Jag bedömer att ett problem för ungdomar under 18 (som är minderåriga) är att de i de flesta fall saknar jobb/regelbunden arbetsinkomst, som generellt sett innebär ekonomisk svårighet att vara bilägare, vilket kräver stabil ekonomi för att kunna betala trafikförsäkring, fordonsskatt, eventuell vägskatt och parkeringsavgift på avgiftsbelagd parkering, och att låta en minderårig ha körkort och vara fordonsägare är därför mer eller mindre olämpligt, plus att det kostar naturligtvis ett flertal tusen eller kanske så mycket som ett flertal hundratusen (beroende på hur ny eller begagnad en bil är) att skaffa sig själva bilen, och som ung utan stabil ekonomi har man generellt inte råd att köpa något så dyrt.
15-17 år gamla ungdomar med körkort för moped klass I eller lätt motorcykel har såvitt jag vet inte behörighet att själva äga en moped eller motorcykel (innan de fyllt 18 åtminstone) utan någon vuxen, i de flesta fall någon av föräldrarna, måste äga fordonet och därigenom även ansvara för att betala fordonsskatt och trafikförsäkring.
Mitt förslag är dock att åldersgränsen för att få övningsköra skall vara 15 år, i Frankrike är det såvitt jag vet tillåtet att provköra personbil efter att ha fyllt 15, och de som sänkte övningskörningsåldern i Sverige 1993 skulle ha tänkt på att sänka den till 15 istället för 16 tycker jag. Dessutom borde grundläggande trafik- och fordonskunskap vara ett obligatoriskt skolämne från 15 års ålder, för att ge tonårsungdomar grundläggande kunskap om trafikjuridik och fordonskännedom inför körkortet vid 18 års ålder; hade Sverige haft en 12 läsår lång grundskola (utan så kallad förskoleklass) som börjar vid 6 års ålder (och då upphör ungefär samtidigt som ett barn fyller 18) så skulle alltså skolelever under årskurs 10-12 ha möjlighet att lära sig grundläggande trafik- och fordonskunskap inför körkortet vid 18 års ålder.
Alltså: Utbildning i 3 år inom grundläggande trafik- och fordonskunskap först, och körkort sen!