Start > Körkortsforum > Körkort med funktionsnedsättni…

Körkort med funktionsnedsättning

Gäst 2016-12-03 14:16 ! Citera #
Ursäkta nu men din svenska verkar ju inte heller vara så himla bra.
Så jag tycker ändå att du kanske ska inse att du inte ska/kan ha körkort
Gäst 2016-12-03 14:19 ! Citera #
Inse inget förrän jag fått en ordentlig utredning eller träffa en vettig läkare
han gav mig väl möjligheterna remiss till transportstyrelsen eller mobilitetscenter sen skriver ingen remiss
Gäst 2016-12-03 14:34 ! Citera #
Följer nog heller Iamich råd han verkar veta vad han pratar om
trist nog bara inte fått träffa en annan läkare även jag bett om det
Gäst 2016-12-03 14:39 ! Citera #
Gäst 2016-12-03
Ursäkta nu men din svenska verkar ju inte heller vara så himla bra.
Så jag tycker ändå att du kanske ska inse att du inte ska/kan ha körkort
Denne kan ju ha dyslexi eller andra läs & skrivsvårigheter.
55 2016-12-03 21:36 ! Citera #
Gäst 2016-12-03
Du missförstå ju vad jag menar med hjälp handreglage -.-
Här har du en länk till ett företag som utför Handreglage - Bilanpassning

www.bilanpassning.com/index.php/anpassningar/forarplats/handreglage
Gäst 2016-12-04 23:32 ! Citera #
Gäst 2016-12-03
Denne kan ju ha dyslexi eller andra läs & skrivsvårigheter.
Jo jag vet, men då ska man ska inte klaga på andra när det kommer till svenska språket om man själv inte behärskar det fullt ut..

Och sedan står jag fast vid att vissa personer ska inte ha körkort för att dom inte klarar av trafiken som finns i vårt samhälle.
Gäst 2016-12-05 23:10 ! Citera #
Gäst 2016-12-04
Jo jag vet, men då ska man ska inte klaga på andra när det kommer till svenska språket om man själv inte behärskar det fullt ut..

Och sedan står jag fast vid att vissa personer ska inte ha körkort för att dom inte klarar av trafiken som finns i vårt samhälle.
Jepp, körkort är inte för alla. Så är det bara
Gäst 2016-12-06 17:02 ! Citera #
Gäst 2016-12-01
En autistisk förare är en farlig förare. Jag har fullt förtroende för sjukvården och transportstyrelsen. Det enda du kan göra för dig själv är att inte ge upp och försök lös det lagliga vägen.

Gör bara vad de vill och om du är ”ren” från autismen är det inga problem. Strätar du emot blir det bara värre.
Du behöver nog ta reda på lite mer fakta innan du ”tycker till”

Autism är absolut inte ett hinder för att ta körkort, alla som har funktionshindret är långt ifrån ”en farlig förare”

Det är vården och transportstyrelsen som avgör om man är lämplig eller ej..

Jag har själv autism, klarade proven på första försöket dessutom, känner dessutom ett flertal människor med olika funktionshinder som har körkort, ex Autism, ADHD, Damp samt Asbergers

Många gånger har man faktiskt fördel av funktionshindret ”tro det eller ej” vi ser en viss struktur i trafiken som andra inte gör, de e lite svårt att förklara, men sedan jag har ett special intresse av bilkörning antar jag också att det var därför jag klarade proven på första försöket

Vist nu har jag högfungerande Autism vilket betyder att jag inte har så många svårigheter å klarar mig i stort sett utan hjälp i övrigt, vill därför understryka att det så klart inte är så att alla med funktionshindret kan köra bil eller förstår farorna med tex höga hastigheter, gångtrafikanter eller i allmänt regler som krävs för att kunna fungera tillsammans med övriga trafikanter

Ville med detta inlägget bara göra folk medvetna om att JA det är faktiskt möjligt att ta körkort om man har Autism ”beroende på grad givetvis” å behöver alltså inte blivit ”ren” ifrån den...
55 2016-12-06 22:35 ! Citera #
Gäst 2016-12-06
Du behöver nog ta reda på lite mer fakta innan du ”tycker till”

Autism är absolut inte ett hinder för att ta körkort, alla som har funktionshindret är långt ifrån ”en farlig förare”

Det är vården och transportstyrelsen som avgör om man är lämplig eller ej..

Jag har själv autism, klarade proven på första försöket dessutom, känner dessutom ett flertal människor med olika funktionshinder som har körkort, ex Autism, ADHD, Damp samt Asbergers

Många gånger har man faktiskt fördel av funktionshindret ”tro det eller ej” vi ser en viss struktur i trafiken som andra inte gör, de e lite svårt att förklara, men sedan jag har ett special intresse av bilkörning antar jag också att det var därför jag klarade proven på första försöket

Vist nu har jag högfungerande Autism vilket betyder att jag inte har så många svårigheter å klarar mig i stort sett utan hjälp i övrigt, vill därför understryka att det så klart inte är så att alla med funktionshindret kan köra bil eller förstår farorna med tex höga hastigheter, gångtrafikanter eller i allmänt regler som krävs för att kunna fungera tillsammans med övriga trafikanter

Ville med detta inlägget bara göra folk medvetna om att JA det är faktiskt möjligt att ta körkort om man har Autism ”beroende på grad givetvis” å behöver alltså inte blivit ”ren” ifrån den...
Mycket intressant och nyttigt inlägg du skrev.


Många gånger har man faktiskt fördel av funktionshindret ”tro det eller ej” vi ser en viss struktur i trafiken som andra inte gör, de e lite svårt att förklara


Vore intressant om du ville försöka förklara hur ni med funktionshinder kan se en viss struktur i trafiken
Gäst 2016-12-07 15:29 ! Citera #
55 2016-12-06
Mycket intressant och nyttigt inlägg du skrev.


Många gånger har man faktiskt fördel av funktionshindret ”tro det eller ej” vi ser en viss struktur i trafiken som andra inte gör, de e lite svårt att förklara


Vore intressant om du ville försöka förklara hur ni med funktionshinder kan se en viss struktur i trafiken
Hmm e så att många med detta funktionshinder ser en viss struktur i alt dom gör å ser för att fungera på ett bra sett, i trafiken ”som jag ser det” förflyttar bilar å andra fordon på ett vist sett, tex som i en korsning med eller utan ljus där vissa har företräde å andra får vänta

E som sagt lite svårt att förklara, trafiken har ett vist flöde, som tex en cirkel ”runt å runt” typ

Nu e det ju inte så att dom som är normalfungerande inte ser alt detta, e ju såklart ett måste när det kommer till bilkörning att man kan köra med å fungerar tillsammans med övriga trafikanter

Nu e ju jag såpas fungerande så jag vet också att ”flödet/strukturen” kan brytas, tex folk som tränger sig före, kör för fort, rattfulla osv.. Något man måste kunna förutse som bilförare, e ju en viktigt del av att ha körkort, e ju också just denna detaljen som gör att många med handikappet inte kan köra bil, dom kan väl köra, men vist ”cirkeln bryts typ” blir alt kaos i huvudet hos vissa å just därför skal dom som har svårare handikapp inte ha körkort..

Men många av oss har som sagt alltså förmågan till att dra nytta av just flödet/strukturen i trafiken då vi även använder oss av detta annars i våra liv för att fungera på ett bra sett :)

Hoppas du förstod sådär någorlunda :lol:

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor