jag kan komma tillbaka, göra grejer som känns svåra och jobbiga. Och det kan ni också!
Jag klarade min uppkörning på första försöket den här gången. Det var inga konstigheter, det var bara att jag behövde tid och lung och ro för att lära mig. Det tog 59 40-minuters körlektioner. Och det var värt det. Nu har jag mitt körkort
Så heja på er alla som känner att det är svårt! Det är det för vissa av oss men det går!