Start > Körkortsforum > Skillnad mellan inspektörer - …

Skillnad mellan inspektörer - Uppkörning i Farsta

Gäst 2016-05-11 17:56 ! Citera #
Att: anonym

Jag har kört med 3 olika trafikskolor i mer än 1 år vilket kostat ganska mycket pengar. I vissa fall har jag fått dubbla budskap på hur jag ska hantera vissa situationer. Jag har nu valt den trafikskola jag litar mest på och känner mig bäst bekväm med. Sen är ju Trafikskolor även företag med ett vinstintresse så de har ju inga direkta incitament att säga att någon är klar. Det finns ju såklart bättre och sämre aktörer men kostnadsfrågan är ganska central när det handlar om att folk bokar uppkörning för tidigt. Jag tycker inte uppkörning efter drygt ett år i körskola är för tidigt.

Om jag kuggar på lördag ska jag dock ta en paus från uppkörning (inte jättelänge) med lektioner varje dag för att nöta. Min teori går ju även ut 21 juni och jag är inte jättesugen på att göra om den.
Mrg 2016-05-11 18:30 ! Citera #
Gäst 2016-05-10
Ska man ha körkort, så spelar det ingen roll vem som sitter bredvid när du kör.

Man måste visa att man klarar av att köra bil trots nervösitet och stress.

Träna mera bilkörning så kommer stressen och nervösiteten att släppa
Vad fan snackar du om? Alla kan ha en dålig dag på jobbet och bara för att man är irriterad så kan det vara så att man fastnar på små saker som man annars skulle inte bry sig om! I det här fallet så är det en person som avgör om du får ditt körkort eller inte och är han på dåligt humör så är risken att han kommer att bry sig om alla små grejer
Gäst 2016-05-11 18:35 ! Citera #
Om man sitter bredvid en psykopat kan man nog bli nervös oavsett om det handlar om en uppkörning eller ej. Och NEJ jag säger inte att alla inspektörer är dåliga. Den absoluta majoriteten är riktigt bra dessutom. Jag bara vänder mig mot de som påstår att det skulle vara helt omöjligt att en inspektör har brister i sin helhetsbedömning.
Gäst 2016-05-11 21:53 ! Citera #
Skillnaden mellan inspektörernas bedömningar på ett kontor får inte överstiga +/- 10%. Skulle det göra det så sätter man in utbildningsåtgärder direkt!
Det är dessutom fastslaget i vetenskapliga undersökningar ( bla Umeå universitet) att inspektörerna bedömer lika i 93,7% av fallen. Släpp tanken på att inspektörerna är usla och lär er köra bil istället!
Gäst 2016-05-11 22:05 ! Citera #
Yes, du har helt rätt men allt är inte svart eller vitt här i världen. dock jättebra att veta vilka avvikelser som är tillåtna.

Allt är inte rättvist här i världen så det är bara att bita i det sura äpplet och fortsätta kämpa :)
Gäst 2016-05-12 11:36 ! Citera #
Hej,

Jag var den som startade denna tråd men jag har tänkt och rannsakat mig själv och vill bara be alla att sluta tänka på inspektörerna. De är riktiga proffs och vi som kör upp skall bara tänka på att förbättra vår körning. Om vi fokuserar på inspektörerna blir det bara en spiral av negativt tänkande vilket gör att man kör ännu sämre och gör lättare misstag.

Jag har varit riktigt knäckt denna vecka och har haft svårt att se ljuset i tunneln men det går alltid förr eller senare. Pepp till alla som kämpar!
Gäst 2016-05-12 20:47 ! Citera #
Lycka till på lördag! Kör gärna en update hur det gick!
Några tips om man ska köra upp i Farsta? Någon speciell slinga dem kör?
Har du fått vända på landsväg?
Gäst 2016-05-12 21:49 ! Citera #
Hej,

De kör mkt i Hökarängen. Där kan man få vända vid första bästa ställe. Var noga med att inte köra in på enkelriktat om ni ska briljera och backa runt hörn.

Vid Länna kan man få åka vidare ut på landsväg mot Huddinge och få svänga in till vänster. När jag åkte där var det för mkt trafik bakom i hög fart så jag valde att åka fram längre till höger ochvända istället. Det tyckte inspektören var bra då man visar prov på säkerhet. Tyvärr var jag lite för nöjd och avslappnad med det för jag kuggade i rondellen på vägen tillbaka.

På motorvägen mellan Farsta och Länna ska man vara noga med att komma upp i rätt fart, ha uppsikt på bilarna som är på motorvägen så man kan samspela med de andra trafikanterna. När man byter fil ska man köra 3-titt-kollen (innerbackspegel, ytterbackspegel, döda vinkeln) och sen glida mjukt in i körfältet. Aldrig byta fil på ett ryckigt sätt. Då kommer du på ”shit list”. Kör inte för långsamt på motorvägen! Om det är 110 - ligg i typ minst 100.

Använd broms på rätt sätt och bromsa in i tid när man kommer till avfarter. Om man svänger av motorvägen i för hög fart är det dels farligt och dels hinner man inte få den uppsikt man behöver. Ex titta på skyltar och lägga sig i det körfält för att komma dit man ska.

Haha, jag pratar som ett pro men nu i veckan har jag ändå misslyckats på något av dessa moment.

Om man får en bil man inte är van vid kan det vara bra i början att tänka på hur känslig bromsen är och kanske om det är nån skillnad vilka växlar man kör i på en 5 eller 6-växlad bil.

Jag har tidigare haft ovanan att ha kopplingen nere när jag bromsar in för att jag senare ska växla ner. Har arbetat bort det ganska bra men gamla ovanor kan komma tillbaka när man blir stressad. Man ska bromsa in mjukt och starta mjukt.

Var beredda på att backa runt krångliga hörn och lär er bra manövrering med backningen. Många tränar inte på backning men om man inte år bra på det blir man garanterat kuggad. Skit i speglarna när ni backar. Kolla bakåt med halva kroppen och lär er exakt hur bilen svänger med ena handen klockan 12 på ratten.

Om ni kör in över järnvägen på Tyresövägen upp mot Hökarängen - se till att ni har bra koll vad som händer där, om det är mkt bilar osv och sakta ned med bromsen och växla ned till tvåan eller ettan så ni kan krypköra över spåret och sen har ni låg växel klar för den branta backen ni ska uppför. När man svänger in från Tyresövägen kommer man ju i 50 så se till att sakta ned farten i tid. Jag bromsade lite försent så att jag hade kopplingen nere i svängen vilket gjorde att jag åkte in lite för fort vilket gjorde att jag åkte in för mycket i motsatt körfält. Nu såg jag sen tidigare att det var tomt där men det spelar ingen roll. Det räcker för att bli kuggad.

Återkommer med rapport efter lördag. Jag är fortfarande rätt knäckt men börjar lite smått få tillbaka positivt tänkande. Lycka till alla andra därute som kämpar. Oavsett om ni har lätt eller svårt för det här med bilkörning :)
arvin 2016-05-13 11:33 ! Citera #
Alla som jag känner som kört upp i farsta var besvikna och har upplevt en tortyr vid uppkörningstillfället.

helt enkelt rekumenderas ej.

de som planerar att köra upp för mc
gör det aldrig i tulinge eftersom du kommer att forlora dina sparade pengar.
Gäst 2016-05-13 18:43 ! Citera #
arvin 2016-05-13
Alla som jag känner som kört upp i farsta var besvikna och har upplevt en tortyr vid uppkörningstillfället.

helt enkelt rekumenderas ej.

de som planerar att köra upp för mc
gör det aldrig i tulinge eftersom du kommer att forlora dina sparade pengar.
Eller så ser man till att vara väl förberedd inför sina körprov så blir det inga problem :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 18:15
10
I dag 06:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo