Start > Körkortsforum > HJÄLP! Argument MOT körkort vi…

HJÄLP! Argument MOT körkort vid 16 sökes!

Björn He 2019-06-01 13:25 ! Citera #
I Storbritannien får man ta körkort för bil när man fyllt 17 år, eller i vissa undantagsfall 16 år. Borde man inte ha likadan åldersgräns här i Sverige?
Björn He 2019-06-01 17:17 ! Citera #
Ja man kan självklart behålla åldersgränsen på 18 år för körkort, MEN jag tycker det skall bli tillåtet att köra bil i ”förväg” när man är 16 år. Jag tycker den som fyllt 16 år men ännu inte 18 år ska ha rätt att köra bil under vissa förutsättningar:

1.Man måste ha giltigt körkortstillstånd (det kan man skaffa sig när man är 16 år).
2.Man får ENDAST köra sina föräldrars/vårdnadshavares bil (om de ger tillåtelse till att köra den).
3.Man får ha med sig max 1 passagerare under 18 år i bilen och ej köra under nattid kl 22-06, såvida man inte kör med sin
handledare eller en körlärare bredvid sig.

I USA finns det såna här restriktioner för personer i 15-17-årsåldern.
Gäst 2019-06-02 11:58 ! Citera #
Björn He 2019-06-01
Ja man kan självklart behålla åldersgränsen på 18 år för körkort, MEN jag tycker det skall bli tillåtet att köra bil i ”förväg” när man är 16 år. Jag tycker den som fyllt 16 år men ännu inte 18 år ska ha rätt att köra bil under vissa förutsättningar:

1.Man måste ha giltigt körkortstillstånd (det kan man skaffa sig när man är 16 år).
2.Man får ENDAST köra sina föräldrars/vårdnadshavares bil (om de ger tillåtelse till att köra den).
3.Man får ha med sig max 1 passagerare under 18 år i bilen och ej köra under nattid kl 22-06, såvida man inte kör med sin
handledare eller en körlärare bredvid sig.

I USA finns det såna här restriktioner för personer i 15-17-årsåldern.
Men det där FÅR man ju redan göra här i Sverige, det kallas för ”övningskörning” och det får man börja med när man är 16 år om man har ett giltigt körkortstillstånd och en handledare med sig som bägge har gått en introduktionsutbildning.

Men man ska ABSOLUT INTE få köra ensam på vägen om man bara har ett godkänt körkortstillstånd, för då kan ju vem som helst bara beställa hem ett sådant och sätta sig och börja köra, fast man inte har någon som helst kunskap om det..

Så detta var ytterligare en jättedålig från dig!!!
Björn He 2019-07-18 22:40 ! Citera #
Är det verkligen nödvändigt att ha 18 år som åldersgräns för att få ta körkort?

I Storbritannien får man ta körkort för bil när man fyllt 16 år, eller åldersgränsen är egentligen 17 år men man får i vissa särskilda fall ta körkort ett år tidigare. Varför får man inte ta körkort när man är 16-17 år i Sverige då? Eller man får ju ta körkort för lätt motorcykel men varför inte för bil?

I Frankrike är det tillåtet att börja övningsköra bil redan när man är 15 år.
Gäst 2019-07-19 12:25 ! Citera #
Björn He 2019-07-18
Är det verkligen nödvändigt att ha 18 år som åldersgräns för att få ta körkort?

I Storbritannien får man ta körkort för bil när man fyllt 16 år, eller åldersgränsen är egentligen 17 år men man får i vissa särskilda fall ta körkort ett år tidigare. Varför får man inte ta körkort när man är 16-17 år i Sverige då? Eller man får ju ta körkort för lätt motorcykel men varför inte för bil?

I Frankrike är det tillåtet att börja övningsköra bil redan när man är 15 år.
Jag tycker allt du ska läsa på lite mer om vad som gäller för Sverige och dom ”särskilda fall” som gäller i andra länder.
Även vi i Sverige har nämligen ”särskilda fall” där man kan få ta körkort tidigare, och det är om man går via gymnasiets fordonsprogram, då kan man få ta sitt körkort lite tidigare än alla andra..

Och om du anser att en person är myndig nog att sätta sig i en bil när man bara är 15 år och köra iväg, så har du inte mycket livserfarenhet av trafiken som finns på våra gator.. Jag tycker du ska komma ut från Stockholmsinnerstad och köra ut på landsbygden och möta samt ligga bakom något som heter ”Epa traktor”, oftast så kommer du då få uppleva att dom går fortare än dom 30 km/h i timmen som di SKA göra, samt att dom helt plötsligt bara kan bromsa in eller svänga utan att ens använda blinkers.. Och dessa personer ville du sätta i ett kraftigare motorfordon bara för att ”i andra länder är lagligt”

Lägg ner ditt skrivande!!!!!!!!!!!!!!!!
Karin 2019-07-20 08:20 ! Citera #
Det är många som inte blinkar vid körfältsbyte på motorväg och motortrafikled. Jag har varit med om det mellan Motala-Mjölby-trakten. Husbilar, där föraren antagligen plötsligt märker att den akut måste byta fil, för att inte hamna på Ödeshögsvägen eller komma in i Motala, när färden ska mot Örebro. När jag märker att en bilist håller på så där, blir jag extra vaksam, men också irriterad och orolig. En liten blå bil körde hej vilt och bytte fil som den ville hela vägen Motala- Boxholm framför och omkring mig en gång. Det är nästan ännu värre än att inte blinka vid sväng i korsning, för där kan man ändå förvänta sig att bilisten kan svänga. Ibland är billysen och blinkers heller inte så starka och de syns sämre i starkt dagsljus.
Björn He 2019-08-03 22:19 ! Citera #
När de gjorde den senaste lagändringen om åldersgräns för körkort, då borde de ha sänkt åldersgränsen för att få övningsköra bil till 15 år istället för 16 år. I Frankrike är det tillåtet att övningsköra när man fyllt 15 år, det är det väl även i USA?

Men jag tycker man borde försöka sänka åldersgränsen för körkort från 18 år till 16 år. Man får ju t.ex. ta körkort för bil när man fyllt 17 år i Storbritannien, eller i vissa särskilda fall 16 år, varför måste man ha fyllt 18 år i Sverige? Om det är tillåtet att (i vissa särskilda fall) ta körkort för bil när man är 16 år i Storbritannien så borde det väl vara tillåtet även i övriga Europa? Kan inte vi införa en ny regel att man måste ha fyllt 18 år för att få ta körkort, men man får i vissa särskilda fall ta körkort för bil redan när man fyllt 16 år?
Gäst 2019-08-04 13:00 ! Citera #
Björn He 2019-08-03
När de gjorde den senaste lagändringen om åldersgräns för körkort, då borde de ha sänkt åldersgränsen för att få övningsköra bil till 15 år istället för 16 år. I Frankrike är det tillåtet att övningsköra när man fyllt 15 år, det är det väl även i USA?

Men jag tycker man borde försöka sänka åldersgränsen för körkort från 18 år till 16 år. Man får ju t.ex. ta körkort för bil när man fyllt 17 år i Storbritannien, eller i vissa särskilda fall 16 år, varför måste man ha fyllt 18 år i Sverige? Om det är tillåtet att (i vissa särskilda fall) ta körkort för bil när man är 16 år i Storbritannien så borde det väl vara tillåtet även i övriga Europa? Kan inte vi införa en ny regel att man måste ha fyllt 18 år för att få ta körkort, men man får i vissa särskilda fall ta körkort för bil redan när man fyllt 16 år?
Hej igen Björn He! Du uttalar dig ofta utan kunskap;
”Om det är tillåtet att (i vissa särskilda fall)”
I Sverige är det tillåtet i vissa fall att ta körkort när man är 17 år.

Du jämför 3-4 länder som det är hela världen, när ynka 1-5% av världen har en annan åldersgräns än 18 år.
Gäst 2019-08-04 13:53 ! Citera #
Björn He 2019-08-03
När de gjorde den senaste lagändringen om åldersgräns för körkort, då borde de ha sänkt åldersgränsen för att få övningsköra bil till 15 år istället för 16 år. I Frankrike är det tillåtet att övningsköra när man fyllt 15 år, det är det väl även i USA?

Men jag tycker man borde försöka sänka åldersgränsen för körkort från 18 år till 16 år. Man får ju t.ex. ta körkort för bil när man fyllt 17 år i Storbritannien, eller i vissa särskilda fall 16 år, varför måste man ha fyllt 18 år i Sverige? Om det är tillåtet att (i vissa särskilda fall) ta körkort för bil när man är 16 år i Storbritannien så borde det väl vara tillåtet även i övriga Europa? Kan inte vi införa en ny regel att man måste ha fyllt 18 år för att få ta körkort, men man får i vissa särskilda fall ta körkort för bil redan när man fyllt 16 år?
Dina jämförelser är ju så himla korkade..
Om du tycker att vi i Sverige har hårda regler gällande körkortet, så tycker jag att du ska jämföra Sveriges trafikolyckor med dessa länder, och då jämföra hur det ser ut med folk som är under 20 år gamla som är inblandade i dessa olyckor.

Sverige har ett säkert trafikvägnät, just p.g.a att vi har lite hårdare regler än vad andra länder har.
Men du kanske vill släppa loss en massa 15 åringar som knappt är mogna nog att ens framföra en moped, till att låta dom köra omkring i ännu starkare motorfordon??

Du får ju faktiskt tänka lite på konsekvenserna också, inte bara jämföra rakt av hur det ser ut i vissa länder med hur det ser ur här hemma.. Har du körkort? Har du verkligen genomgått riskettan och vet du om vilka risker som finns på våra vägar?
Vet du vilka som oftast är inblandade i dom allra flesta singelolyckorna??

Om du svarar JA på dessa frågor, då borde du fundera ett varv till gällande ditt väldigt korkade inlägg!!!
Gäst 2019-08-05 08:00 ! Citera #
Merparten av 18-åringar som har körkort är alldeles för omogna och är en fara i trafiken så att sänka åldern vore idiotiskt. Se bara på USA och hur många 16-åringar som kör ihjäl sig, sina kompisar och andra.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo