Jag undrar om inspektören verkligen har rätt att ingripa och kugga med anledning av ingripandet även om ingripandet inte varit absolut nödvändigt.
När jag hade första uppkörningsförsöket i Västerås så ingrep inspektören genom att plötsligt bromsa mig innan jag hann förstå exakt varför, och det visade sig vara för att jag närmade mig ett ”farthinder”, en mindre upphöjd stenläggning, vid Våghusbron på Södra ringvägen i cirka 50 km/tim, trots att det kanske inte var absolut nödvändigt att ingripa.
Jag har kollat på Våghusbron på gatufoton och av fotona att döma är det inte alls någon fara om man kör i 50 över det där ”farthindret”. Min kompis David körde såvitt jag vet (av misstag) i cirka 50 över det där fartguppet när han körde i Västerås, för det var inte så lätt att se det där mindre guppet klart och tydligt i god tid - men bilen han körde blev lyckligtvis inte skadad av att åka i 50 över det och då hade min uppkörningsbil troligtvis inte skadats heller om jag nu hade kört i 50 över, så jag motsätter mig att det var nödvändigt för inspektören att ingripa, det var ju inte alls nödvändigt, han kunde lika gärna bara ha låtit mig åka i 50 över det där guppet om det nu inte är så farligt att köra i 50 över det.
Hade inspektören försökt bromsa mig idag också, om jag nu hade fått för mig att provköra i 50 över det där fartguppet bara för att ”pröva hur det kan kännas”?! Om inte - varför försökte han bromsa mig på körprovet då?!
(Förresten är det inget övergångsställe där vid fartguppet, däremot verkar det vara en ”omarkerad” korsande gångbana, där gående dock INTE har någon företrädesrätt över körbanan utan måste tvärtom väja för varje fordon som närmar sig, precis som när gående i övrigt ämnar korsa en körbana på annan plats än ett övergångsställe. Och eftersom gående inte har företräde så spelar det praktiskt sett ingen roll om ett fordon närmar sig i 30, 40 eller 50 km/tim.)
Inspektören fick också för sig att uppge att jag hade kört i 50 på 30-sträckan på Södra ringvägen (förbi Västerås resecentrum), och det vägrade jag att tro på. Alltså även om hastighetsmätaren kanske uppnådde 50-strecket så behöver jag inte ha kört i 50 där på 30-sträckan utan jag kunde lika gärna ha kört i enbart 40-45 km/tim; hastighetsmätaren är faktiskt konstruerad för att visa 4-5 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i, och med hänsyn till en avräkning på cirka 5 km/tim så kör man inte i exempelvis 50 km/tim då hastighetsmätaren pekar exakt på 50-strecket.
Det borde väl ändå vara okej att åka cirka 40 på en 30-väg om nu inte det kan ge indraget körkort, körning i cirka 40 km/tim på 30-väg behöver inte alltid leda till kuggning. Jag saktade ändå ned ungefär mitt i 30-sträckan, där höger körfält sammanvävs med vänster, eftersom jag kände mig tvingad att sakta ned där för att hinna kolla backspegel+döda vinkeln och byta körfält - och när jag saktade ned så var jag sannolikt inte uppe i högre hastighet än 20-30 km/tim.
Någon snubbe fick för sig att påstå att det kan göra mer onytta än nytta om man alltför ständigt tittar ned på hastighetsmätaren än håller så god uppsikt som möjligt framför sej.