Start > Körkortsforum > HJÄLP! Argument MOT körkort vi…

HJÄLP! Argument MOT körkort vid 16 sökes!

sebastian 2017-11-14 09:46 ! Citera #
Ett snabbt fordon som får framföras av 16-åringar är lätt motorcykel på 125 kubiks motor som lagligt går runt 100 eller mer. Detta innebär högre faror än att köra en bil då man på motorcykel inte har någon kaross och endast skyddar sig med hjälm och skyddskläder.
Gäst 2017-11-14 12:06 ! Citera #
Jag tycker till och med att man bör vara lite äldre innan man har möjlighet att ta körkortet; höja åldersgränsen till 20 år eller 21 år. Speciellt när man tittar på olycksstatistisken.
Majalena 2017-11-15 16:55 ! Citera #
Gäst 2011-12-12
liveforspeed
Hej!

Ett stort problem, som jag ser det, med att sänka åldern för att ta körkort är inte minst den personliga mognaden. Det blir svårt med samspelet med andra trafikanter ute på vägarna, däremot skulle en 16-åring minst sagt kunna klara av de tekniska momenten med koppling/gas osv. Svårigheterna ligger i det att tolka trafiken och sedan kunna handla därefter.

Slutligen, med sänkt ålder blir det fler bilar på vägarna och ur en miljösynpunkt är det inte minst negativt.

men vi låter 75+ köra bil och dem är lika stor trafikfara om inte större än 16 åringar. dessutom brukar dem inte ha nya bilar utan gammla som har mer påverkan på miljön.
Helt galet! Vi borde omtesta alla som är över 75.
Gäst 2017-11-16 15:15 ! Citera #
Dom flesta är ju helt åt helvete för omogna att framföra ett tungt fordon även vid 18 års ålder så 16 är på tok för tidigt. Med det sagt tycker jag absolut inte att man ska höja åldern ännu mer 18 år perfekt men givetvis skulle nog trafikolyckor minska en aning om man höjde ålder till t.ex 20. Eller vad tror ni? Men som sagt jag tycker det är bra som det är nu även fast jag var en av dom som tog lite senare (23).
lolwhut 2018-10-04 11:36 ! Citera #
Jag tycker att man borde börja övningsköra vid 16 8-)
Björn He 2019-04-26 21:17 ! Citera #
Jag tycker det skall vara tillåtet att börja övningsköra bil ett år tidigare, alltså vid 15 år och inte 16 år. Det tar ju faktiskt ett bra tag att lära sig hur man ska köra innan man är fullt körkunnig, varför man behöver ordentligt med tid på sig att lära sig köra, därför tycker jag att 15 år bör vara åldersgräns för övningskörning. Man är ju straffmyndig och behörig att köra moped när man är 15 år så varför skall man då vänta med att börja övningsköra bil tills man är 16 år, alltså ett år äldre???

Jag tycker det kan vara bra att sänka körkortsåldern från 18 år till 16 år, med tanke på att bilen är mycket bättre alternativ än lätt motorcykel. Det är mycket säkrare att köra bil än lätt motorcykel. Om 16-åringar får börja köra bil i USA så kan man väl sänka åldersgränsen för körkort till 16 år även i Sverige.
När man kör lätt motorcykel så är man ju lika oskyddad som när man går, och skulle man krocka så skadar man ju oftast sig själv allvarligt, det gör man ju inte lika lätt om man kör bil.
Gäst 2019-04-27 11:03 ! Citera #
Björn He 2019-04-26
Jag tycker det skall vara tillåtet att börja övningsköra bil ett år tidigare, alltså vid 15 år och inte 16 år. Det tar ju faktiskt ett bra tag att lära sig hur man ska köra innan man är fullt körkunnig, varför man behöver ordentligt med tid på sig att lära sig köra, därför tycker jag att 15 år bör vara åldersgräns för övningskörning. Man är ju straffmyndig och behörig att köra moped när man är 15 år så varför skall man då vänta med att börja övningsköra bil tills man är 16 år, alltså ett år äldre???

Jag tycker det kan vara bra att sänka körkortsåldern från 18 år till 16 år, med tanke på att bilen är mycket bättre alternativ än lätt motorcykel. Det är mycket säkrare att köra bil än lätt motorcykel. Om 16-åringar får börja köra bil i USA så kan man väl sänka åldersgränsen för körkort till 16 år även i Sverige.
När man kör lätt motorcykel så är man ju lika oskyddad som när man går, och skulle man krocka så skadar man ju oftast sig själv allvarligt, det gör man ju inte lika lätt om man kör bil.
Det finns en viss skillnad i farter när man jämför en moped med en bil.
Är det inte bättre, säkrare att låta en person få slussas in i vår trafik istället för att direkt sätta sig bakom ratten och börja övningsköra?

Och att jämföra USA med Sverige är ju bara löjligt, men okej.. Du tog inte upp hur många av dessa 16-åringar som har körkort i USA som faktiskt är med eller orsakar allvarliga olyckor. Kan då meddela dig att nästan hälften (43%) av dessa ynglingar är med eller helt delaktig i trafikolyckorna som sker på deras vägar..

Dessutom är det inte många av våra 16-åringar som kör omkring på eller med lätt motorcykel..

Så kom med ren fakta nästa gång du lägger ut något!
Och då ska det vara fakta för både för och nackdelar...
Gäst 2019-04-27 21:49 ! Citera #
Gäst 2019-04-27
Det finns en viss skillnad i farter när man jämför en moped med en bil.
Är det inte bättre, säkrare att låta en person få slussas in i vår trafik istället för att direkt sätta sig bakom ratten och börja övningsköra?

Och att jämföra USA med Sverige är ju bara löjligt, men okej.. Du tog inte upp hur många av dessa 16-åringar som har körkort i USA som faktiskt är med eller orsakar allvarliga olyckor. Kan då meddela dig att nästan hälften (43%) av dessa ynglingar är med eller helt delaktig i trafikolyckorna som sker på deras vägar..

Dessutom är det inte många av våra 16-åringar som kör omkring på eller med lätt motorcykel..

Så kom med ren fakta nästa gång du lägger ut något!
Och då ska det vara fakta för både för och nackdelar...
Skriver man in sig på en trafikskola så är väl genomsnittet klara på 3 månader... så vad du fått 36 månader ifrån vet jag inte.
Björn He 2019-05-15 00:13 ! Citera #
En annan nackdel med att man inte får köra bil när man är 16-17 år är ju att ungdomar med amerikanskt körkort kan riskera att åka fast för olovlig körning. Då kan det ju vara bra att anpassa åldersgränserna så att de är likadana i alla länder.

Jag har lärt mig att det är tillåtet att ta körkort när man är 16 i USA men det är däremot INTE tillåtet att köra bil här i Sverige, för att det amerikanska körkortet är OGILTIGT sålänge man är under 18, men känner amerikanska ungdomar verkligen till det? Det är väl inte så lätt att veta och en som inte vet det riskerar ju att åka dit för olovlig körning i onödan bara för att hen kör bil i Sverige innan hen fyllt 18, det är ju inte så rättvist.
Gäst 2019-05-15 15:04 ! Citera #
Björn He 2019-05-15
En annan nackdel med att man inte får köra bil när man är 16-17 år är ju att ungdomar med amerikanskt körkort kan riskera att åka fast för olovlig körning. Då kan det ju vara bra att anpassa åldersgränserna så att de är likadana i alla länder.

Jag har lärt mig att det är tillåtet att ta körkort när man är 16 i USA men det är däremot INTE tillåtet att köra bil här i Sverige, för att det amerikanska körkortet är OGILTIGT sålänge man är under 18, men känner amerikanska ungdomar verkligen till det? Det är väl inte så lätt att veta och en som inte vet det riskerar ju att åka dit för olovlig körning i onödan bara för att hen kör bil i Sverige innan hen fyllt 18, det är ju inte så rättvist.
Det är väl deras skyldighet att ta reda på det om dom ska komma hit...eller hur?
Precis som det är för oss när vi ska besöka amerika, så tar ju vi reda på saker och ting..
Lite sunt förnuft har man väl ändå innanför pannbenet??

Dom tillåter ju även att man får ha skjutvapen, ska vi tillåta det också??

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor