Ja den frågan är ganska enkel att besvara.
Se dig runt i trafiken. Se dig runt på detta forum.
Individer som krockat 10 ggr och hårdnackat håller fast vid sin linje om att ”jag hade lagen på min sida”.
Individer som kuggar på uppkörning och istället för att reflektera och öva inför nästa gång hårdnackat håller fast vid att det va inspektörens fel, eller bilens fel, eller övergångsstället som va för nära järnvägens fel, eller att dom körde en annan bil än dom brukade och då borde dom få öva lite innan och 1000 andra orsaker.
Vi får helt enkelt lita på att det jobbar duktiga människor på transportstyrelsen.
Det är dessutom olika krav på olika fordon, den som får köra b kanske inte får köra c eller d pga hälsan.
Att jämföra mot en cykel blir bara löjligt, den är det inga krav på körkort för att få framföra och risken att allvarligt skada medtrafikanter är minimal.
Väl mött på vägarna.
Alltså, när jag kraschade vid Åbyrondellen i södra Stockholm, med en snubbe som inte väjde för min bil (som var inne i cirkulationen före) innan han körde in i cirkulationsplatsen som han måste ha gjort, så berättade jag faktiskt för trafikpoliserna som anlände att det var min 9:de(!) kollision men de fråntog ändå inte mig körkortet trots att jag berättade det, och de verkade inte direkt reagera på det heller. Snubben jag kraschade med blev såvitt jag vet inte heller fråntaget sitt körkort, utan han blev bara ådömd penningböter för brott mot Trafikförordningen (underlåtelse att iaktta väjningsplikt mot fordon redan inne i en cirkulationsplats).
Om jag inte blev fråntagen körkortet så bör inte en sån trafikolycka ha utgjort skäl för att bli fråntagen sitt körkort, bara för att det där var 9:e kollisionen så behöver jag inte ha gjort mig skyldig till något trafikbrott och sålänge man inte gjort sig skyldig till brott mot Trafikförordningen så bör man anses vara ”prickfri” som körkortsinnehavare. Generellt sett kan man inte anses som vållande till en kollision, om den trafikant man kolliderat med inte väjt för en som den haft väjningsplikt emot, det spelar ingen roll hur ofta såna trafikolyckor skett, även om det kanske anses konstigt att jag krockat med minst tio fordonsförare som inte iakttagit väjningsplikt mot mig; jag hade lika gärna kunnat krocka minst hundrafemtiotusen gånger med fordonsförare som inte har följt trafikregler (som att väja för min bil då de har väjningsplikt mot mig).
Jag hade min 10:e kollision mindre än två veckor efter den där kraschen i Åbyrondellen, som alltså var min 9:e; i det tiondel fallet var jag på väg rakt fram i en bevakad gatukorsning där en mötande skåpbilsförare bara plötsligt svängde rakt ut över korsningen samtidigt som vi just fick grönt och började köra, tydligen för att han inte var tillräckligt uppmärksam på att han behövde väja för min bil i en sån trafiksituation då han svänger till vänster, och han som bara plötsligt svängde fram i vägen för min bil frontalkrockade med mig. Men det är såvitt jag kan se inget allvarligt med det, för min del, det var ju han motparten som inte följde trafikregler!
Jag kan i alla fall trösta mig själv med att det var en jävla tur att jag var ensam i min bil utan någon passagerare med, för hade jag haft någon passagerare med i bilen vid krockarna så hade passageraren riskerat att (liksom jag själv) skadas mycket katastrofalt...
Någon handläggare på Arbetsförmedlingen berättade förresten, när jag hade möte med honom, att han körde på någon familjebil som hade grönt ljus i en bevakad gatukorsning, då han försökte köra vidare trots att han hade rött. Han hade tydligen bråttom eftersom han riskerade att komma till jobbet för sent, men han var tydligen såpass jävla ouppmärksam att han inte uppmärksammade i god tid att det just närmade sig en familjebil (som han som hade rött ljus måste ha väjt för), och han som körde mot rött ljus/väjningsplikt i korsningen körde tydligen rakt på den där familjebilen - och han ångrar faktiskt jättemycket att han körde på en annan bil bara för att han inte följde trafikregler; han har förstått att han kanske kunde ha skadat någon i familjebilen jätteallvarligt och att det där säkert aldrig hade hänt om han exempelvis hade sett till att vara ute i god tid så att han kunde slippa ha bråttom. (Men lyckligtvis blev såvitt jag förstår ingen i familjebilen han körde på skadad. Och visst kan det vara mänskligt att anse sig ha bråttom om man riskerar att komma för sent till någonting, men det är dessvärre INTE (alltid) möjligt att skylla på och ta hänsyn till mänskliga faktorn.)
Personligen tycker jag att det var orimligt trafikfarligt av honom att köra mot rött ljus, samtidigt som en familjebil som hade grönt ljus som han måste ha väjt för närmade sig. Han skulle faktiskt ha varit lite mer uppmärksam vid korsningen och stannat för att släppa förbi den där familjebilen, eller annars bara ha stannat före korsningen (som han måste göra enligt lag) tills det blev grönt ljus för honom. Det vore naturligtvis mycket trafiksäkrare om han hade följt trafikregler och riskerat att komma till jobbet försenad - än om han hade riskerat att utsätta andra trafikanter, och i värsta fall t.o.m. sig själv, för potentiell trafikfara.