Start > Körkortsforum > Lättaste ort att köra upp på?

Lättaste ort att köra upp på?

Gäst 2017-09-30 18:17 ! Citera #
Gäst 2017-09-30
Jo precis, men spec vid gatukorsningar är det lite svårt för mig att samspela känner jag..jag brukar lägga in 2ans växel när jag är 4-6 meter så att jag kan kolla vänster/höger/vänster igen o döda vinkeln..men sen kanske det kommer en bil/buss då måste jag såklart stanna..men just den momenten så undrar jag hur gör man med växlingen? Ser jag inga bilar så självklart har jag i 2-3 an beroende på Situationen.,är jag ute o cyklar eller? Tips? Tänker jag fel? Hur långt till korsningen ska jag lägga i en annan växel?
Det är lite svårt att svara på, mestadels för som du skrev själv så beror det på trafiksituation.
Men om du kommer ensam fram till en skymd korsning och har inga bilar bakom dig och hastigheten på den vägen/gatan är 40-50 km/h och du har 4:de eller 5:e växeln i. Då kan du börja med att släppa gasen helt när du är 25-30 meter ifrån korsningen, då får du in motorbromsningen som visar att du bryr dig om miljön, Sedan när bilen har saktat ner så att den rullar fram i 30 km/h så kan du börja med att trycka ner kopplingen och lägga i 3:ans växel, när farten börjar närma sig 20 km/h så kan du lägga i 2:ans växel. Är det en skymd korsning du kommer fram till så kan du nu börja bromsa lite lätt för att hjälpa bilen tappa mer fart, när du i stort sett är framme vid korsningen så kan du lägga i 1:ans växel, skulle det nu vara en JÄTTE SKYMD korsning så är det bäst att stanna helt för att kunna hinna se åt alla håll så att det inte kommer några bilar innan du kör vidare..
Gäst 2017-10-01 20:46 ! Citera #
Ok, som sagt svårt, tack för tipset!
Gäst 2017-10-04 18:17 ! Citera #
SUNNE I VERMLAND, enklaste i landet
Cecilia 2019-06-25 10:43 ! Citera #
En stor anledning till att köra upp på annan ort om man bor i Stockholm i alla fall, är att det finns sjukt få uppkörningstider! Missade första i Farsta (14 juni)och nästa lediga tid finns i oktober!!!
Björn He 2019-06-25 22:16 ! Citera #
Jag skulle rekommendera att köra upp i Västerås, jag var där på min första uppkörning som dock blev kuggad och då jag klarade uppkörningen. Blev kuggad för småsaker, men jag tycker ändå Västerås är en väldigt trafiksäker och lätt stad att köra i. Vägarna där är väldigt trafiksäkra vilket gör det lättare att klara uppkörningen anser jag. Andra kanske tycker andra städer är lättast och bäst att köra upp i men jag vidhåller åsikten är Västerås är bäst! Västerås är ju t.o.m. lagom tågavstånd från Stockholm! Det är säkert mycket lättare att köra upp i Västerås än vad det är i någon annan stad, eller åtminstone mycket lättare än vad det är i Farsta eller Sollentuna, det är i.a.f. JAG säker på!

Jag är från Älvsjö i södra Stockholm men när jag försökte boka tid för körkortsprov så var det nästan omöjligt att hitta en passande ledig tid för körkortsprov i Stockholm, så jag kände mig tvungen att hitta tid i någon annan lämplig ort istället. Första gången jag skrev teoriprov och blev kuggad bokade jag prov i Eskilstuna, andra gången åkte jag ända till Halmstad för att skriva teoriprov, och även om det var långt att resa så ångrar jag inte det, om jag inte hade rest så långt för teoriprovets skull så hade jag möjligen kunnat missa teoriprovet igen men jag klarade det med knapp marginal, fick 52 poäng av 65 möjliga vilket ju är lägsta poängen för godkänt, på första försöket i Eskilstuna fick jag bara 45 poäng.
Gäst 2019-06-26 21:42 ! Citera #
Björn He 2019-06-25
Jag skulle rekommendera att köra upp i Västerås, jag var där på min första uppkörning som dock blev kuggad och då jag klarade uppkörningen. Blev kuggad för småsaker, men jag tycker ändå Västerås är en väldigt trafiksäker och lätt stad att köra i. Vägarna där är väldigt trafiksäkra vilket gör det lättare att klara uppkörningen anser jag. Andra kanske tycker andra städer är lättast och bäst att köra upp i men jag vidhåller åsikten är Västerås är bäst! Västerås är ju t.o.m. lagom tågavstånd från Stockholm! Det är säkert mycket lättare att köra upp i Västerås än vad det är i någon annan stad, eller åtminstone mycket lättare än vad det är i Farsta eller Sollentuna, det är i.a.f. JAG säker på!

