Start > Körkortsforum > Körkort med funktionsnedsättni…

Körkort med funktionsnedsättning

Gäst 2016-01-18 03:48 ! Citera #
Jag har funktionsnedsättning vilket gör behöver anpassad bil

då inte finns körskolor där jag bor med anpassade bilar ringe och skriv jag runt

fick följade erbjudan från anpassarna

Jag vet inga skolor i närheten av dig som kan erbjuda anpassad bil.
Du är välkommen till oss att ta ditt körkort, vi har anpassad bil.
En vecka hos oss kostar 9850:-, då ingår boende och frukost, lunch.
16 lektioner totalt, varav är 13 enskillda körlektioner.
Vi tar en inskrivningsavgift på 1700:-

nu är min fråga är en vecka tillräckligt för ta körkort ?

är böcker eller nåt jag kan köpa hem för plugga lära mig mer om teori hemma ?

nån som är insatt i hur man ta körkort med funktion nedsätning

största problemet är då jag inte ha nån anhöriga eller nån som hjälper mig så kommer ju inte kunna övnings köra -.-

och ha väldigt negative läkare när försöker få ett intyg ansöka bil stöd mm

vill inte behöva liva isloerad pga min skada 8 år gått ):

ryggmärgsskada nedsatt känsel rörlighet i benen och gå med krycka
full känsel rölighet i över kropp så ska ju gå så länge bil är anpassad --
Maria 2016-01-18 09:19 ! Citera #
Om du inte har kört bil tidigare eller läst på nått inom teorin så kan jag garanterat säga att 1 vecka kommer inte att räcka för att ta körkort. Bara teoridelen tar 3-4 veckor om man vill vara säker på att klara skrivningen på första försöket, själva körningen tar längre tid då det är ganska många moment som man ska gå igenom, och eftersom du inte kan övningsköra hemma så kommer det automatiskt ta längre tid för dig då du måste boka lektioner via en körskola hela tiden. Men jag önskar dig lycka till och hoppas verkligen att klarar dig!
Gäst 2016-01-18 10:46 ! Citera #
Som personen ovan skriver. 1 vecka utan erfarenhet är för lite. Det är så mycket man ska kunna. Men du kan inte kontakta skolan som kunde anpassa efter dina behov, och fråga ifall du kan studera i ett långsammare tempo? 1-2 lektioner/ vecka brukar funka bra. Men räkna med att det tar tid. För mig tog det 1,5 månad med 1 lektion per vecka (70 min) innan proven bokades, och då hade jag kört mycket privat i 3 år.

Alla är individer, men räkna med att det tar längre än en vecka utan erfarenhet.
Gäst 2016-01-19 04:49 ! Citera #
Ok tack för svar
inte genomfört när int eha bra läkare som skriver intyg behöver
få lära mig liva med färdtjänst
Gäst 2016-01-19 18:40 ! Citera #
Fast du behöver inte leva med färdtjänst. Förhoppningsvis får du körkortstillstånd, och med tiden kommer det gå. Men ge det betydligt mer tid än en vecka. Vi snackar 2-3 månader nu, om du verkligen lägger ner dig.
Gäst 2016-01-19 19:16 ! Citera #
Klart du inte ska ge upp för att det kommer ta längre tid än en vecka!!!
Att lära sig köra bil tar lite tid, funktionshinder eller ej :-).
Tycker absolut du ska försöka hitta en annan läkare som kan ge dit ett vettigt intyg. Samt förklara för trafikskolan att du inte har någon erfarenhet. De måste förstå att du behöver sprida ut dina lektioner betydligt mer än så och behöver många fler än så.
Jossan88 2016-01-19 21:23 ! Citera #
Självklart ska du försöka få tag på en läkare som kan hjälpa dig med att fixa ett korrekt körkortstillstånd.
Men tänk dock på att allt tar längre tid än vad man hade tänkt sig från början att det skulle ta :)

När jag tog mitt körkort så hade jag tänkt att det kommer bara ta 2-3 månader, men när allt var klart så hade det tagit 8 månader :D

Men mitt råd är att du ska fortsätta kämpa på!!
Gäst 2016-01-20 07:42 ! Citera #
Jag försökt byta läkare i 8 år
finns några knep för få en bra läkare
för jag tycker det svåra byta läkare än det sägs
förökt både där jag gå och patent nämnden utan hänt nåt
tydligen kan man bara byta om finns nån annan tillgänglig

få jag remiss eller kallse brukar det dröja mån innan tiden
Gäst 2016-02-09 10:36 ! Citera #
Hej!
Jag vet att Permobil i Bankeryd jobbar med en körskola i Jönköping, ring och hör med dom om dom kan hjälpa dig att ta körkort?
Gäst 2016-06-07 18:03 ! Citera #
Jag ge inte upp ha nu gjort körtest med kör stimulator
både min muskel kraft och reaktion och allt va bra
och bliv bedömt jag klara av köra bil med följande villkor handreglering

hand och gas med händerna istället för pedaler
och hittade fått förslag på ett par körskolor med den anpassning jag behöver
bara läkarintyget kvar som saknas för ansöka körkort tillstånd vilket dom inte ge mig suck
värför ska var så svårt byta läkare
hans förklaring värför han skriv bokom ryggen på mig jag inte klara av det var att man bara brukar ta det (x

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo