Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Gäst 2017-11-30 10:49 ! Citera #
Gäst 2017-11-30
Helt rätt. Alla manuellälskare är bara löjliga. Så fort ny teknik kommer, blir modernt och utvecklas ja då finns det alltid folk som strätar emot. Dessa människor bör ignoreras eftersom de bara faller tillbaka på vana och är inte intellektuellt kapabla till att erkänna att automat som teknik gått om manuell nu.
Det finns typ, ej bokstavligt:

B-körkort (kör 100 % av alla bilar)
B-körkort med begränsning till automat (kör 30-70 % av alla bilar)
B-körkort med begränsning att du måste ha glasögon (får inte köra utan glasögon)

Jag väljer det första. Automat är en begränsning, det är inget eget coolt körkort som många verkar tro.

”Automat som teknik gått om manuell nu” - jaha? ”Gått om” är inte 100 %. Alla befintliga bilar då? De kommer att finnas i 30 år på vägarna. Fina veteranbilar med manuell? Nej, skrota alla!
Gäst 2017-11-30 17:02 ! Citera #
Gäst 2017-11-30
Helt rätt. Alla manuellälskare är bara löjliga. Så fort ny teknik kommer, blir modernt och utvecklas ja då finns det alltid folk som strätar emot. Dessa människor bör ignoreras eftersom de bara faller tillbaka på vana och är inte intellektuellt kapabla till att erkänna att automat som teknik gått om manuell nu.
Nej, manuella är fortfarande bättre än automat. De behöver ingen service, de är billigare i inköp, de drar mindre om du vill köra eco-driving, du har friheten att välja växel. Automat är tyngre, dyrare, drar mer, behöver service, du kan inte välja körsätt eftersom att den växlar hur den vill.

Rätta mig om jag har fel och visa källfakta.
Gäst 2017-11-30 18:51 ! Citera #
Gäst 2017-11-30
Nej, manuella är fortfarande bättre än automat. De behöver ingen service, de är billigare i inköp, de drar mindre om du vill köra eco-driving, du har friheten att välja växel. Automat är tyngre, dyrare, drar mer, behöver service, du kan inte välja körsätt eftersom att den växlar hur den vill.

Rätta mig om jag har fel och visa källfakta.
Alla bilar behöver få en service om man vill att den ska fungera korrekt...
Bara att höra med varenda bilhandlare eller verkstäder...
Men håller med om att det är betydligt bättre att ha en manuell...
Gäst 2017-12-01 01:00 ! Citera #
Gäst 2017-11-30
Det finns typ, ej bokstavligt:

B-körkort (kör 100 % av alla bilar)
B-körkort med begränsning till automat (kör 30-70 % av alla bilar)
B-körkort med begränsning att du måste ha glasögon (får inte köra utan glasögon)

Jag väljer det första. Automat är en begränsning, det är inget eget coolt körkort som många verkar tro.

”Automat som teknik gått om manuell nu” - jaha? ”Gått om” är inte 100 %. Alla befintliga bilar då? De kommer att finnas i 30 år på vägarna. Fina veteranbilar med manuell? Nej, skrota alla!
Visst, det är en begränsning, men en bagatell och ickeviktig sak i dagens samhälle. Så fort automat inte längre kostade markant mer i drift än manuella, då sköt sålda bilar med automatväxel iväg och gick om manuellt. Trenden är att folk går ifrån manuellväxlade bilar till automat och inte kliver tillbaka.

Du skriver om befintliga bilar. Vilka befintliga bilar? Alla gamla skruttbilar som ingen vill köra? Nya automatbilar sänks i värde fort(klassiskt ny bil-konsekvens) och kommer ner på nivåer där de är lättillgänglia.

Ni har trenden emot er. Erkänna det bara så blir allt mycket bättre för er.
Gäst 2017-12-10 19:34 ! Citera #
Gäst 2017-12-01
Visst, det är en begränsning, men en bagatell och ickeviktig sak i dagens samhälle. Så fort automat inte längre kostade markant mer i drift än manuella, då sköt sålda bilar med automatväxel iväg och gick om manuellt. Trenden är att folk går ifrån manuellväxlade bilar till automat och inte kliver tillbaka.

Du skriver om befintliga bilar. Vilka befintliga bilar? Alla gamla skruttbilar som ingen vill köra? Nya automatbilar sänks i värde fort(klassiskt ny bil-konsekvens) och kommer ner på nivåer där de är lättillgänglia.

Ni har trenden emot er. Erkänna det bara så blir allt mycket bättre för er.
Kom ut i verkligheten och ta dig en promenad på en slumpad gata, och betrakta växellådan hos de parkerade bilarna, så slipper du argumentera nonsens.

Du har nog missförstått, jag är otvivelaktigt säker på att de flesta här förstått automatbilars tillväxt. Mer troligt är dock att folk inte impulsivt, likt du, går och kör upp för automatkörkort bara för det. Sunt förnuft kallas det.
Gäst 2017-12-11 10:09 ! Citera #
Gäst 2017-12-10
Kom ut i verkligheten och ta dig en promenad på en slumpad gata, och betrakta växellådan hos de parkerade bilarna, så slipper du argumentera nonsens.

Du har nog missförstått, jag är otvivelaktigt säker på att de flesta här förstått automatbilars tillväxt. Mer troligt är dock att folk inte impulsivt, likt du, går och kör upp för automatkörkort bara för det. Sunt förnuft kallas det.
Varför skulle det vara impulsivt att ta automatkörkort? När jag beslutade mig för det vägde jag alternativen och kom fram till att manuellt var inget för mig och att jag ville lära mig att köra bil på ett sätt som är bekvämt för mig. Kan tänka mig att de flesta gör så.

Att automaten växer stadigt var såklart också det en anledning - hade situationen varit tvärtom hade man såklart tänkt om men nu ser framtiden väldigt trygg ut i automatkörkorts-båten.
Gäst 2017-12-20 18:26 ! Citera #
Gäst 2017-12-11
Varför skulle det vara impulsivt att ta automatkörkort? När jag beslutade mig för det vägde jag alternativen och kom fram till att manuellt var inget för mig och att jag ville lära mig att köra bil på ett sätt som är bekvämt för mig. Kan tänka mig att de flesta gör så.

Att automaten växer stadigt var såklart också det en anledning - hade situationen varit tvärtom hade man såklart tänkt om men nu ser framtiden väldigt trygg ut i automatkörkorts-båten.
De flesta tar det för att de är lata och ser det som en genväg. En andel tycks ha större svårigheter med att lära sig köra manuellt.

Du tycker helt enkelt att man skall begränsa sig. Det tycker inte jag.
Gäst 2017-12-21 03:12 ! Citera #
Gäst 2017-12-20
De flesta tar det för att de är lata och ser det som en genväg. En andel tycks ha större svårigheter med att lära sig köra manuellt.

Du tycker helt enkelt att man skall begränsa sig. Det tycker inte jag.
Och en andel vill helt enkelt inte köra manuella bilar öht och därför begränsar sig från början. Ingen bryr sig om detta förutom er manuellälskare. Om personen ångrar sig sen bokar denne bara ny uppkörning för manuell.

Kan du svara på varför en person ska tvinga sig att lära sig manuellt om man inte gillar att vara omodern och endast vill köra automat?
Att någons liv skulle sluta om de inte kunde hyra en manuell bil någon gång händer bara i er fantasi. Vi som faktiskt har automatkörkort påverkas aldrig av det.
Gäst 2017-12-21 11:49 ! Citera #
Gäst 2017-12-20
De flesta tar det för att de är lata och ser det som en genväg. En andel tycks ha större svårigheter med att lära sig köra manuellt.

Du tycker helt enkelt att man skall begränsa sig. Det tycker inte jag.
Nej, jag tycker ingenting angående vilket slags körkort man ska ta. Det är upp till var en och att välja själv. Vill någon ta manuellt körkort har jag NOLL synpunkter på detta.

Känner man dock som jag att man inte har någon lust att köra manuella bilar någonsin när utvecklingen pekar med en positiv trend mot automaten - då ska man kunna ta ett automatkörkort utan att bli ifrågasatt för det. Begränsningen har aldrig påverkat mig och om jag någonsin skulle känna att jag borde ha ett manuellt kort - ja, då går det att fixa till genom en ny uppkörning.
Gäst 2017-12-21 15:50 ! Citera #
Tycker hela den här tråden är så jäkla löjlig så det finns inte ord till det..
När man ska ta körkort får man lära sig att inte falla för grupptryck om man skjutsar vänner som vill att man ska gasa på lite.
Och ändå sitter det folk härinne som skriver att det ena är bättre än det andra.
Och vad skulle man kalla allt detta härskande som sker härinne för?, jo ren grupptryck..
Vissa tycker si och vissa tycker så...

Låt folk göra som dom vill, vill man ta automatkörkort så låt den personen göra det. Sitt inte och försök övertala honom/henne att välja manuell istället. Tar man automatkort så vet säkert dom flesta redan att man har en viss blockering som gör att man inte får köra manuell växlade bilar..

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo