Start > Körkortsforum > HJÄLP! Argument MOT körkort vi…

HJÄLP! Argument MOT körkort vid 16 sökes!

Gäst 2021-02-21 15:44 ! Citera #
Det hade varit bättre om det fanns olika körkortsbehörigheter för personbil!

B1 - 18år max 85kw 80km/h

B2 - 20år max 85kw 120km/h

B - 24år
Gäst 2021-02-23 13:12 ! Citera #
Gäst 2019-05-15
Det är väl deras skyldighet att ta reda på det om dom ska komma hit...eller hur?
Precis som det är för oss när vi ska besöka amerika, så tar ju vi reda på saker och ting..
Lite sunt förnuft har man väl ändå innanför pannbenet??

Dom tillåter ju även att man får ha skjutvapen, ska vi tillåta det också??
I usa är det ok att köra bill vid 16 års ålder och dom har 6 mäst trafikolyckor.
Gäst 2021-02-26 21:44 ! Citera #
I denmark før de ikke øvningskøre private
Bare skole
jakey 2021-09-21 09:52 ! Citera #
Gäst 2019-06-02
Men det där FÅR man ju redan göra här i Sverige, det kallas för ”övningskörning” och det får man börja med när man är 16 år om man har ett giltigt körkortstillstånd och en handledare med sig som bägge har gått en introduktionsutbildning.

Men man ska ABSOLUT INTE få köra ensam på vägen om man bara har ett godkänt körkortstillstånd, för då kan ju vem som helst bara beställa hem ett sådant och sätta sig och börja köra, fast man inte har någon som helst kunskap om det..

Så detta var ytterligare en jättedålig från dig!!!
Fast nu är det ju så att man kan beställa hem förfalskade legitimations kort och kör kort utan problem well förutom att det kostar pengar så klart så det argumentet är lite dumt i min åsikt PLUS dom flesta ungdomar iallafall killar har kunskap om hur man kör bil många har kört bil olagligt i flera år som barn OCH många killar är också mer bilkunniga än 90% av dom som kör bil idag :)
jaadu 2021-09-21 10:06 ! Citera #
Gäst 2019-08-04
Dina jämförelser är ju så himla korkade..
Om du tycker att vi i Sverige har hårda regler gällande körkortet, så tycker jag att du ska jämföra Sveriges trafikolyckor med dessa länder, och då jämföra hur det ser ut med folk som är under 20 år gamla som är inblandade i dessa olyckor.

Sverige har ett säkert trafikvägnät, just p.g.a att vi har lite hårdare regler än vad andra länder har.
Men du kanske vill släppa loss en massa 15 åringar som knappt är mogna nog att ens framföra en moped, till att låta dom köra omkring i ännu starkare motorfordon??

Du får ju faktiskt tänka lite på konsekvenserna också, inte bara jämföra rakt av hur det ser ut i vissa länder med hur det ser ur här hemma.. Har du körkort? Har du verkligen genomgått riskettan och vet du om vilka risker som finns på våra vägar?
Vet du vilka som oftast är inblandade i dom allra flesta singelolyckorna??

Om du svarar JA på dessa frågor, då borde du fundera ett varv till gällande ditt väldigt korkade inlägg!!!
Men då kan man ju lika gärna höja gränsen till 25 efter som dom flesta singelolyckor orsakars av folk 18-24 så det är lite dumt att du enbart snackar skit om folk 15+ eftersom folk du anser som mogna ser sig vara lika omogna som 16 åriga

sedan efter som jag själv är 17 och vet att folk kan köra epor i 120+ km/h extremt bra bättre en vuxna förare och också kan mer om bilar än 90% av ”vuxna” bilförare så är det ennu dummare att du snackar skit om oss om att vi är omogna
Gäst 2021-12-07 11:12 ! Citera #
I Usa så fungerar de väldigt bra de är problemfritt
Gulbil 2022-03-17 13:03 ! Citera #
Jag är från framtiden 12 år nu, och jag vill bara nämna att ni alla kan inget om körkorts gränsen. Kommentarerna visar bara nackdelar med att sänka körkort åldersgränsen vid 16 år, varför finns det inga fördelar med att ta körkortet vid 16, som att det är säkrare för ungdomarna att ha en bil en att låta dem köra med en moped om ni nu tillägger att dem kör för snabbt med dem, snälla har ni ingen variation?!
Ben 2022-03-17 13:46 ! Citera #
Gäst 2021-12-07
I Usa så fungerar de väldigt bra de är problemfritt
Jo men de har också långa, stora raka vägar med endast automat bilar. Till och med jag vid 6 års åldern hade kunnat klara av att köra där med min enorma erfarenhet från lådbilslandet.
Björn He 2023-07-10 18:36 ! Citera #
Jag läste i någon gammal nyhetsartikel på BBC, tror jag, att de hade ett experiment i England med övningskörning för barn omkring 10-11 år gamla, troligtvis i syfte att genom att låta barnen övningsköra bil tidigt i livet ge barn erfarenhet och kunskap om trafik och körning. Fast då måste de förstås ha haft särskilt tillstånd för att få övningsköra med 10-11-åringar, eftersom det generellt sett inte är tillåtet för barn under 16 år, tror jag, att övningsköra bil.

I Storbritannien är det förresten såvitt jag vet 17 år som är åldersgräns för att få ta körkort för personbil, men det är såvitt jag förstår inte tillåtet för en 17 år fyllda ungdom att köra bil i Sverige före den dag han/hon fyller 18, för ett brittiskt/amerikanskt körkort är tydligen ogiltigt i Sverige sålänge körkortets innehavare är under 18.
I USA är det i sin tur bara tillåtet för 15-16-åriga ungdomar att ta körkort med restriktioner; det är exempelvis körförbud under nattetid (sålänge man är under 18), och därutöver även förbud att medha mer än EN passagerare i bilen (precis som med mopedbilar/A-traktorer i Sverige vilka ju även bara tillåts ha EN passagerarplats).
Björn He 2023-07-29 18:55 ! Citera #
Gäst 2021-02-23
I usa är det ok att köra bill vid 16 års ålder och dom har 6 mäst trafikolyckor.
Det har faktiskt uttalats kritik emot USA:s regler om 16 år, eller i vissa delstater t.o.m. 15 år, som åldersgräns för att få ta körkort. De som kritiserar det hävdar att hjärnan inte hunnit utvecklas färdigt innan man fyllt 18, eller ens före 20-21 års ålder. Jag vet inte hur amerikanerna har tänkt med att låta 15-16 år unga ungdomar köra personbil, men de kanske har tänkt att ungdomar som inte bor i storstadsområden måste ha möjlighet att transportera sig till och från skola eller jobb.

I Sverige har det påståtts att man får köra bil efter att ha fyllt 18 av anledningen att man är myndig då, men det är inte korrekt anser jag. Före juli 1969 blev man myndig när man hade fyllt 21 år, och åldersgränsen för att få ta körkort var 18 även då; man införde år 1906 en körkortslag som påbjöd att en så kallad automobil må framföras endast av den som fyllt aderton år och avlagt godkänt förarprov.

I grannlandet Finland visar sig 17-åringar dock vara mognare än 18-åringar för att köra bil, i varje fall enligt förarprovsstatistiken (även om vissa trafiklärare kanske bedömer 17-åringar som för omogna för att köra bil). Enligt statistiken är det faktiskt större bråkdel av de som fyllt 17 år än de som fyllt 18 som klarar uppkörningen på första försöket, det kan väl hänga ihop med att 17-åringarna är mognare än sina ett år äldre ”antagonister” för att lära sig trafikregler, grundläggande fordonsmanövrering, m.m.
I Finland gjordes under år 2018 en lagändring som gör det möjligt för ungdomar under 18 år att få dispens från åldersgränsen på 18 år för att få ta körkort, och ansökan om dispens kan göras tidigast fyra månader före den dag man fyller 17 år - och en sådan här lagändring borde Sverige också ha kunnat göra; de flesta finska ungdomar som fyllt 17 ansöker om dispens med motiveringen att de bor på landsbygden där det saknas tillfredsställande kollektivtrafik (som bussar) och därför anser sig behöva tillgång till bil för att färdas mellan hemmet och skolan alternativt jobbet, och sedan 2018 års lagändring är det betydligt lättare att få dispens från 18-årsgränsen för körkort.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo