Start > Körkortsforum > