Start > Körkortsforum > HJÄLP! Argument MOT körkort vi…

HJÄLP! Argument MOT körkort vid 16 sökes!

Elina 2009-09-17 20:33 ! Citera #
Hej!

Jag går på gymnasiet, årskurs 3, och har en argumentationsgrupp där jag tillsammans med tre klasskamrater ska på Svenskan debattera emot ett införande av att kunna ta körkort vid 16 års ålder i Sverige. Vi behöver nu argument som talar för detta. När jag söker information hittar jag bara argument för att ha 16 år..., från Nya Zeeland - där det är till fördel att man som ung kan köra sig själv till skolan då det är dålig kollektivtrafik.
Finns det någon ”negativ statistik” att ta del av - som vi kan använda som argument mot att inte ha 16 som ålder för att ta körkort?
Vad är er åsikt? Både för och nackdelar...?

Tacksam för svar!
Vänliga Hälsningar
Elina
Gäst 2009-09-24 15:42 ! Citera #
Personligen skulle jag säga att det verkar mycket bra att få teori och ev körundervisning i gymnasieskolan eftersom detta är både tidskrävande och dyrt att göra på egen hand efter skolan. Däremot skulle jag säga att det är större chans till ökad mognad hos bilföraren om denne är ngt äldre, givetvis är det olika från person till person. I USA kan man ta körkort när man är 16 år, men jag tror att det är säkrare att vänta tills man är 18.
Mirima 2009-10-04 16:25 ! Citera #
Jag skulle inte kunna tänka mig att 16 åringar i sverige skulle ha körkort, man kan ju bara se på alla som kör moped, de kör helt vansinnigt! Man måste vara lite mer mogen för att köra bil eftersom det är en såpass farlig sak om man inte sköter den rätt, och det händer lätt olyckor som slutar tragiskt.
andreas 2009-10-26 16:47 ! Citera #
Jag tror inte att man är mogen att köra bil som 16-åring. Dåligt omdöme kombinerat med okontrollerat festande gör [url]/[/url] till en dålig idé vid den ringa åldern.
Annnnnnnnnn 2009-11-02 11:40 ! Citera #
Prata med 16-åringar så märks det tydligt att de INTE är mogna att ha körkort. Kör du bil har du et större ansvar en än 16-åring kan/ska ha. Du riskerar inte bara ditt eget liv om ngt går fel utan även medpassagerare, personer i andra bilar och folk som går på vägarna. En 16-åring har fortfarande alla tonårsproblem och osäkerheten som fljer med dem, hur bra de än döljer det. De har inte landat i vem de är ännu. De faller lätt för grupptryck, vill imponera på andra, saknar fta den sjölvdistansen som man behöver som bilförare. Och visst, definitivt inte alla över 18 har den heller men man har iaf fått en någorlunda chans att hinna mogna och komma ut ur den värsta tonårsperioden med allt (okontrollerat?) festande osv..
Gäst 2009-11-05 18:07 ! Citera #
Det krävs mycket mer ansvar vid bilkörning än tex moped då skadorna/ riskerna är så enormt mycket större med högre hastigheter och större fordon. därför är det nästan så att vissa 18-åringar inte ens är tillräckligt mogna för att ta ansvar som bilist i trafiken. tänk så mycket trafikolyckorna förmodligen skulle öka!
Nicke 2009-11-09 16:36 ! Citera #
Körkort vid 16 års ålder är nog en dum idé eftersom ens föräldrar då har ansvar för 16 åringen även ute i trafiken. Skulle någonting ske när 16 åringen tagit körkort skulle föräldrarna ta den ekonomiska konsekvensen vilket iallafall inte jag tycker är rätt. Skulle man dessutom få börja övningsköra vid 14 år då? Ingen bra idé
mariag 2009-11-24 16:40 ! Citera #
De flesta 16-åringargår i skolan och hinner inte tjäna så mycket pengar, vilket skulle göra att de nog inte skulle ha råd med körkort på egen hand, vilket kan bli en jobbig tyngd för föräldrarna
Jxeey 2010-03-27 19:20 ! Citera #
Jag tror att man får mycket långa väntetider om man tillåter proven vid 16år. Jag tror också att man inte är tillräckligt mogen för att ha mycket ansvar.
Gäst 2010-03-27 19:58 ! Citera #
Hej!

Ett stort problem, som jag ser det, med att sänka åldern för att ta körkort är inte minst den personliga mognaden. Det blir svårt med samspelet med andra trafikanter ute på vägarna, däremot skulle en 16-åring minst sagt kunna klara av de tekniska momenten med koppling/gas osv. Svårigheterna ligger i det att tolka trafiken och sedan kunna handla därefter.

Slutligen, med sänkt ålder blir det fler bilar på vägarna och ur en miljösynpunkt är det inte minst negativt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 08:41
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov