Start > Körkortsforum > HJÄLP! Argument MOT körkort vi…

HJÄLP! Argument MOT körkort vid 16 sökes!

alino 2010-04-11 19:49 ! Citera #
Man är inte tillräckligt mogen (för tex grupptryck) vid 16 års ålder. man anses ju vara det vid 18 års ålder.
Gäst 2011-12-12 13:07 ! Citera #
liveforspeed
Hej!

Ett stort problem, som jag ser det, med att sänka åldern för att ta körkort är inte minst den personliga mognaden. Det blir svårt med samspelet med andra trafikanter ute på vägarna, däremot skulle en 16-åring minst sagt kunna klara av de tekniska momenten med koppling/gas osv. Svårigheterna ligger i det att tolka trafiken och sedan kunna handla därefter.

Slutligen, med sänkt ålder blir det fler bilar på vägarna och ur en miljösynpunkt är det inte minst negativt.

men vi låter 75+ köra bil och dem är lika stor trafikfara om inte större än 16 åringar. dessutom brukar dem inte ha nya bilar utan gammla som har mer påverkan på miljön.
Gäst 2011-12-20 12:48 ! Citera #
Att sänka gränsen för körkort låter helt galet tycker jag. När jag ser tillbaka på hur jag var när jag var 18 år så tycker jag absolut inte att jag var mogen för att ha körkort då ens. Så om något tycker jag att man borde höja gränsen. Jag tycker att det är orimligt att man ska få lov att köra bil på egen hand tidigare än man får köpa hem alkohol från systemet. Det borde vara tvärt om. Systembolaget borde ha åldersgränsen 18 år och körkort borde ha 20. Trafiken är ju trots allt livsfarlig.
Sen tycker jag inte heller att det vore helt orimligt att låta äldre göra om sina prov. Det är ju inte alla gamla människor som kan köra trafiksäkert. Och bara för att man tycker att man ska respektera de äldre så betyder ju inte det att man bör utsätta alla trafikanter för fara, bara för att 75-åriga farfar vill åka ut och köra när han egentligen inte riktigt kan.
Aivi 2011-12-21 17:24 ! Citera #
Jag skulle snarare vilja att man höjer nivån tills man är 20. Att man får börja övningsköra när man är 18 och sen ta körkortet efter det att man fyllt 20.
Man är så ung, omogen och oerfaren som 16 åring så det skulle garanterat leda till ännu fler dödsolyckor.

Började köra som 16 åring och nu är jag en bra bit över 20 och märker en enorm skillnad från det att jag var 16-18 och nu. Det är som natt och dag.
Gäst 2017-03-31 08:47 ! Citera #
<Bitch you stupid? Skit enkelt. FÖR är så mycket svårare :x
Ankan 2017-04-01 15:01 ! Citera #
Argumenten mot det är att jag anser att man inte är mogen vid 16. Visst finns det säkert de 16-åringar som skulle fixa det utan problem.

Jag började övningsköra vid 16, och jag kan säga att jag inte ens var mogen för att köra tillsammans med en handledare.

Plus att om man får ta körkort vid 16 års ålder, kanske man får övningsköra för bil redan vid 14-15 års ålder.

DET känns inte tryggt.
Gäst 2017-04-03 18:04 ! Citera #
Unga står för majoriteten av olyckorna redan som det är.
Gäst 1 2017-04-03 18:17 ! Citera #
Det är ju bara att läsa vissa inlägg på denna sida så förstår man att 16-åringar är för unga för att ha körkort.
Finns ju väldigt många som läser teori härinne som är både är 16,17,18 och 19 år gamla, och dom visar STORA brister på sin teorikunskap.. Och när man kommer ut i trafiken och ser alla dessa EPA-traktorer så vore det rena livsfaran med att sätta en 16 årig kille/tjej bakom ratten på en bil, speciellt när dom knappt med handskas med sin egna EPA-traktor..

Jag skulle hellre se en höjning till 20 år för att ta körkort!
Harry 2017-04-03 19:27 ! Citera #
Elina 2009-09-17
Hej!

Jag går på gymnasiet, årskurs 3, och har en argumentationsgrupp där jag tillsammans med tre klasskamrater ska på Svenskan debattera emot ett införande av att kunna ta körkort vid 16 års ålder i Sverige. Vi behöver nu argument som talar för detta. När jag söker information hittar jag bara argument för att ha 16 år..., från Nya Zeeland - där det är till fördel att man som ung kan köra sig själv till skolan då det är dålig kollektivtrafik.
Finns det någon ”negativ statistik” att ta del av - som vi kan använda som argument mot att inte ha 16 som ålder för att ta körkort?
Vad är er åsikt? Både för och nackdelar...?

Tacksam för svar!
Vänliga Hälsningar
Elina
Ok! Jag har en åsikt om att, kan man klara ett förtest inför att ta körkort vid 16 år, och visa på detta vis på mognad!
Så är detta bra för att få ta ett körkort, samt visa på ett allmänt hänsynstagande i samhällsfunktioner! Min åsikt i vilket fall! Harry
Gäst 2017-04-06 06:32 ! Citera #
Harry 2017-04-03
Ok! Jag har en åsikt om att, kan man klara ett förtest inför att ta körkort vid 16 år, och visa på detta vis på mognad!
Så är detta bra för att få ta ett körkort, samt visa på ett allmänt hänsynstagande i samhällsfunktioner! Min åsikt i vilket fall! Harry
Hur menar du med förtest? Test hjälper inte. Vi har redan unga som står för en stor mängd olyckor. Så fort ingen vuxen är med börjar barnen lattja med bilen och vad händer då? Olyckor/köra mot rött/lyssna på musik högt etc.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest