Körkort med funktionsnedsättning
Hej igen
En ryggmärgsskada ska givetvis inte påverka möjligheterna till körkort. Det finns ju specialutrustade bilar med automat, handreglage och specialutrustning som är anpassade för personer med förlamning.
En neuropsykiatrisk diagnos, som autism, kan försvåra möjligheterna till körkort. Men det behöver inte göra det. För många med psykiska problem (och då inkluderar jag även mig själv till dessa ”många”) är körkort helt avgörande för att klara vardagen. Bara en sån trivial sak som att ta sig till läkarbesök kräver att man har bil (ifall man inte kan åka buss pga den sociala aspekten).
Mitt råd är att du låter en oberoende läkare bedömma. Jag förstår din frustration, det låter helt barockt att de behandlar dig så illa.
Lider med dig, men var stark och ge inte upp. Försök hitta någon person som kan hjälpa dig i din kamp mot läkare som inte vill skriva ut intyg åt dig.
En autistisk förare är en farlig förare. Jag har fullt förtroende för sjukvården och transportstyrelsen. Det enda du kan göra för dig själv är att inte ge upp och försök lös det lagliga vägen.
Gör bara vad de vill och om du är ”ren” från autismen är det inga problem. Strätar du emot blir det bara värre.
Visst och vården gör ju aldrig fel
om du har full förtronde för vården har du inte varit i min statuion med läkare som anser jag måste ha det bara för jag en gång fort dignosen det mesta som stå i bup utredning stämmer inte äns gör vad dom vill ? dom gör ju inte ett skir även att jag be om det jag få inte äns chansen bevisa att jag inte ha dom problemen
där dom gör såna utredningar finsn bara 2 läkare och han har ett jävla ego när han gjorde anmälningar mm utan äns hade träffat mig var det
allt las ner för det bara var beserat på antaganden men endå fick han styra och ställa för det är så det funkar där jag bor
Bara att ge upp men blir inte trott på eller tas inte på allvar när man stämplad med det i kakmar ansåg dom jag inte hade det i 9 år har jag kämpat med min skada i onödan
Jag helt plötsligt en farlig förra bara för jag fått en fel aktig autismen stämpel även att jag ha eu moped körkort som j ag klarade uppkörning på första föröket samma med terion imoa enda skillnaden är att jag idag behöver anpassning för kunna köra på ett trafiksäkert sätt
Och bara så du vet så gjorde bup utredningen under 1 mån tid en dignos som ska ta mycket längdre tid att fast ställa ja vården ha verkligen gjort rätt i mitt fall dignosen som ledde till jag fick min skada ska ochså bli min död imoa
En viss procent av befolkningen klarar inte av att handskas med trafiken och ska därmed inte ha något körkort.
Du skriver själv att du behöver hjälp när du ska köra en EU moped, så jag ser inte hur du skulle klara av att handskas med en bil som är betydligt större och går betydligt fortare än en EU moped.
Du kanske ska inse att du tyvärr är en av dom få procenten i vårt land som inte ska ha körkort!
Du missförstå ju vad jag menar med hjälp handreglage -.-
Eu moped har jag helt enkelt inte kört för balansen innan jag fick min skada hade jag inga som helst problem din kränkade kommentera få mig må väldigt dåligt
du liv i din perfekta värld jag iallafall trött på läkare som knappt kan prata svenska
lättare skylla det på en 8-9 år gamla diagnos när jag söker för min rygmärskada
Senaste foruminläggen
Rubrik