Start > Körkortsforum > Automatkörkort

Automatkörkort

Micke78 2012-10-14 21:52 ! Citera #
Jag håller med vad Jossan-88 skriver.. Jag har själv en kompis som hade jätte svårt med att köra en manuell bil, och valde då att köra upp med automat, och det passade honom ganska bra då hans jobb bytte ut alla deras bilar från manuella till automat bara någon månad efter att han hade klarat upp körningen :)
Sedan så övningskörde han med hans familjs manuella bil, och när han kände sig tillräckligt säker så bokade han ett nytt körprov för manuella bilar. Och klarade upp körningen direkt utan problem :D
Gäst 2013-01-10 16:18 ! Citera #
Själv tycker jag att det är mer värt att ta körkort för manuell växellåda. Då får man ju köra både med manuell och automat!
Kmkm 2013-12-23 12:32 ! Citera #
Är det någon mening med att skaffa automatkörkort överhuvudtaget? Eller ska man låta bli att skaffa körkort helt och hållet? Har folk i min omgivning som tycker att det är bara dyrt och att jag inte kommer ha någon nytta av det.
Kmkm 2013-12-24 04:45 ! Citera #
Jag har hört att det blir väldigt svårt att lära sig att växla om man tar automatkörkort först. Och att det är sällsynt med automatväxlade bilar så ett automatkörkort är rätt värdelöst. Har inte råd att ta så många körlektioner just nu. Är det bättre att vänta något år tills jag har råd att ta manuellt?
Gäst 2013-12-25 13:43 ! Citera #
Du bestämmer vad du vill köra i framtiden om det är automat eller manuell men jag tycker att det är bäst att ta körkortet för manuell för att då kan du köra vilken typ av bil som helst. Det är liksom att man köper 2 och bara betalar för 1 för att du kan alltid köra automat med en körkort för manuell.

lycka till :)
Gäst 2014-03-13 16:34 ! Citera #
Det gäller bara att stå upp mot alla besserwissers som tycker att manuell är så bra och automat någon form av handikappsvariant av körkort. Automatbilar finns det mängder av och dom är inte dyrare i drift längre. Och bor man dessutom i Sthlm så är det ju inget snack. Dumstrut på alla som sitter och kör manuellt i köerna.. ;)
Farbror Kosh 2014-03-13 17:15 ! Citera #
Det beror väl på situationen och varför man vill ta körkort.

Är det arbetsrelaterat, en familjebil, bara ett nöje och ja den ekonomiska biten med att ta körkort.
De flesta jobb kräver körkort men räcker de då med att ta automat om man nu ska köra företagets bil som kan bli en av dina arbetsredskap att ta dig från A till B. Det kanske finns men det gäller väl också här med att tänka sig för innan man väljer. Så inget utav valen är ju fel tycker jag.
Henke 2014-04-07 11:18 ! Citera #
Att folk vill ta automatkörkort tror jag grundar sig i att man helt enkelt har en rädsla för att få motorstopp. Det är inte ett brott att frikoppla, det vill säga lägga i friläge samtidigt som man har kopplingen nedtryckt, och vänta ett litet tag med att växla tills man ska svänga eller köra.

Nåväl. De flesta tjänstebilar verkar vara automatväxlade utifrån vad i alla fall jag har sett. Jag tror att bilen med kopplingspedal kommer att fasas ut mer och mer mer jäms med hur tiden går. Fram tills nu har man föredragit att koppla själv för att det drog mindre bränsle, men så är fallet inte längre med de moderna bilarna. Renault har jag för mig tillverkar redan någon modell utan kopplingspedal och även BMW har uttalat sig om att vi nog inte kommer att få se många manuellt växlade bilar från dem framöver.

Nackdelen med ett sådant körkort är väl att det kan uppstå lite reaktioner och komplikationer om du ska komma till att skjutsa hem någon som druckit och inte kan göra det för att en kopplingspedal finns där. Sedan finns väl fortfarande tjänstebilar vilka är manuellt växlade.
Gäst 2014-04-07 16:50 ! Citera #
Ferrari och Mustang har automatlådan, i Amerika går knappast hyra med manuella lådor...
Gäst 2014-04-08 18:27 ! Citera #
Väcker lite liv i den här tråden... Just reggat mig. Jag tillhör kategorin ”äldre personer som har svårt med motoriken”, som det skrevs på något annat bilforum :). Haft 13 lektioner med manuellt växlad bil och det har trasslat hela tiden. Hittar inte rätt i växlarna, vare sig när jag ska växla upp eller ner. Övningskörde för drygt 30 år sedan och kan inte minnas att jag hade svårt med växlingen då. Men får ta hänsyn till mig själv och hur det fungerar nu såklart.

Idag tog jag en lektion med am-bil för första gången och blev helt lyrisk. För första gången upplevde jag att jag hade helt kontroll över trafiksituationen när jag slapp irritationsmomentet med växling. Min lärare var väldigt nöjd också.

Hade egentligen ställt in mig på att leva mitt fortsatta liv helt utan körkort (är 50 år i år) men det är en familjesituation som triggat behovet - jag kan i framtiden behöva åka 60 mil dit min anhöriga, som är sjuk, finns och ta hand om saker och ting. Och personen i fråga bor i en liten by utan regelbundna kollektivförbindelser så bil är ett måste.

Därför känner jag ingen prestige i detta att det skulle vara lathet eller dumhet eller något annat som gör att jag väljer automatväxlad bil istället. Är varken särskilt lat eller dum, möjligen tekniskt obegåvad :) och dessutom rationell.

Jag gör det för att a) få körkort snabbare b) slippa lägga fler lektioner enbart på växlingen c) skona min högra tumme som har begynnande artros (gör småont ibland när jag drar i spaken) d) bli den ansvarsfulla och uppmärksamma bilist jag vill bli.

Tror säkert personer i min omgivning kommer att ifrågasätta mitt val, men det är ju ändå jag som måste besluta vad som passar MIG bäst...

Ja, jag är medveten om begränsningarna. Men körkortstillståndet gäller i fem år så jag har lite tid till på mig att fortsätta öva på manuell växling och så småningom köra upp för det också :) om jag vill det :)

Att få ett AM-körkort är ändå ett stort steg framåt jfr att leva hela livet utan körkort. Finns de som gör det också...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo