Det var kanske ingen bluff att uppkörningsinspektören uppgav att jag var ”uppe i 50 på den där 30-sträckan”? Han kanske bara hävdade det för att hitta på en förevändning för att tvinga mig att göra nytt körkortsprov, och därigenom ”hjälpa Trafikverket att tjäna pengar genom att tvinga en uppkörningselev att betala för nytt körkortsprov”. Jag behöver inte ha varit uppe i 50, utan kanske snarare bara i 40-45 km/tim. Om det nu blir körkortsindragning på att köra i 50 på en 30-väg, då kan det väl praktiskt sett vara ”okej” att köra fortare än 30 på en 30-väg, sålänge man kör i under 50 km/tim.
Jag förstår inte varför ”corax” blev godkänd på uppkörningen, på första försöket dessutom, trots att han/hon av misstag åkte i 40 km/tim på en 30-sträcka under uppkörningen vid Farsta. Kan det hänga ihop med att ”corax” bokade uppkörning via sin trafikskola och inte privat? Det påstås ju att trafikinspektörerna ofta ”särbehandlar privatister”.
Att inspektören noterade att hastighetsmätaren kom upp till 50-strecket behöver inte innebära att bilen åkte i 50 km/tim, den kan lika gärna ha åkt saktare, cirka 40-45 km/tim. Hastighetsmätaren är faktiskt konstruerad för att visa 4-5 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i, det måste man faktiskt ta hänsyn till och därmed göra en avräkning på upp till 5 km/tim, för att vara mer exakt. Att bara köra cirka 40 km/tim borde inte leda till kuggning, det gör väl mer skada än nytta om en fordonsförare ständigt tittar ned på hastighetsmätaren istället för att hålla så god uppsikt som möjligt framåt, för att vara uppmärksam på området framför sig.
Om man inte kört eller lärt sig köra dieselbil innan första gången man kör en sån, då borde man faktiskt ha rätt att få lite tid på sig att lära känna bilen så bra som möjligt för att få förståelse för hur man ska handskas med den.
Många som kört diesel-golfar har uppgett att det känts läskigt när den bara drar iväg trots att man inte gasar, det känns som om man inte får tillräcklig kontroll över biljäveln. Jag trodde golf-bilar skulle vara lättkörda men de verkar inte vara så lättkörda alls.