Gäst 2018-04-02
”Jag kan köra manuell men jag tycker inte det är bekvämt och inte särskilt roligt om jag skall vara ärlig. Valde därför att inte köra upp med manuell”Lite ironiskt där, ”jag kan köra manuell men körde upp för automat”. Det du säger är att ”jag kan köra manuell men valde att inte tänka så långt så körde upp med automat för att begränsa mig själv”.
Din begränsning du talar om blir med tiden mindre och mindre relevant. Är det inte intressant att så fort genombrottet gjordes så att automat inte kostar överdrivet mycket än manuella, så gick automatbilar OMEDELBART om manuella i nyregistreringar?
Sannolikheten att Mikaela ska påverkas negativt av att bara ha automatkörkort är så minimal att det inte finns. Förare som Mikaela blir dessutom mer och mer vanliga och enligt trenden är det helt rimligt och accepterbart. Det finns ett gammalt sägen som passar bra här: Man skall inte göra något som någon annan kan göra åt en.
Jag och de flesta jag känner som tog manuellkörkort för många år sedan har övergett dessa totalt och bara kör automat idag. Hade jag tagit körkort nu hade jag utan tvekan valt automat. Inte bara följer det trenden med nyregistrerade bilar, men det är så jävla mycket bekvämare. Ingen vill köra de gamla skriftliga manuellväxlade bilarna som överflödar marknaden. Attraktionsvärdet på dessa är så gott som noll.
Av alla nya bilar du ser idag och sedan flera år tillbaka, är det större chans att de är automatväxlade än manuellväxlade. Automat är här för att stanna och de som begränsar sig har en ljus framtid framför sig. Det är bara att gilla läget. Detta är automatiseringens tid.