Start > Körkortsforum > Lättaste ort att köra upp på?

Lättaste ort att köra upp på?

inspektörn 2012-03-03 21:56 ! Citera #
Gäst! Egentligen spelar det ingen roll om du har en lätt eller svår uppkörning. Har du de kvalitéer som krävs för körkort klarar du båda, har du det inte så klarar du ingen!
Stan eller landsväg? Eftersom dom flesta dödsolyckor sker på landsväg fokuserar man på körningen där på en uppkörning! Man försöker köra på landsväg/motorväg ca 75-80% av körningen, resten tätbebyggt område och manövrering. Detta varieras dock lite beroende på vilka signaler som ges under körningen. Ingen körning är den andra lik!
Som jag sa tidigare så märks det tidigt om det finns hopp om körkort eller inte och provet läggs i princip alltid upp efter de signaler som aspiranten ger.
Skillnader mellan olika kontor då? Jo, ta en liten stad som tex Alingsås. Alla där håller stenhårt på högerregeln, det är liksom kutym där! På Hisingen som du refererar till vet man inte vad högerregel är!
I Uppsala är det tradition att köra upp som privatist och man är riktigt duktiga där, medans andra ställen kan ha urusla resultat på privata körningar!
I storstäder så finns det många trafikutbildare av varierande kvalité, är dom med lägre förmåga koncentrerade till en viss stadsdel så är de skillnader du beskriver mellan kontor ganska så naturlig.
Slutligen så skall ”lokala trafikfällor” undvikas! Dvs extrema situationer är inte lämpligt att använda sig av för att få ett beslutsunderlag!
Knutsson 2016-07-27 17:40 ! Citera #
Kan låta gnälligt men jag körde nyligen upp i Visby. Körskole läraren ifrån trafik city stockholm hade gett mig grönt ljus att köra upp men hon(inspektören) kuggade mig på allt som finns i princip. Fick på mailen att öva på att vrida på ratten gasa bromsa växla osv, väldigt provoserande. Jag och flera andra är övertygade om att hon kuggade mig för att jag var Ung man(20år) från stockholm som huvudsakligen övningskört privat. Så att åka till en annan ort för att man tror det skulle vara enklare tror inte jag på i alla fall
..vem vet..
Piraten 2016-07-28 06:14 ! Citera #
Spelar ingen roll vart man kör upp, om man kan köra bil så blir man godkänd, är inte så att dom hittar på fel under din uppkörning!

Men byta ort för klara körkortet tyder bara på att man inte har rätt kunskaper för klara en uppkörning i sin närmiljö!

Om man inte bokar i en annan ort pga brist på tider.

Mitt råd är kör upp där du ska köra efter du fått körkortet, klarar du inte det så blir du en fara för andra!

Mvh
Piraten
Gäst 2016-07-28 12:35 ! Citera #
Mora är ganska enkelt ställe att köra upp med Dala trafik skola
Mallan 2017-07-12 15:49 ! Citera #
Jag tror att för många och inklusive mej själv kämpar mot nervositeten när jag kör upp. Att prester under en körning på alla plan under 45 min är inte alltid så lätt även om man kan köra bil. Jag har kört upp i Uppsala där jag bor och blivit kuggad två ggr nu. Inga stora fel heller. Första gången så kuggade jag på att jag låg ”för mycket” i vänsterfil på en två filig väg under trafik rusning. Andra gången att jag inte höll tillräckligt brett avstånd till en cyklist. Att prestera 100 % under nervositet och dessutom i en bil man aldrig kört är inte det lättaste. Jag kör upp i Dalarna imorrn och hoppas till gudarna att jag tar det nu...
Gäst 2017-07-12 16:06 ! Citera #
Mallan 2017-07-12
Jag tror att för många och inklusive mej själv kämpar mot nervositeten när jag kör upp. Att prester under en körning på alla plan under 45 min är inte alltid så lätt även om man kan köra bil. Jag har kört upp i Uppsala där jag bor och blivit kuggad två ggr nu. Inga stora fel heller. Första gången så kuggade jag på att jag låg ”för mycket” i vänsterfil på en två filig väg under trafik rusning. Andra gången att jag inte höll tillräckligt brett avstånd till en cyklist. Att prestera 100 % under nervositet och dessutom i en bil man aldrig kört är inte det lättaste. Jag kör upp i Dalarna imorrn och hoppas till gudarna att jag tar det nu...
Alla kan köra bil. Om du inte klarar att inte vara nervös, hur ska du göra när du ska köra bil själv? Ska du börja darra och krocka när du ska göra vänstersvängar?
Mallan 2017-07-12 17:47 ! Citera #
Självklart kan man ju inte börja krocka och darra när man sen har sitt körkort. Men jag menar att sitta och bli bedömd under körning skapar ju självklart nervositet. Jag är 35 år och har börjat med mitt körkort nu och jag är vanligtvis ingen nervös person. Men jag menar det finns ju tex många i trafiken som tex inte håller avstånd till cyklister, eller som fortfarande kör fel i rondeller, kör mot enkelriktat. Men poängen va mer att man måste prestera till 100% under 45 min körning i en okänd bil..har du inte förståelse över att man blir nervös?
Gäst 2017-07-12 18:49 ! Citera #
Mallan 2017-07-12
Självklart kan man ju inte börja krocka och darra när man sen har sitt körkort. Men jag menar att sitta och bli bedömd under körning skapar ju självklart nervositet. Jag är 35 år och har börjat med mitt körkort nu och jag är vanligtvis ingen nervös person. Men jag menar det finns ju tex många i trafiken som tex inte håller avstånd till cyklister, eller som fortfarande kör fel i rondeller, kör mot enkelriktat. Men poängen va mer att man måste prestera till 100% under 45 min körning i en okänd bil..har du inte förståelse över att man blir nervös?
”Men poängen va mer att man måste prestera till 100% under 45 min körning i en okänd bil..har du inte förståelse över att man blir nervös?”

Fel fel fel fel & FEL.

Man måste inte prestera 100%. Körningen är inte i 45 min.
Gäst 2017-07-12 22:31 ! Citera #
Jag var 32 när jag tog körkort eftersom jag inte hade behövt nått tidigare.
Men att man ”Måste köra 100%-igt” stämmer inte..

Hela uppkörningen inklusive säkerhetskontrollen ligger runt 40 minuter, själva körningen av bilen tar bara 20-25 minuter.
Och klarar man inte att hålla nerverna i styr under en så pass kort tid, så kanske man inte har tillräckligt med körvana..

Man ska komma till en uppkörning och känna att man kan köra och att detta inte är nått problem...
Gäst 2017-07-12 23:10 ! Citera #
Jag körde upp i torsdags kl 13.00 och jag behövde inte göra en säkerhetskontroll eftersom jag hade klarat det första gången jag körde upp. Alltså körde vi direkt. Jag gick därifrån 14.05 och jag körde felfritt utom att jag hade legat i vänsterfil lite för mycket på två filig väg. Så jo..i vissa fall måste man faktiskt prestera till 100% i 45 min..jag körde i Uppsala..har du aldrig hört att de kan låsa sej för människor när dom ska tala inför folk tex och att man inte kan få fram ett ljud? Eller att man under en skrivning får en black out? Tycker du då att de är bättre att hålla käften eller att skita i att plugga? De är samma känsla många får under en uppkörning och plötsligt så gör man alla fel som finns som man vanligtvis inte gör.. Betyder inte att man inte kan köra utan att de låser sej mentalt...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov