Start > Körkortsforum > Körkort med funktionsnedsättni…

Körkort med funktionsnedsättning

Iamich 2016-06-14 16:52 ! Citera #
Hej, jag hade en läkare när jag var 18 som inte ville ge mig tillstånd. Bytte läkare och när jag var 19 hade jag körkortet i handen. Har nu kört prickfritt i flera år och jag är rädd om kortet, jag gör inga dumheter och kör inte för fort.

Mitt första råd till dig är att byta läkare och att inte ange något skäl (utan bara vänligt men bestämt be om en annan läkare). Blir dom ovän med dig så blir det ännu svårare.

Mitt andra råd är att vara rädd om körkortet när du väl får det eftersom det kan bli svårt att få nytt körkortstillstånd ifall du blir av med körkortet. Kör lagligt så kan ingen ta kortet ifrån dig. Även om hastighetsgränsen på många ställen är löjligt låg så är det bättre att hålla den och få behålla kortet.

Önskar dig all lycka med körkortet! Jag har varit där du är, håll ut!! :)
Iamich 2016-07-01 23:37 ! Citera #
Hur går det TS? Fått intyg än? Hoppas det går vägen

Mvh
Iamich
Gäst 2016-07-18 00:19 ! Citera #
Inget vidare frågat både chefen och patientnämnden om att byta läkare utan det händer nåt
vårdcentraler och lassaretett bara hänvisa mig till dom
hans svar på värför han inte vill ge mig ett läkar intyg till körkort tilstånd och bilstöd var man brukar bara ta det och man måste först ha bil vilket jag inte tycker är några rimliga svar
Gäst 2016-07-18 08:55 ! Citera #
Gäst 2016-07-18
Inget vidare frågat både chefen och patientnämnden om att byta läkare utan det händer nåt
vårdcentraler och lassaretett bara hänvisa mig till dom
hans svar på värför han inte vill ge mig ett läkar intyg till körkort tilstånd och bilstöd var man brukar bara ta det och man måste först ha bil vilket jag inte tycker är några rimliga svar
Det där är skitsnack, man måste inte ha en bil innan man får körkortstillstånd..
Jag har en kompis som också behöver olika stöd i sin bil för att klara av att köra.
Men hennes läkare fixade allt på en gång, det var inga som helst problem..
Iamich 2016-07-18 12:37 ! Citera #
Gäst 2016-07-18
Inget vidare frågat både chefen och patientnämnden om att byta läkare utan det händer nåt
vårdcentraler och lassaretett bara hänvisa mig till dom
hans svar på värför han inte vill ge mig ett läkar intyg till körkort tilstånd och bilstöd var man brukar bara ta det och man måste först ha bil vilket jag inte tycker är några rimliga svar
Jag hade också en kass läkare så jag bytte. Första läkaren pratade om att jag var för sjuk för körkort. Ändå klarade jag både teoriprov och uppkörning på första försöket när jag var 19 år. Ge int upp!!
Gäst 2016-07-21 20:13 ! Citera #
Väll jag är på gränsen ge upp kan inte använda bussen pga min skada
och behöver körkort och bil för kunna gå skola arbeta

läkarna jag ha göra med vill inte skriva mig intyg
för man brukar bara ta det och måste först ha bil

nu är det mina tidigare problem han inte vill skriva mig ett intyg
problem jag egentligen inte ha har bara haft det svårt och gillade inte hur vården behandlade mig när pricies hade fått en ryggmärgsskada och det var för 8 år sen vad har det med hur det är idag
Iamich 2016-07-21 20:52 ! Citera #
Jag vill inte vara okänslig på något sätt, men jag måste ändå fråga ifall du har psykiska problem? Jag har nämligen själv psykiska problem, så jag vet vad det handlar om :)

Att ha psykiska problem innebär inte att man inte klarar av bil. För mig tar det lång tid från det att jag parkerat bilen tills att jag är innanför dörren hemma pga alla ”ritualer” (metaforiskt talat) som jag gör. Men det är bara att acceptera.

Jag klarar allt i vardagen, men det tar mycket längre tid (exempelvis rycka i husdörren för att försäkra mig om att den är låst). Jag har kört prickfritt sedan jag tog vanligt körkort och ska nu ta körkort för lastbil. Man kan inte låta sig besegras av sjukdom! Men man måste samtidigt acceptera att sjukdomen gör att enkla saker tar lång tid (som att försäkra sig om att spis/ugn är avstängd).

Så TS, om du har psykiska problem så var öppen med det här på forumet, så vi kan komma med relevanta svar :)
Gäst 2016-07-21 22:04 ! Citera #
Iamich 2016-07-21
Jag vill inte vara okänslig på något sätt, men jag måste ändå fråga ifall du har psykiska problem? Jag har nämligen själv psykiska problem, så jag vet vad det handlar om :)

Att ha psykiska problem innebär inte att man inte klarar av bil. För mig tar det lång tid från det att jag parkerat bilen tills att jag är innanför dörren hemma pga alla ”ritualer” (metaforiskt talat) som jag gör. Men det är bara att acceptera.

Jag klarar allt i vardagen, men det tar mycket längre tid (exempelvis rycka i husdörren för att försäkra mig om att den är låst). Jag har kört prickfritt sedan jag tog vanligt körkort och ska nu ta körkort för lastbil. Man kan inte låta sig besegras av sjukdom! Men man måste samtidigt acceptera att sjukdomen gör att enkla saker tar lång tid (som att försäkra sig om att spis/ugn är avstängd).

Så TS, om du har psykiska problem så var öppen med det här på forumet, så vi kan komma med relevanta svar :)
TS har ju skrivit att personen i fråga har funktionsnedsättning och behöver specialanpassade bilar..
Alltså har det inget med det psykiska att göra.... Eller hur? :)
Josie B 2016-07-21 22:36 ! Citera #
Jag önskar dig verkligen lycka till. Jag har låg perception tre år har det tagit för mig. (Inte heltid så klart!)
Ha inte bråttom, det är ingen tävling om vem som tar körkort först.

Hoppas du verkligen kan hitta en riktigt bra läkare som kan hjälpa dig med intyg om ditt handikapp.

Mvh Josie B!
Iamich 2016-07-22 14:37 ! Citera #
Gäst 2016-07-21
TS har ju skrivit att personen i fråga har funktionsnedsättning och behöver specialanpassade bilar..
Alltså har det inget med det psykiska att göra.... Eller hur? :)
Om det bara vore ryggmärgskada så skulle läkaren aldrig agerat som han/hon gör. Så jag anser nog att min fråga är rimlig :)

Visste inte ens att läkare behövde skriva intyg alls för någon som inte har psykiska problem.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 19:03
1
I dag 18:28
2
I dag 13:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor