Jag hade kuggat två gånger i hemort(Linköping) (med två gamla gubbar som inspektörer kan man tillägga..)
Körde min tredje uppkörning i Farsta(nytt ställe för mig) och fick godkänt! Körde med en så trevlig kvinna som var proffsig och en riktigt stjärna. Hon lugnade mig och förklarade att man får göra misstag och att jag inte skulle haka upp mig på det om det skulle hända något mindre.
Vi körde mot Nynäshamn(motorvägen) sedan fick jag köra mot Huddinge, in på landsväg och backa runt hörn. Sedan körde vi mot Trångsund C, mycket rondeller och små vägar. Sedan var det över.
Jag hade verkligen en positiv upplevelse, blev så himla chockad när hon sa att körningen var godkänd
Hade inte vågat hoppas på ett godkänd pga de tidigare misslyckandena. Jag ringde mina föräldrar direkt och grät
Jag tror att det handlar mycket om tur, skicklighet men även hur personen som sitter brevid är och ser på körningen.
Mitt tips till er som ska köra upp är
1. Kör lugnt!!!! Är det 70 behöver du inte köra i 70, utan kör max 60-65. (speciellt om det är vinterväglag eller regn)
2. Lägg alltid i 2:an eller lägre när du kommer till en rondell, kuggat på att jag åkte för snabbt i rondeller.
3. Speglar och döda vinkeln! Kolla
alltid vänster, back, höger spegel samt döda vinkeln vid sväng/körfältsbyte. Det kan även vara bra att kolla backspegeln var 5 sekund(läste det på nätet). (en av inspektörerna tyckte att jag hade för dålig uppsyn)
4. Öva så att backa runt hörn, fickparkering och backparkering sitter. (Under mina 3 uppkörningar fick jag backparkera en gång, och backa runt hörn på de två andra)
5. Min säkerhetskontroll var bara att kolla så att vindrutetorkarna fungerade. Tips att ha koll på dom.
Jag behövde bara göra säkerhetskontrollen på min första uppkörning.
6. Kör runt trafikverket ett par gånger innan uppkörningen, känn av miljön runt om. Jag hade endast övningskört runt Farsta två kvällar, det var nog bara en slump att jag fick köra upp en av rutterna jag övningskört dagen innan.
7.
GE INTE UPP!!! Jag hann göra 3 uppkörningar innan min teori gick ut. Jag började nästan ifrågasätta om det var mig och min körning det var fel på.. Jag och pappa var ju så nöjda och stolta över min körning. Men sedan visade det sig ju att jag faktiskt kan köra.
Jag klarade som tur min tredje och slapp göra om mitt teoriprov(fanns ont med tider för en 4:de körning).
En stor tumme upp till Susanne på Trafikverket Farsta.