Start > Körkortsforum > Automatkörkort

Automatkörkort

Gäst 2014-04-08 18:42 ! Citera #
När jag gjorde risktvåan, dvs halkbanan, propagerade en av instruktörerna hårt för automatlåda, han menade att utbildningskostnaderna i snitt var en tredjedel, plus att han ansåg det dumt att inte utnyttja dagens teknik.
Gäst 2014-04-08 19:57 ! Citera #
Min lärare har kanske inte propagerat men ändå framfört den trend som råder, dvs. att bilar i Sverige allt oftare får hel- eller halvautomatväxellåda... Klart det är otroligt bekvämt att slippa den manuella växlingen. I framtiden kanske inte ens rattlås behövs, för bilen styr sig själv oavsett om föraren är nykter eller full *L*
Gäst 2014-04-11 10:22 ! Citera #
Jag tog automat körkort fast jag har ingen problem med koppling pedal eller växel spaken...Lite dumt kanske men klarde uppkörning på 20 lektioner enbart på körskola..Hade ingen som jag kunde övningköra med... Lycka till med Automatkörkort !! :D
Gäst 2016-02-16 23:35 ! Citera #
Tar du automat körkort så behöver du bara göra om uppkörningen för att häva villkoret. Du kan ju börja med automat och sedan bara ändra till manuell när du känner att du har automatiserat resterande köregenskaper. :)
Gäst 2016-06-15 23:31 ! Citera #
Tänk om ,tänk nytt- idag är det 2016

Föreställningen om att det skulle vara bortkastade pengar på ta automatkort är lika stendöd och gammal som Windows 3.1.
Det kommer från den tiden då gamla bensin automatlådor som var lika törstiga som ovanliga.
Det kommer från äldre människor som bor på landsbygden och som tog körkort innan Windows 3.1 och rondellen fanns På den gamla goda tiden när det var svårt att hitta en automatväxlad bil , katalysatorer eller en ren dieselmotor.
De anser sig ofta vara ypperliga bilförare som både kan växla och kör bil- de skattar föraren högre än tekniken-
De använder inte ny teknik som backvarnare, självparkering, GPS och varningssystem.
De byter däck /olja själva för de litar inte på verkstäderna.
De skulle inte klara av att ta körkort idag ännu mindre klara att köra i en rondell enligt regelboken
Fråga dig själv hur gammal hen är som påstod är värdelöst att automatkort.
Lita inte på dessa människor /bakåtsträvare eller dåliga bilskolor som hårdnackat inte möter den moderna kunden behov.
De är livrädda för den dagen då vi har bilar som är helt självstyrande
Dessa dinosaurier förstår inte att tiderna förändras- tänk dig en kamera som du inte har autofokus på, vem vill ha en sån idag?
Vilken kamera tar bästa och snabbast bilder. Din mobil eller din gamla analoga manuell kamera . På 80 talet var autofokus fånigt och totalt dissat av alla fotografer för att tekniken var klumpig och dålig men framför allt omanlig/osexig. något som konservativa fotografer med långa objektiv ogillade

Det finns ingen som helst anledning att inte ta automatkort eller inte köra /köpa en automat.

Fråga vilken erfaren mekaniker, bilskollärare eller inspektör som kan det här bilkörning, teknik och bilar.

2016 är ca 50% av alla nyregistreringar av personbilar i Sverige är Automatbilar enligt Bil Sweden*( bilsweden.se)

Glöm Eco-driving, det ingår.

Väldigt få professionella testförare kan slå en modern automatlåda när det kommer till mjuk körning och bränsleförbrukning.

De absolut viktigaste för ungdomar idag som bor i storstäder och som inte har tidigare fordon/körvana ( alt moped/traktorkort) är att ta ett körkort snabbt och billigt för att lättare komma in på arbetsmarknaden och få välbetalda arbeten.
De flesta ungdomar har inte råd /behov att köpa bil men vill ha välbetalda jobb. Tjänstebilar och hyrbilar är uteslutande automat

Personer i 30-40 års åldern som väntat med att ta körkort avstår heller manuellt körkort än att ta automatkort

En vanlig missuppfattning är att automatkort är dubbelarbete/dubbla kostnader vid en uppgraderingen till Manuellt körkort när behovet ev skulle uppstå. Fakta är att det är bara att boka en uppkörningstid, inga test eller nya prov.

Tänk själv, var kritisk Automatkort är betydligt enklare och billigare , hur vill du ha det, du som ska betala /låna till ditt körkort själv?

Automatkort -om kunden själv får välja
.(*Statistik från Bil Sweden visar att allt fler bilägare väljer att köpa bil med automatlåda. För första gången någonsin har majoriteten av nyregistrerade personbilar automatlåda. 51,4 procent av de nya bilarna sålda under förra året var utrustade med automatlåda, något som kan jämföras med 2014 så siffran var 44,5 procent Teknikens Värld)
Gäst 2016-06-16 12:49 ! Citera #
Alla arbetsgivare använder inte automat bilar, vore ju tråkigt om man söker jobb där bilkörning ingår i arbetsuppgifterna, och företag använder manuella bilar
Gäst 2016-06-16 13:07 ! Citera #
Gäst 2016-02-16 23:35

50% är knappast majoritet, det är men inte med stor marginal. När någon som tagit körkort köper bil, tror du att denna köper en helt ny för över 300k? Tänk om, dina argument håller inte.
Gäst 2016-06-18 08:31 ! Citera #
Gäst 2016-06-16
Gäst 2016-02-16 23:35

50% är knappast majoritet, det är men inte med stor marginal. När någon som tagit körkort köper bil, tror du att denna köper en helt ny för över 300k? Tänk om, dina argument håller inte.
Håller med, tänk om man ska köra någon väns bil , går ju ej om den är manuell, och man har körkort för automat. Bättre och ta körkort för manuell bil.
Gäst 2016-06-18 11:20 ! Citera #
Gäst 2016-06-18
Håller med, tänk om man ska köra någon väns bil , går ju ej om den är manuell, och man har körkort för automat. Bättre och ta körkort för manuell bil.
Om ens vän vet om att man bara får köra automat bilar så kommer den vännen knappast att fråga..
Jag skulle aldrig låna ut min bil till någon som bara har körkort för automat..

Sedan är det upp till var och en att tycka vad som är bäst, du tycker att det är bäst med manuell, men tillåt då andra att tycka att automat är det bästa för deras situation!
Gäst 2016-06-18 22:26 ! Citera #
Gäst 2016-06-18
Om ens vän vet om att man bara får köra automat bilar så kommer den vännen knappast att fråga..
Jag skulle aldrig låna ut min bil till någon som bara har körkort för automat..

Sedan är det upp till var och en att tycka vad som är bäst, du tycker att det är bäst med manuell, men tillåt då andra att tycka att automat är det bästa för deras situation!
Om din vän har automatkort så FÅR du inte låna bilen iom att denne inte får köra den!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor