Start > Körkortsforum > Skillnad mellan inspektörer - …

Skillnad mellan inspektörer - Uppkörning i Farsta

Gäst 2016-05-09 23:03 ! Citera #
Hej,

jag har kuggat 3 gånger nu. Har haft 2 olika inspektörer. Har kuggat på helt giltiga skäl men har upplevt stor skillnad mellan olika inspektörer. Jag tänker inte hänga ut dem här men damen jag åkte med andra gången kände jag mig väldigt avslappnad med och kände att jag även körde mkt bättre med henne pga bra personkemi. Hon fick ingripa en gång när jag gjorde fel i en cirkulationsplats men hon sa att jag gjorde allt annat bra. Hon godkände mig på 4 av 5 punkter och jag tror jag verkligen hade klarat det om det inte var för tabben i rondellen.

Så till person nr 2. Det kan lätt framstå som jag skyller ifrån mig men det känns som han vill skapa någon slags terror-relation till de som kör upp och att inte är intresserad av någon helhetsbild utan mest blir irriterad över det som går bra och bara sitter och försöker skapa situationer som gör att man kuggar. Innan jag hamnade i min kugg-situation hade jag gått igenom många andra liknande scenarion som jag klarade galant och då hade vi redan kört ganska länge. Det kändes som att han aviserade destinationer vi skulle åka till ganska sent så att sannolikheten att man inte skulle hinna agera i tid blev större. Det låter som jag skyller ifrån mig och är konspiratoriskt lagd men jag har pratat med andra som haft samma inspektör och de har upplevt precis samma sak. Jag kommer kontakta Trafikverket och berätta precis hur jag upplevt det. Om jag får honom igen kommer jag lätt ta med min lärare i bilen för en second opinion. Denna person körde jag upp med 1 dag innan jag körde upp med damen som jag berättade om ovan och han kuggade mig på 4 av 5 bedömningsområden då damen godkände mig på 4 av 5. Det var 1 dag mellan dessa två olika tillfällen!

Trafikverket måste ju se vilka inspektörer som har hög kuggningsprocent och sedan också tvärtom vilka som kanske släpper igenom lite väl många och se vad detta beror på. Jag är helt för att det skall vara hårda krav för att nya förare skall känna sig säkra i trafiken men precis som överallt annars kan det finnas inspektörer som missbrukar sin makt.

När jag körde upp igen idag såg jag andra körlärare som var där med sina elever och pratade om min inspektör och sa ”tur att vi inte fick honom”.

Med viss tilltagande bitterhet har jag bokat ny uppkörning på ny plats. Skall bli spännande om det är någon skillnad.

Var bara tvungen att skriva av mig lite men det skulle vara intressant att se om andra har liknande erfarenhet.

Om jag får honom igen så kan jag lika gärna vända i dörren för jag får extremt dåliga vibbar av honom. Är det någon som känner till något om rättigheter till att göra så och möjlighet att få pengar tillbaka?
Gäst 2016-05-09 23:19 ! Citera #
Bara att bita i det sura äpplet, får några pengar tillbaka kommer du inte få...
Du genomförde ju en uppkörning så varför ska du ha pengar tillbaka?
Man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar :D
Gäst 2016-05-09 23:53 ! Citera #
Hej, nej att få pengar tillbaka för denna uppkörning inser jag att jag inte kommer få. Men kan jag be att få vilken inspektör som helst utom honom om jag aviserar det innan?
Gäst 2016-05-10 06:45 ! Citera #
Ska man ha körkort, så spelar det ingen roll vem som sitter bredvid när du kör.

Man måste visa att man klarar av att köra bil trots nervösitet och stress.

Träna mera bilkörning så kommer stressen och nervösiteten att släppa
Gäst 2016-05-10 07:47 ! Citera #
*nyfiken* Vad kuggade du på i rondellen? Kör nämligen upp i Farsta om en vecka drygt
Gäst 2016-05-10 08:19 ! Citera #
Kuggen i rondellen var sånt klantigt misstag. Jag skulle åka rakt fram men var så van att svänga vänster där så jag låg i vänster körfält. När jag sen skulle blinka ut mig påbörjade jag utfart ur rondellen men det var en bil snett höger bakom till mig som inte hade några planer på att stanna så inspektören fick ingripa. Jag tittade i döda vinkeln men gjorde en missbedömning. Om något positivt har kommit av det är väl att jag tvingat mig själv att bli extremt mkt bättre att inte bara titta i döda vinkeln utan att agera bättre beroende på vad som dyker upp där.

Mitt största problem är inte manövreringen av bilen utan kanske planerande och framförhållning. Det kommer väl gå det här förr eller senare men är så otroligt frustrerande just nu. Kör upp på ett ställe nu om en timme som inte är Farsta :) nackdelen här är att jag inte känner till vägarna men det går inte att boka några tider i Farsta nu förrän i augusti.. Återkommer med rapport
Gäst 1 2016-05-10 08:23 ! Citera #
Håller med vad den ena gästen skrev, några pengar får du inte.
Och du får inte välja inspektör, du får den du får, och vill du inte ha den som erbjuds så får du avboka den körningen.
Men du kommer ändå får betala för den uppkörningen ändå..
Gäst 2016-05-10 08:28 ! Citera #
Det kanske är offentliga handlingar att ta fram kuggningsstatistik på olika inspektörer. Man kan ju ta ut den en gång om året och publicera så kanske bedömningen blir jämnare? Finns säkert lite bittra kodare som kan knåpa ihop en sån på en helg :)
Gäst 2016-05-10 10:13 ! Citera #
Körde nu upp igen i Uppsala och det berodde enbart på mig. Är så besviken på mig själv. Det var jättelätta gator men hade för dålig framförhållning.

Instruktören var världens trevligaste och på något sätt var det skönt mentalt för nu kan jag bara fokusera på det jag måste jobba på och sluta skylla ifrån mig på inspektörer.
Gäst 2016-05-11 07:50 ! Citera #
:cry: vad kuggade du på nu då?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo