Hej,
De kör mkt i Hökarängen. Där kan man få vända vid första bästa ställe. Var noga med att inte köra in på enkelriktat om ni ska briljera och backa runt hörn.
Vid Länna kan man få åka vidare ut på landsväg mot Huddinge och få svänga in till vänster. När jag åkte där var det för mkt trafik bakom i hög fart så jag valde att åka fram längre till höger ochvända istället. Det tyckte inspektören var bra då man visar prov på säkerhet. Tyvärr var jag lite för nöjd och avslappnad med det för jag kuggade i rondellen på vägen tillbaka.
På motorvägen mellan Farsta och Länna ska man vara noga med att komma upp i rätt fart, ha uppsikt på bilarna som är på motorvägen så man kan samspela med de andra trafikanterna. När man byter fil ska man köra 3-titt-kollen (innerbackspegel, ytterbackspegel, döda vinkeln) och sen glida mjukt in i körfältet. Aldrig byta fil på ett ryckigt sätt. Då kommer du på ”shit list”. Kör inte för långsamt på motorvägen! Om det är 110 - ligg i typ minst 100.
Använd broms på rätt sätt och bromsa in i tid när man kommer till avfarter. Om man svänger av motorvägen i för hög fart är det dels farligt och dels hinner man inte få den uppsikt man behöver. Ex titta på skyltar och lägga sig i det körfält för att komma dit man ska.
Haha, jag pratar som ett pro men nu i veckan har jag ändå misslyckats på något av dessa moment.
Om man får en bil man inte är van vid kan det vara bra i början att tänka på hur känslig bromsen är och kanske om det är nån skillnad vilka växlar man kör i på en 5 eller 6-växlad bil.
Jag har tidigare haft ovanan att ha kopplingen nere när jag bromsar in för att jag senare ska växla ner. Har arbetat bort det ganska bra men gamla ovanor kan komma tillbaka när man blir stressad. Man ska bromsa in mjukt och starta mjukt.
Var beredda på att backa runt krångliga hörn och lär er bra manövrering med backningen. Många tränar inte på backning men om man inte år bra på det blir man garanterat kuggad. Skit i speglarna när ni backar. Kolla bakåt med halva kroppen och lär er exakt hur bilen svänger med ena handen klockan 12 på ratten.
Om ni kör in över järnvägen på Tyresövägen upp mot Hökarängen - se till att ni har bra koll vad som händer där, om det är mkt bilar osv och sakta ned med bromsen och växla ned till tvåan eller ettan så ni kan krypköra över spåret och sen har ni låg växel klar för den branta backen ni ska uppför. När man svänger in från Tyresövägen kommer man ju i 50 så se till att sakta ned farten i tid. Jag bromsade lite försent så att jag hade kopplingen nere i svängen vilket gjorde att jag åkte in lite för fort vilket gjorde att jag åkte in för mycket i motsatt körfält. Nu såg jag sen tidigare att det var tomt där men det spelar ingen roll. Det räcker för att bli kuggad.
Återkommer med rapport efter lördag. Jag är fortfarande rätt knäckt men börjar lite smått få tillbaka positivt tänkande. Lycka till alla andra därute som kämpar. Oavsett om ni har lätt eller svårt för det här med bilkörning