Jag är från Älvsjö i södra Stockholm men när jag försökte boka tid för körkortsprov så var det nästan omöjligt att hitta en passande ledig tid för körkortsprov i Stockholm, så jag kände mig tvungen att hitta tid i någon annan lämplig ort istället. Första gången jag skrev teoriprov och blev kuggad bokade jag prov i Eskilstuna, andra gången åkte jag ända till Halmstad för att skriva teoriprov, och även om det var långt att resa så ångrar jag inte det, om jag inte hade rest så långt för teoriprovets skull så hade jag möjligen kunnat missa teoriprovet igen men jag klarade det med knapp marginal, fick 52 poäng av 65 möjliga vilket ju är lägsta poängen för godkänt, på första försöket i Eskilstuna fick jag bara 45 poäng.
Hur ska vägar vara för att vara trafiksäkra? :D
Alla vägar och städer är lika lätta att köra i, du nämner Eskilstuna, det är en oerhört lätt stad att köra i, samma sak med Örebro, Södertälje, Katrineholm, Gnesta. Ja i stort sett hela jäkla Sörmland, Närke och även Stockholm är lätt att köra i..
Det är inget speciellt med Västerås som stad!!

Och om du bara fick 45 på ditt första prov så visar det ju bara hur LITE du hade pluggat inför det.
Sedan att endast få 52 på ditt andra prov visar ju även det att du pluggat för lite.
För har man pluggat mycket och verkligen förstår vad frågan frågan efter så ska man ligga närmare 60 rätt och inte precis på gränsen att knappt klara sig..
Less 2022-05-19 21:01 ! Citera #
Blir bra jävla less på alla fån här ”kan du köra bil klarar du provet, kan du inte köra bil så klarar du det inte”. Det här skrivs med största sannolikhet av människor som knappt kan köra bil själva men hade tur med rutt och inspektör. Ingen annan har någon anledning att försöka förringa andra människor som försöker ta körkort. Idioten inspektörn försöker verka extra viktig men framstår bara som gravt efterbliven. ”Kan bedöma efter 20 meter om det blir något körkort”. Nej det kan de inte, en stor del av alla som kör upp är mycket nervösa. De inledande minutrarna speglar knappast körförmågan, det fattar vilken idiot som helst. Jag fixade mitt körkort på första försöket i en håla i värmland. Jag hade tur och min körskollärare var polare med inspektörn. Jag var långt ifrån en bra förare men jag körde hyfsat trafiksäkert. Varje dag åker jag nu till jobbet i en storstad och ser mängder med förare som kör katastrofalt dåligt och är en fara för alla i trafiken, det är troligen inspektörn och gäst grabbarna här inne som saknar självinsikt och tror de är bäst på att köra bil. Till alla ni andra som försöker ta körkort. Gör det enkelt, det är när du väl fått körkortet som du kan utvecklas till en hyfsad bilförare. lycka till!
Carl 2022-08-29 18:07 ! Citera #
Hej jag kuggat 2 gånger och undrar om ni vet någon ort som lätt att köra upp?
Gäst 2023-11-08 13:35 ! Citera #
Hur går det med lysaky om man gör uppkörning
Gäst 2023-11-08 18:59 ! Citera #
Uppsala är enkelt

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest