Start > Körkortsforum > Varför skaffar ni körkort?

Varför skaffar ni körkort?

Plankt0n 2012-07-10 09:02 ! Citera #
mattlo
Hej!

Jag tänkte höra VARFÖR folk skaffar körkort. Vad är just din anledning?

Min anledning är att jag planerar att inte alltid bo i stadsmiljö, utan gärna långt ut till skogs, åtminstone en del av mitt liv. Då känns det bra krångligt att inte kunna köra bil - min kära mor, som bor bara tio mil utanför Stockholm, skulle knappast klara sig utan bil. Dessutom kommer jag ju att kunna hjälpa mamma att åka och handla, och sånt, när jag hälsar på henne, men om jag bara planerade storstadsliv så skulle jag knappast skaffa körkort.

Hur tänker ni?

Äcklas av kollektivtrafiken och människorna, inget personligt men jag hatar kollektivtrafik, åker inte när du vill åka, alltid full packat, alltid försenad, minsta lilla oväder så blir de stående, havrerade bussar och vagnar för västtrafik hellre lägger pengar på kaffebröd. Skrikande ungar, högljuda samtal på främmande språk, fientligheten på kvällarna ”ey vad kullar do på” , pansionärs jävlar som ska på kl 6-7 på morgonen bara för att, och sedan har vi kostym snubbarna med headsets som skriker kommandon till deras assistenter via mobben.Och sist men fan inte minst morsor o deras jävla pansarvagns barnvagnar på 2 ton som tar hela bussen.. Ne tacka fan vet jag för bilen! Hejja hejja.

Faktiskt största anledningen till varför. Ooooo... självklart friheten och möjligheten att bo lite utanför o jobb på längre distans.
Malle 2012-09-08 19:06 ! Citera #
För att uppleva friheten att kunna ta mig själv runt dit jag vill. Känns som att det är något som man någon gång under livet absolut kommer ha nytta av.
Gäst 2012-09-09 02:40 ! Citera #
Varför inte? Finns inte någon anledning att inte ta kortet (om man är fysisk och mentalt kapabel till det).
Gäst 2013-01-10 16:20 ! Citera #
Jag skaffar körkort mest för att det är väldigt bra att ha! Jag bor dessutom i en liten stad där kollektivtrafiken inte går så ofta. Mycket lättare att ta sig fram. Sen tror jag att om jag inte gör det nu så kommer jag aldrig att ta kortet, tror man blir lite lat och drar ut på det annars!
Gäst 2013-01-18 09:34 ! Citera #
Körkortet är någonting som man kommer att han användning för under hela livet.
IAmMine 2013-01-25 14:38 ! Citera #
För att skjutsa mina barn till träningar matcher och kompisar :) och för att kunna åka dit jag vill, när jag vill utan att behöva be någon skjutsa mig. Så skönt att slippa det!
inaa 2013-03-02 22:29 ! Citera #
För att jag bara ser nackdelar med att inte ha ett körkort.
wheelie87 2013-07-10 00:53 ! Citera #
För att många runt mig påstod att det skulle bli lättare att få ett jobb om jag har körkort och det stämmer kanske. Fick kortet 26 mars 2012 och augusti 2012 började jag nytt som jag nu är fast anställd hos.

En lärare sa en intressant grej på en teorilektion; ”Körkortet är ett enkelt intyg på att du inte har några osynliga, konstiga sjukdomar eller alkoholproblem. Det gör dig säkrare att anställa.”

Det andra skälet är att jag längtar efter familj nån gång. Jag är fortfarande singel, men inom 5-10 år kanske det finns en barnvagn i mitt hushåll och det funkar dåligt i kollektivtrafik eftersom jag sitter i rullstol. Jag fixar stadsbuss själv, men med en barnvagn? Knappast.
NicoleBeit 2013-09-28 09:00 ! Citera #
För att lät kunna ta mig till jobbet. + så är det billigare än vad jag betalar i månaden för mitt månadskort!
En investering som många säger.. :)
Permobile Erotomatik 2013-10-08 15:19 ! Citera #
Hur tänker ni?
Äcklas av kollektivtrafiken och människorna, inget personligt men jag hatar kollektivtrafik, åker inte när du vill åka, alltid full packat, alltid försenad, minsta lilla oväder så blir de stående, havrerade bussar och vagnar för västtrafik hellre lägger pengar på kaffebröd. Skrikande ungar, högljuda samtal på främmande språk, fientligheten på kvällarna ”ey vad kullar do på” , pansionärs jävlar som ska på kl 6-7 på morgonen bara för att, och sedan har vi kostym snubbarna med headsets som skriker kommandon till deras assistenter via mobben.Och sist men fan inte minst morsor o deras jävla pansarvagns barnvagnar på 2 ton som tar hela bussen.. Ne tacka fan vet jag för bilen! Hejja hejja.

Faktiskt största anledningen till varför. Ooooo... självklart friheten och möjligheten att bo lite utanför o jobb på längre distans.



Hårda ord, men mycket av det där stämmer med kollektivtrafiken och lite till...
Kunde nog inte ha sagt det bättre själv!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor