Start > Körkortsforum > HJÄLP! Argument MOT körkort vi…

HJÄLP! Argument MOT körkort vid 16 sökes!

Björn He 2024-04-06 04:17 ! Citera #
Jag bedömer att ett problem för ungdomar under 18 (som är minderåriga) är att de i de flesta fall saknar jobb/regelbunden arbetsinkomst, som generellt sett innebär ekonomisk svårighet att vara bilägare, vilket kräver stabil ekonomi för att kunna betala trafikförsäkring, fordonsskatt, eventuell vägskatt och parkeringsavgift på avgiftsbelagd parkering, och att låta en minderårig ha körkort och vara fordonsägare är därför mer eller mindre olämpligt, plus att det kostar naturligtvis ett flertal tusen eller kanske så mycket som ett flertal hundratusen (beroende på hur ny eller begagnad en bil är) att skaffa sig själva bilen, och som ung utan stabil ekonomi har man generellt inte råd att köpa något så dyrt.
15-17 år gamla ungdomar med körkort för moped klass I eller lätt motorcykel har såvitt jag vet inte behörighet att själva äga en moped eller motorcykel (innan de fyllt 18 åtminstone) utan någon vuxen, i de flesta fall någon av föräldrarna, måste äga fordonet och därigenom även ansvara för att betala fordonsskatt och trafikförsäkring.

Mitt förslag är dock att åldersgränsen för att få övningsköra skall vara 15 år, i Frankrike är det såvitt jag vet tillåtet att provköra personbil efter att ha fyllt 15, och de som sänkte övningskörningsåldern i Sverige 1993 skulle ha tänkt på att sänka den till 15 istället för 16 tycker jag. Dessutom borde grundläggande trafik- och fordonskunskap vara ett obligatoriskt skolämne från 15 års ålder, för att ge tonårsungdomar grundläggande kunskap om trafikjuridik och fordonskännedom inför körkortet vid 18 års ålder; hade Sverige haft en 12 läsår lång grundskola (utan så kallad förskoleklass) som börjar vid 6 års ålder (och då upphör ungefär samtidigt som ett barn fyller 18) så skulle alltså skolelever under årskurs 10-12 ha möjlighet att lära sig grundläggande trafik- och fordonskunskap inför körkortet vid 18 års ålder.

Alltså: Utbildning i 3 år inom grundläggande trafik- och fordonskunskap först, och körkort sen!
Gäst 2024-04-07 00:47 ! Citera #
Björn He 2024-04-06
Jag bedömer att ett problem för ungdomar under 18 (som är minderåriga) är att de i de flesta fall saknar jobb/regelbunden arbetsinkomst, som generellt sett innebär ekonomisk svårighet att vara bilägare, vilket kräver stabil ekonomi för att kunna betala trafikförsäkring, fordonsskatt, eventuell vägskatt och parkeringsavgift på avgiftsbelagd parkering, och att låta en minderårig ha körkort och vara fordonsägare är därför mer eller mindre olämpligt, plus att det kostar naturligtvis ett flertal tusen eller kanske så mycket som ett flertal hundratusen (beroende på hur ny eller begagnad en bil är) att skaffa sig själva bilen, och som ung utan stabil ekonomi har man generellt inte råd att köpa något så dyrt.
15-17 år gamla ungdomar med körkort för moped klass I eller lätt motorcykel har såvitt jag vet inte behörighet att själva äga en moped eller motorcykel (innan de fyllt 18 åtminstone) utan någon vuxen, i de flesta fall någon av föräldrarna, måste äga fordonet och därigenom även ansvara för att betala fordonsskatt och trafikförsäkring.

Mitt förslag är dock att åldersgränsen för att få övningsköra skall vara 15 år, i Frankrike är det såvitt jag vet tillåtet att provköra personbil efter att ha fyllt 15, och de som sänkte övningskörningsåldern i Sverige 1993 skulle ha tänkt på att sänka den till 15 istället för 16 tycker jag. Dessutom borde grundläggande trafik- och fordonskunskap vara ett obligatoriskt skolämne från 15 års ålder, för att ge tonårsungdomar grundläggande kunskap om trafikjuridik och fordonskännedom inför körkortet vid 18 års ålder; hade Sverige haft en 12 läsår lång grundskola (utan så kallad förskoleklass) som börjar vid 6 års ålder (och då upphör ungefär samtidigt som ett barn fyller 18) så skulle alltså skolelever under årskurs 10-12 ha möjlighet att lära sig grundläggande trafik- och fordonskunskap inför körkortet vid 18 års ålder.

Alltså: Utbildning i 3 år inom grundläggande trafik- och fordonskunskap först, och körkort sen!
Som vanligt snackar du goja, finns ingen åldersgräns på att äga ett fordon.
Björn He 2024-04-07 01:01 ! Citera #
Gäst 2024-04-07
Som vanligt snackar du goja, finns ingen åldersgräns på att äga ett fordon.
Jo, det är visst åldersgräns för att äga fordon! En person under 18 kan såvitt jag läst inte äga ett fordon som en lätt motorcykel eller moped klass I med hänsyn till att den är omyndig, sålänge en är omyndig så måste ens föräldrar/vårdnadshavare vara registrerad som ägare, tills en fyller 18 år då en själv kan ta över ägandet.

Förresten är det inte absolut tillåtet för en 16-17 år gammal ungdom att köra lätt motorcykel, visst får en som fyllt 16 år ta lätt mc-körkort men den får däremot INTE köra med någon passagerare utan man måste ha fyllt 18 för att få skjutsa, och naturligtvis får man också skjutsa enbart en passagerare.
Gäst 2024-04-07 15:37 ! Citera #
Björn He 2024-04-07
Jo, det är visst åldersgräns för att äga fordon! En person under 18 kan såvitt jag läst inte äga ett fordon som en lätt motorcykel eller moped klass I med hänsyn till att den är omyndig, sålänge en är omyndig så måste ens föräldrar/vårdnadshavare vara registrerad som ägare, tills en fyller 18 år då en själv kan ta över ägandet.

Förresten är det inte absolut tillåtet för en 16-17 år gammal ungdom att köra lätt motorcykel, visst får en som fyllt 16 år ta lätt mc-körkort men den får däremot INTE köra med någon passagerare utan man måste ha fyllt 18 för att få skjutsa, och naturligtvis får man också skjutsa enbart en passagerare.
Eftersom du aldrig kan uppge källa när du påstår saker kommer här en text från transportstyrelsen.

När köparen är underårig
Barn kan inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort för. Det gäller inte släp som kan dras av fordon som den underårige har förarbevis eller körkort till.

Om den underårige har förarbevis eller körkort för fordonet behövs inget godkännande från vårdnadshavare utan då anmäls ett ägarbyte precis som vanligt.

I annat fall ska ägarbytet till den underårige godkännas av båda vårdnadshavarna.
Björn He 2024-04-07 16:35 ! Citera #
Gäst 2024-04-07
Eftersom du aldrig kan uppge källa när du påstår saker kommer här en text från transportstyrelsen.

När köparen är underårig
Barn kan inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort för. Det gäller inte släp som kan dras av fordon som den underårige har förarbevis eller körkort till.

Om den underårige har förarbevis eller körkort för fordonet behövs inget godkännande från vårdnadshavare utan då anmäls ett ägarbyte precis som vanligt.

I annat fall ska ägarbytet till den underårige godkännas av båda vårdnadshavarna.
Men hur vanligt förekommande är det att en 16-17 år gammal person äger en personbil? Det är kanske möjligt att få dispens från 18-årsgränsen för körkort, men det är väl bara ett fåtal ungdomar som fått dispens som ger rätt att ta körkort redan som 17-åring. När jag var 16 år gammal så hade jag aldrig hört talas om möjligheten att få dispens från 18-årsgränsen, hade jag fått veta det så hade jag kanske försökt skynda mig att bli van vid bilkörning under halvåret före min 17-årsdag.

Någon 17-årig tjej fick år 2015 tror jag dispens från 18-årsgränsen, med förklaringen att hon är pälsdjursallergisk och har därför svårt att resa med buss som de flesta andra ungdomar, och det ansågs tydligen som godtagbart skäl till att kunna få körkort upp till ett år före 18 års ålder.

Jag var dock generellt inte beroende av bilkörning under min treåriga gymnasietid, utan jag reste med buss och tunnelbana, eller om möjligt ”direktbuss”, för att färdas mellan hemmet och gymnasieskolan som låg i en grannbyggnad till DN-skrapan på västra Kungsholmen intill Västerbron. Jag övningskörde som sagt två gånger med pappan under läsåret i ettan, en gång under höstterminen och en andra gång under våren nån gång, och båda gångerna i Västberga industriområde, nu efteråt kan jag tycka att pappan kanske skulle ha försökt våga att övningsköra med mig hela vägen hem därifrån andra gången vi var där för att låta mig provköra; jag började att lära mig manövrera bilen ganska bra efter en längre stunds träning i industriområdet, och då kunde pappan ha försökt låta mig provköra ända hem därifrån.
Vi hade varit vid intilliggande Coop Västberga och handlat, och vi tog en provkörning i intilliggande industriområdet efter att ha handlat.
Nån gång i slutet av juli 2013, kort före min 18-årsdag, fick jag för första gången provköra på motorväg eller liknande motorled, när vi var på väg hem från city, och jag har undrat om inte jag borde ha kunnat göra det redan nån gång innan min 17-årsdag året före. Om jag hade lyckats vänja mig vid manövrering efter den där provkörningen i Västberga så borde jag bara under en eller två dagar ha kunnat öva upp mig för att kunna manövrera vid körning på stora vägar, om bara pappan hade förmått sig att övningsköra mer med mig, men nu verkade han kanske inte förmå sig det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov