Start > Körkortsforum > HJÄLP! Argument MOT körkort vi…

HJÄLP! Argument MOT körkort vid 16 sökes!

Gäst 2019-08-05 17:48 ! Citera #
Gäst 2019-08-05
Merparten av 18-åringar som har körkort är alldeles för omogna och är en fara i trafiken så att sänka åldern vore idiotiskt. Se bara på USA och hur många 16-åringar som kör ihjäl sig, sina kompisar och andra.
Håller fullständigt med, om man ska ändra körkortsåldern så borde man då istället HÖJA den till 20 år.
På så sett hinner fler mogna och då även förstå allvaret med vår trafik, och inse vad som faktiskt kan hända.
Björn He 2019-08-19 20:21 ! Citera #
Gäst 2019-08-04
Hej igen Björn He! Du uttalar dig ofta utan kunskap;
”Om det är tillåtet att (i vissa särskilda fall)”
I Sverige är det tillåtet i vissa fall att ta körkort när man är 17 år.

Du jämför 3-4 länder som det är hela världen, när ynka 1-5% av världen har en annan åldersgräns än 18 år.
Vem har sagt att det är tillåtet att ta körkort i Sverige vid 17 års ålder? Det har jag aldrig läst något om!

Men jag har läst att man inte längre måste ha fyllt 18 år för att få ta körkort i Finland! svenska.yle.fi/artikel/2019/03/27/tre-tusen-koar-for-att-fa-korkort-som-17-aring-albin-ljungqvist-i-snappertuna

Eller enligt Finlands trafiklagstiftning så måste man ha fyllt 18 för att få ta körkort för bil men numera får man i vissa särskilda fall ta körkort redan när man fyllt 17 år, i så fall måste man skicka in en särskild ansökan om körkort och den kan beviljas om det finns särskilda skäl för det. Men varför får inte 17-åringar ta körkort för bil i Sverige då? Jag tycker Sverige skall införa en lag som tillåter ungdomar att, i vissa särskilda fall, ta körkort för bil när de fyllt 16 år. Måste man verkligen ha fyllt 18 för att få köra bil? Varför får ungdomar under 18 köra moped och lätt motorcykel?
Mordor 2019-09-19 14:25 ! Citera #
Hej!

Jag är fjorton år och kanske därmed inte tas på så stort allvar men jag tycker att det är en hyfsad ide.

För att vissa är mer lämpade/mogna att ta bilkörkort vid 16 år åldern.

Fast vissa är såklart inte lämpade/mogna att ta kör kortet så man borde ha et speciellt prov för folk under 18 år.

Plus att det som folk/barn får köra som är snabbt i 16 år ålder är lätt motorcykel och dom kan gå över 100 km och då är man inte så skyddad alls om man ramlar du har hjälm och möjligt viss en läder jacka och det gör inte så mycket i 100 km.

Så det är säkrare att köra bil för då har du Air bag, Karossen och bälte så du är ganska skyddad!

Det finns även platser i USA där sextonåringar får köra bil och det går ju hyfsat där!

så det är min åsikt! tack för att du läste! :)
Gäst 2019-09-20 15:07 ! Citera #
Mordor 2019-09-19
Hej!

Jag är fjorton år och kanske därmed inte tas på så stort allvar men jag tycker att det är en hyfsad ide.

För att vissa är mer lämpade/mogna att ta bilkörkort vid 16 år åldern.

Fast vissa är såklart inte lämpade/mogna att ta kör kortet så man borde ha et speciellt prov för folk under 18 år.

Plus att det som folk/barn får köra som är snabbt i 16 år ålder är lätt motorcykel och dom kan gå över 100 km och då är man inte så skyddad alls om man ramlar du har hjälm och möjligt viss en läder jacka och det gör inte så mycket i 100 km.

Så det är säkrare att köra bil för då har du Air bag, Karossen och bälte så du är ganska skyddad!

Det finns även platser i USA där sextonåringar får köra bil och det går ju hyfsat där!

så det är min åsikt! tack för att du läste! :)
Det märks att du är ung eftersom du skriver att det inte gör så mycket att ramla av en motorcykel som går i 100 km/h.
Jag kan lova dig att det finns en STOR risk för dödlig utgång om man gör en sådan vurpa.
Så väx till dig och återkom när du inser riskerna!
blue 2019-10-10 16:31 ! Citera #
Som jag ser det så har buskörningen blivit värre sedan ungdomar började få övningsköra privat som 16-åringar.
Bullen 2019-10-11 17:48 ! Citera #
Gäst 2019-09-20
Det märks att du är ung eftersom du skriver att det inte gör så mycket att ramla av en motorcykel som går i 100 km/h.
Jag kan lova dig att det finns en STOR risk för dödlig utgång om man gör en sådan vurpa.
Så väx till dig och återkom när du inser riskerna!
”gäst” din dummer, lär dig läsa/tolka innan du läxar upp andra! H*n menar ju att en läderjacka inte gör så mycket = en läderjacka skyddar inte om du trillar ;)
Björn He 2019-12-31 16:29 ! Citera #
Men varför har inte 16-17-åriga ungdomar rätt att ta körkort för bil om de har rätt att ta körkort för lätt motorcykel??? Om det är säkrare köra bil så bör ju åldersgränsen för körkort vara 16 år både för bil och motorcykel!

Det är dock endast tillåtet att köra lätt motorcykel ensam utan medpassagerare sålänge man är under 18, för det är åldersgräns på 18 år för att få skjutsa på motorcykel. På min gamla högstadieskola sa de att man inte får skjutsa på moped heller såvida man inte har fyllt 18 år alternativt tagit särskilt körkort (som tillåter skjutsande).

Kan också säja att Finland gjorde en lagändring 2018, och sedan lagändringen kan ungdomar ta körkort innan de fyller 18 år om de ansöker om dispens från åldersgränsen på 18 år, och en sådan ansökan får man göra tidigast 4 månader före sin 17-årsdag.
INTE gäst 2020-09-02 11:37 ! Citera #
Gäst 2019-09-20
Det märks att du är ung eftersom du skriver att det inte gör så mycket att ramla av en motorcykel som går i 100 km/h.
Jag kan lova dig att det finns en STOR risk för dödlig utgång om man gör en sådan vurpa.
Så väx till dig och återkom när du inser riskerna!
Jag är femton år och tycker att DU inte har någon rätt att argumentera på ett sådandt aggressivt sätt.

Jag tycker också att det har funnits några väldigt bra argument för att få köra vid 16. Men dina motargument håller inte riktigt måttet och jag sitter här och skrattar. 8-)
Bengt 2020-09-15 12:26 ! Citera #
Hej, jag undrar om man kan ta ett körkort vid 17 års åldern
Gäst 2020-11-26 19:38 ! Citera #
Det hade inte varit bra att höja åldersgränsen på fordon. För det första är det på tok för många som redan vid 14 års ålder som trimmar upp en moppe som de ska använda när de blir 15, som gå upp emot 60-70 km/h. Att höja standarden hade bara lett till att fler hade gjort olagliga aktiviteter inom många generationer. Jag är nämligen inom 16 års åldern, så jag vet faktiskt hur väldigt många tänker. Mer än hälften av alla som är 15 eller över på skolan har jag med egna ögon sett hur de, även utan körkort, kört en moppe, blivit skjutsad på någons motorcykel eller liknande. Alltså jag själv har gjort det. Tro inte heller att de olagliga nu mera kommet att minska, eftersom vi längtar efter spänning. Att höja åldersgränsen kommer bara leda till att många, många generationer. När våra pappor och farbröder var unga började de ofta med detta när de var 12 år på ett ungefär. Alltså under 60 års tid har det bara hänt att människor börjar med det vid 14 år. Det ät inte stor skillnad faktiskt. Så att höja kraven är inte en bra idé. Jag personligen som kör lagligt, kommer absolut inte sluta bara för att kraven höjs. Det kommer inte nån göra om jag ska vara ärlig. Vi unga hittar på många sätt att fuska lite på egen tid faktiskt.

Dessutom så är det förståeligt att man får köra lätt mc/125cc redan vid 16 års ålder. Eftersom något händer är det i de absolut allra flesta fallen, näst in till alltid, endast dig själv du skadar. Så om man skulle krocka med en motorcykel och är 16 år. Så är chansen att du skadar någon annan än dig själv väldigt mycket liten.

Många olyckor som sker på vägarna och blandar in en motorcykel, är väldigt många gånger inte en 16 årings fel. Många gånger är det faktiskt andra människor som inte ser det snabba lilla fordonet. Kanske egentligen är det vuxnas ögon som behöver bli tilltittade oftare. Det har många, inkl. jag varit med om. Jag står och väntar precis som en vanlig bil vid ett rödljus. Jag och en kompis tar upp platsen på två körfält, en for min Mc och en för hans. Precis som man ska göra. Då kommer en äldre man upp med sin bil, ställer sig mellan oss och börjar gapa om att vi kan stå på samma körfält. Dock det är mot lagen så jag berättade det för honom. Det slutade med att efter vi kört bort från rödljuset att han följde efter oss krockade in i min väns motorcykel, (han är okej), och körde därifrån. Sen när vi anmälde det, var det ingen som riktigt trodde oss heller. För vad vet två 16 åringar eller hur? I slutändan betalade ingen för min väns skada på sin Mc, så han fick jobba ihop de för att sedan kunna göra den laglig att köra återigen. Många vänner har andra historier som, det var en äldre kvinna som inte såg mina kompisar när de var 4 stycken, körde på 1, alla stannade och blev irriterade slutade med att hon ringde polisen på mina kompisar som är 15 och 16, de åkte dit för det, men hon hade som tur var kamera i sin bil som filmade händelsen så hon åkte dit på det. Men alltså många 15 och 16 åringar är väldigt ansvariga, det är så många gånger inte vårt fel, annars de gånger vi kör fel, som jag gjort, åkte nästan in i en bil bakifrån men åkte av vägen ut på vägrenen för att förhindra en krock. Då jag är den som hade blivit väldigt skadat i vilket fall.

Så att höja åldersgränsen är inte bra, det finns många ansvariga, istället är det bra och se på hur man presterar i skolan, hur många rätt man hade på testet, kanske bara få en chans per 6 månader att göra dessa test. Då en oansvarig person aldrig hade kunnat få sina händer på en läcker motorcykel.

Tack för mig.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest