Start > Körkortsforum > Körkort med funktionsnedsättni…

Körkort med funktionsnedsättning

Iamich 2016-11-28 15:24 ! Citera #
Hej igen

En ryggmärgsskada ska givetvis inte påverka möjligheterna till körkort. Det finns ju specialutrustade bilar med automat, handreglage och specialutrustning som är anpassade för personer med förlamning.

En neuropsykiatrisk diagnos, som autism, kan försvåra möjligheterna till körkort. Men det behöver inte göra det. För många med psykiska problem (och då inkluderar jag även mig själv till dessa ”många”) är körkort helt avgörande för att klara vardagen. Bara en sån trivial sak som att ta sig till läkarbesök kräver att man har bil (ifall man inte kan åka buss pga den sociala aspekten).

Mitt råd är att du låter en oberoende läkare bedömma. Jag förstår din frustration, det låter helt barockt att de behandlar dig så illa.
55 2016-11-28 17:17 ! Citera #
Gäst 2016-11-26
Allt jag ville ha var läkarintyg och blir nekad för 8-9 år gamla saker var är det för jävla trams

ok det visade sig visst att jag hade physika problem autismen i barndomen lol men jag har inte haft nån kontakt med vården om denna dignosen

det har använt utan min kunskap

efter kräva svar sa han till mig att autism i barndomen är mitt problem och jag tänker inte ge dig intyg för dina tidigare problem

1 år går fortfarande inte fått träffa en annan läkare elller intyg
remiser som aldrig bliv skrivna men jag få hela tiden höra det på gång eler är ok sen händer inget


läkaren säger till mig ta det med kurturn som säger till mig ta det med läkaren och nu säger det är för gamalt
sist sa han till mig du fri kontakta en anna läkare du behöver inte kontakta mig men alla hänvisar mig till dom så fort

remiser som aldrig bliv skrivna men jag få hela tiden höra det på gång eller är ok sen händer inget

ok så remisser jag blev lovad men blir aldrig av han ringer anmäler mig som olämplig till tr utan att skriva remiss som vi var övräns om till transportsylsen eller mobila centret

allt detta för gammalt en 9 år gammal bup utredning som tydligen aldrig blir aldrig för gammal -.-

en diagnos jag alltid ansett felaktig jag gick igenom en svårt period efter varit ut satt i familjehem nästan hela min barndom bestod av misshandel och hot mm som soc och bup soppade uddan mattan jag bliv inte trott på vid 10 års ålder så jag inbillade mig det han gjorde mot mig va rätt

jag fått gå igenom mycket i mitt liv vad har min barndom med min ryggmärgsskada att göra ? och hur det är idag ?
han säger till mig jag måste har den diagnosen bara för jag en gång ha fått den -.-
Lider med dig, men var stark och ge inte upp. Försök hitta någon person som kan hjälpa dig i din kamp mot läkare som inte vill skriva ut intyg åt dig.
Gäst 2016-12-01 05:15 ! Citera #
En autistisk förare är en farlig förare. Jag har fullt förtroende för sjukvården och transportstyrelsen. Det enda du kan göra för dig själv är att inte ge upp och försök lös det lagliga vägen.

Gör bara vad de vill och om du är ”ren” från autismen är det inga problem. Strätar du emot blir det bara värre.
Gäst 2016-12-03 03:31 ! Citera #
Visst och vården gör ju aldrig fel
om du har full förtronde för vården har du inte varit i min statuion med läkare som anser jag måste ha det bara för jag en gång fort dignosen det mesta som stå i bup utredning stämmer inte äns gör vad dom vill ? dom gör ju inte ett skir även att jag be om det jag få inte äns chansen bevisa att jag inte ha dom problemen

där dom gör såna utredningar finsn bara 2 läkare och han har ett jävla ego när han gjorde anmälningar mm utan äns hade träffat mig var det
allt las ner för det bara var beserat på antaganden men endå fick han styra och ställa för det är så det funkar där jag bor
Gäst 2016-12-03 03:42 ! Citera #
Bara att ge upp men blir inte trott på eller tas inte på allvar när man stämplad med det i kakmar ansåg dom jag inte hade det i 9 år har jag kämpat med min skada i onödan
Gäst 2016-12-03 04:05 ! Citera #
Jag helt plötsligt en farlig förra bara för jag fått en fel aktig autismen stämpel även att jag ha eu moped körkort som j ag klarade uppkörning på första föröket samma med terion imoa enda skillnaden är att jag idag behöver anpassning för kunna köra på ett trafiksäkert sätt
Gäst 2016-12-03 04:13 ! Citera #
Och bara så du vet så gjorde bup utredningen under 1 mån tid en dignos som ska ta mycket längdre tid att fast ställa ja vården ha verkligen gjort rätt i mitt fall dignosen som ledde till jag fick min skada ska ochså bli min död imoa
Gäst 2016-12-03 09:58 ! Citera #
En viss procent av befolkningen klarar inte av att handskas med trafiken och ska därmed inte ha något körkort.
Du skriver själv att du behöver hjälp när du ska köra en EU moped, så jag ser inte hur du skulle klara av att handskas med en bil som är betydligt större och går betydligt fortare än en EU moped.

Du kanske ska inse att du tyvärr är en av dom få procenten i vårt land som inte ska ha körkort!
Gäst 2016-12-03 12:17 ! Citera #
Du missförstå ju vad jag menar med hjälp handreglage -.-
Gäst 2016-12-03 12:27 ! Citera #
Eu moped har jag helt enkelt inte kört för balansen innan jag fick min skada hade jag inga som helst problem din kränkade kommentera få mig må väldigt dåligt
du liv i din perfekta värld jag iallafall trött på läkare som knappt kan prata svenska
lättare skylla det på en 8-9 år gamla diagnos när jag söker för min rygmärskada

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest