Start > Körkortsforum > Automatkörkort

Automatkörkort

Gäst 2012-01-29 23:39 ! Citera #
Någon som tagit eller håller på att ta körkort för automatlåda. Värt eller ovärt? Jag har varit inne på det lite för att det ska gå fort och så. Endel är heeelt emot det och blir typ sura när man tar upp det, haha. Och en del tycker att det är ju bättre än inget. Undrar också om man kan ta för automat och sedan ”bygga på” med att ta för växel senare om man vill det, någon som vet? 8-)
Gäst 2012-01-30 17:52 ! Citera #
En fråga: Om man kör upp med automatlåda - är körkortet bara giltigt för bilar med automatlåda då? Isåfall känns det ganska ovärt, då man ju kan hamna i en situation senare där man behöver kunna köra en bil med manuell växling. Till exempel så är det vanligare att lite äldre och billigare bilar har manuell växling; det är ju långt ifrån säkert att man har råd att köpa en nyare bil. Sedan så kan man ju också få ett jobb där man kör bil i tjänsten.

Så om nu körkortet verkligen bara gäller för automatväxlade bilar skulle jag nog råda dig att göra det ordentligt på en gång. Visst, det kanske tar lite längre tid att lära sig, men du tjänar igen det i längden. Att ta körkortet två gånger är bara onödigt och dyrt.

Om du nu skulle vilja ta det för endast automat ändå så är det möjligt att få bort den begränsningen i efterhand genom att genomföra ett nytt förarprov. Se frågan längst ner på den här sidan: http://www.korkortsportalen.se/jag-har-fragor-om-korkort/korkort/
rollonup 2012-01-31 18:40 ! Citera #
Känns som väldigt bortslösade pengar, varför begränsa sig redan ifrån början ifall man inte har något handikapp som hindrar en från att köra manuellt? Den absolut största majoriteten av alla bilar är ju manuella. Såvida man inte har ett handikapp som hindrar en från att köra manuellt tycker jag att alla bör ta manuellt körkort, om man sedan väljer att köra en automat är ju smaksak.
nodel 2012-02-02 12:51 ! Citera #
Tar du körkort för automat så har du också endast körkort för automat växlade bilar. Om du är i snabbt behov av körkort kan det underlätta men som tidigare nämnt så finns de flera faktorer som påverkar ditt beslut i efterhand. Jag råder dig att ta körkort för manuellt då du kan vara säker på att du kan köra alla bilar. Sen om du ändå ska sätta igång med körkort och plugga teori osv. så tycker jag att du ska passa på att ta för manuellt på en gång. Att växla är inte svårt, det är teorin som är, därför kommer också du tycka att det är skönare med körkort till manuell på en gång!
Gäst 2012-02-14 13:24 ! Citera #
Jag tänker att det väl måste vara så att det bästa är att inte ha någon begränsning alls på sitt körkort, det näst bästa är att ha ett körkort med begränsning och det sämsta är att inte ha något alls.

Jag själv valde manuell växling, eftersom det väl ändå är bäst att få köra vilken bil som helst.
Men om det står mellan automatkort eller inget alls så måste det ju vara bättre att sikta på körkort med automatvillkor.

Om man tycker att växlingen är toksvår så kanske det kan vara bra att ta automatkort först och sen häva villkoret när man har lite mer erfarenhet av trafiken. Men om det går att lära sig allt på en gång så är det väl lika bra att få det överstökat tror jag.
Plankt0n 2012-10-04 11:13 ! Citera #
Finns bara nackdelar med att ta för automat. Jag köper det inte att ”Det ska gå fort” eller att ”jag kommer bara köra automat” Du kommer få problem i framtiden på något sett.

Ta manuell, sedan skaffar du automat bil om du nu så önskar. Växlningen lär du dig efter ett par körlektioner sedan sitter det. Ge inte upp för att du tycker det e jobbigt efter 10-15 körlektioner.

Du kommer tacka mig när du väl har tagit körkort med manuell.
Gäst 2012-10-04 13:25 ! Citera #
Plankt0n
Finns bara nackdelar med att ta för automat. Jag köper det inte att ”Det ska gå fort” eller att ”jag kommer bara köra automat” Du kommer få problem i framtiden på något sett.

Ta manuell, sedan skaffar du automat bil om du nu så önskar. Växlningen lär du dig efter ett par körlektioner sedan sitter det. Ge inte upp för att du tycker det e jobbigt efter 10-15 körlektioner.

Du kommer tacka mig när du väl har tagit körkort med manuell.


Hur kan det bara vara nackdelar med körkort med villkor automat? Särskilt stora problem i framtiden kan det knappast påstås vara - möjligtvis lite krångligare när man ska hyra bil, men att köpa bil med automat är knappast särskilt svårt i dagsläget.

Sen är det ju enkelt att ta bort det villkorade i körkortet, genom att göra en uppkörning med manuell bil.
Alexxizaan 2012-10-05 03:18 ! Citera #
Måste lägga mig i.
Satt och läste runt lite då jag också funderar på att ta endast automat.
De flesta jobb jag sökt , dom kör bara automat just för att de är lättare om du behöver stanna ( du behöver inte tänka på växlingen) och automat har blivit mer vanligt , visst är bilarna lite dyrare men nästan alla skapar automat nu. Ferrari och alla dom ”sportbilarna” börjar också göra automatväxlande bilar. Jag själv har idiot svårt med koppling , jag kan växla jag kan koppling men INTE i trafik. Har hållt på i över 1 år. Automat is the shit. Sen desutom ,dom räknar att om ca 10 år kommer alla köra automat , dels för bekvämligheten. Och alla ”stora” hyrställen har automat!
inspektörn 2012-10-05 05:48 ! Citera #
Kan bara konstatera att köerna till uppkörningarna hade varit kortare om fler tog körkort med villkor automat!
Det är alldeles för många som har tragglat 50-60 lektioner utan att kunna hantera koppling och växelspak som kommer till körprov.
Jossan-88 2012-10-12 16:29 ! Citera #
Jag tycker du ska välja det som känns bäst för dig själv. Om du nu vill ha automat så tar du för det, sen är det som många säger att du senare kan göra ett manuellt prov om du vill upphäva blockering för manuell låda. Så följ dina egna känslor och gör det som känns bäst för DIG! :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 15:04
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest