Start > Körkortsforum > Skillnad mellan inspektörer - …

Skillnad mellan inspektörer - Uppkörning i Farsta

Gäst 2016-05-15 03:05 ! Citera #
(Trådskaparen) hur gick det annars? Vad fick du göra? Fickparkera? Dragläge backe? Vilken kontroll fick du innan körning? Fan du är på g nu! Heja heja!
Gäst 2016-05-15 12:49 ! Citera #
Jag har upplevt det som att inspektörerna tycker det är bra att kallprata lite samtidigt som man kan kör för att uppvisa säker körning. Dock inte för mycket. Har märkt att de blir helt tysta efter ett tag om man babblar på för mkt och om man säger något om sin körning eller tidigare uppkörningar finns det risk att de feltolkar det och kanske undermedvetet tar med det i bedömningen.

I Sollentuna finns det massa rondeller efter varandra och om man aldrig kört förut där gäller det att ha brs fokus och uppsikt för att inte åka fel. Jag åkte fel en gång när jag skulle mot Arlanda men styrde upp det snabbt vilket jag tolkade på inspektören att jag visa prov på att jag kunde hantera plötsligt uppkommen situation på bra sätt. Jag gjorde säkert något mer småfel som jag inte märkte / inspektören inte nämnde men det var min bästa uppkörning hittills. På något sätt var det skönt att åka någonstans där man inte kände till vägarna då det gör en extra fokuserad.

Jag fick åka ut på en landsväg o svänga in i ett industriområde och vända. Jag backar alltid runt hörn när jag ska vända för att jaga lite + poäng.

Jag har 4 lektioner nu i veckan och jag ska säga till skolan att de utsätter mig för nya situationer på ställen jag aldrig varit på förut så min körning sätts mer på prov än hur väl jag lärt mig Farsta/Söderorts vägnät.

Min far har inte så mkt tid/lust att köra med mig eftersom han har kört så mkt med mig o mina syskon tidigare men mutar honom med lite finsprit o middagar ibland så det i alla fall blir någonting :)

Frågade inspektören om de alltid tittar på tidigare ev uppkörningar och tar in det i bedömningen. Han sa att det varierar mellan olika inspektörer. Han personligen ville undvika det så mycket som möjligt för att skapa sin egen uppfattning. En hederlig människa mao

Ska ställa lite högre krav på körskolan där lektionerna kostar lika mycket som en uppkörning. Vi får inte glömma att det faktiskt är vi som är kunder hos dem och vi betalar dem för att göra oss redo. Ställ krav på företag ni är kunder i och låt dem inte bli för bekväma
Gäst 2016-05-15 13:05 ! Citera #
Gäst 2016-05-15
(Trådskaparen) hur gick det annars? Vad fick du göra? Fickparkera? Dragläge backe? Vilken kontroll fick du innan körning? Fan du är på g nu! Heja heja!
Den här gången fick jag inte starta i backe men fick göra det förra gången jag körde upp i Sollentuna. Då fick jag motorstopp. Det var ganska tidigt i körningen och inspektören grymtade till vilket inte var ett excellent first impression. Det var en Volvo diesel vilket det varit båda gångerna i Sollentuna. Med Volkswagen-bilarna har jag kunnat stanna i backen med fotbromsen och sen hittat dragläget och sen köra vidare. Det här var dock en väldigt brant backe och jag vet inte om det berodde på bilen men det funkade inte för mig med fotbroms och dragläget. Jag drog i handbromsen istället och hittade dragläget och då var det inte något problem. Kanske kan vara ett tips.
Gäst 2016-05-15 14:02 ! Citera #
Det var garanterat inget fel på bilen :)
Trådskaparn 2016-05-15 15:57 ! Citera #
Gäst 2016-05-15
Det var garanterat inget fel på bilen :)
Jag menar inte att det har något fel på bilen utan att jag var van att köra Volkswagen och att jag upplevde Volvon lite annorlunda. Jag sa aldrig något om att det var fel på bilen
Gäst 2016-05-15 18:22 ! Citera #
Gäst 2016-05-15
(Trådskaparen) hur gick det annars? Vad fick du göra? Fickparkera? Dragläge backe? Vilken kontroll fick du innan körning? Fan du är på g nu! Heja heja!
Senaste gången i Sollentuna behövde jag inte fickparkera och den enda säkerhetskontrollen jag behövde göra var att kolla att styrservon funkade. Jag har klarat fickparkering och alla andra säkerhetskontroller på tidigare uppkörningar så inspektören kanske inte ville slösa tid på det antar jag.

Körde Stockholm - Värmdö (Gustavsberg, Strömma) idag med farsan och det verkade gå bra men han är ju iofs inte inspektör. Körde in på parkeringar o fickparkerade massa gånger. Ska köra med trafikskolan den här veckan och se vad de säger om mina färdigheter efter veckans slut så går jag jaga uppkörningstider igen.
Legadia 2016-05-15 22:51 ! Citera #
Jag klarade det!
Va så sjukt nervös och trodde verkligen inte på mig själv.
Fick kontrollera bromsarna innan vi drog iväg, glömde trycka ner kopplingen (vilket hon fick påpeka) och tänkte redan då att jag va körd.
Vi körde mot Enskede och bostads område runt Enskededalen med små korsningar med dålig sikt, jag kröp mig igenom dessa korsningar på ettan och kopplade upp på tvåan imellan korsningarna.
Fick backa runt ett hörn och köra igenom den stora rondellen vid Globen (vilket jag alltid tyckt va svårt och gjort fel på) tänkte här kommer jag kugga. Gick skit bra. Sen fick jag ta riktning mot Nynäshamn och tillbaka till Farsta.
Små snackade med tjejen under hela körningen.
Fick parkera när jag kom tillbaka.
Kom helt fel in i fickan men rättade upp mig och kom in fint sen.
Hon hade inget att påpeka på och jag blev så paff att jag började gråta.

Innan jag körde upp åkte vi några varv (min syster är trafiklärare) runt Farsta, Länna, Skarpnäck och kollade skyltar, vad jag skulle tänka på och observera. Övade lite parkering och fick igenom kontrollerna, hon körde och jag gick igenom allt i mitt huvud en sista gång.
Det va skit bra!
Hon var ju såklart skit nyfiken vilken runda vi tagit och det va ju i min google map. Som jag fick tips om här i forumet.
Jag tog 25 lektioner med 2 olika trafikskolor (20 på syrrans trafikskola, sen gick hon på mammaledighet så tog fem extra på Farsta trafikskola) och sen körde kanske 10-15 timmar privat.
Nu har jag teorin kvar! Eftersom jag hade 3 fel för mycket första gången.
Men jäkla va skönt det kändes att klara körning på första gången när man inte alls trodde på sig själv!
Lycka till ni andra!
Trådskaparn 2016-05-15 23:17 ! Citera #
Grattis Legadia! Vad bra med en syster som är körlärare :)
Gäst 2016-05-16 20:57 ! Citera #
Fel tråd kanske men någon som gjort teorin nyligen och vet vad det kan komma för frågor? Är det många matematiska frågor (alkohol, hastighet) osv? Hört att det kommer till stor del trafikregler såklart . Har teori imorgon :o
Gäst 2016-05-16 21:18 ! Citera #
Gäst 2016-05-16
Fel tråd kanske men någon som gjort teorin nyligen och vet vad det kan komma för frågor? Är det många matematiska frågor (alkohol, hastighet) osv? Hört att det kommer till stor del trafikregler såklart . Har teori imorgon :o
Ja sådana frågor fick, bus lätt juh :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:25
1
I går 18:15
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo