Jag har uppkörning i Västerås och känner mig riktigt nervös och stressad. Kuggade nyligen en uppkörning i Sala på vad jag tycker var orättvisa grunder. Jag har också hört från mina kompisar att det verkligen beror på vem man får som inspektör. Någon som har några tips? Fick ni köra på motorvägar, stadstrafik eller landsväg?
Kanske en dum fråga, men jag vill verkligen inte kugga igen. Har också hört att om man kuggar fler än två gånger kan det bli svårare att få bra tider för nästa uppkörning. Jag känner mig faktiskt väl förberedd, men efter att jag kuggade i Sala lyckades jag boka en ny tid snabbt genom att konstant hålla koll på Trafikverket.
Hur gick det för dig? Jag har kört privat och har aldrig gått på körskola. Jag gjorde mitt kunskapsprov den 16 september 2024 och klarade det med 60 rätt. Sedan gjorde jag uppkörningen den 23 september 2024 och klarade även den. Under uppkörningen körde jag från Trafikverket ner mot E18 mot Hälla, svängde av E18 mot Gäddeholm/Anundshög och fortsatte mot Gäddeholm.
När jag kom fram till rondellen mot Gäddeholm fick jag vända tillbaka till Västerås, köra mot Hässlö och in på Flottiljgatan, där jag skulle backa runt hörn. Sedan körde jag in mot Östra Mälarstrand och därifrån tillbaka till Trafikverket.
Mitt tips är att vara lugn, kolla speglarna och hålla koll på mätaren som visar vilken växel du ska ha. Jag märkte att bilen jag körde inte alltid var så bra på ecodriving, så tänk på att motorbromsa ofta. Jag hade en bra provförrättare.