Väcker lite liv i den här tråden... Just reggat mig. Jag tillhör kategorin ”äldre personer som har svårt med motoriken”, som det skrevs på något annat bilforum
. Haft 13 lektioner med manuellt växlad bil och det har trasslat hela tiden. Hittar inte rätt i växlarna, vare sig när jag ska växla upp eller ner. Övningskörde för drygt 30 år sedan och kan inte minnas att jag hade svårt med växlingen då. Men får ta hänsyn till mig själv och hur det fungerar nu såklart.
Idag tog jag en lektion med am-bil för första gången och blev helt lyrisk. För första gången upplevde jag att jag hade helt kontroll över trafiksituationen när jag slapp irritationsmomentet med växling. Min lärare var väldigt nöjd också.
Hade egentligen ställt in mig på att leva mitt fortsatta liv helt utan körkort (är 50 år i år) men det är en familjesituation som triggat behovet - jag kan i framtiden behöva åka 60 mil dit min anhöriga, som är sjuk, finns och ta hand om saker och ting. Och personen i fråga bor i en liten by utan regelbundna kollektivförbindelser så bil är ett måste.
Därför känner jag ingen prestige i detta att det skulle vara lathet eller dumhet eller något annat som gör att jag väljer automatväxlad bil istället. Är varken särskilt lat eller dum, möjligen tekniskt obegåvad
och dessutom rationell.
Jag gör det för att a) få körkort snabbare b) slippa lägga fler lektioner enbart på växlingen c) skona min högra tumme som har begynnande artros (gör småont ibland när jag drar i spaken) d) bli den ansvarsfulla och uppmärksamma bilist jag vill bli.
Tror säkert personer i min omgivning kommer att ifrågasätta mitt val, men det är ju ändå jag som måste besluta vad som passar MIG bäst...
Ja, jag är medveten om begränsningarna. Men körkortstillståndet gäller i fem år så jag har lite tid till på mig att fortsätta öva på manuell växling och så småningom köra upp för det också
om jag vill det
Att få ett AM-körkort är ändå ett stort steg framåt jfr att leva hela livet utan körkort. Finns de som gör det också...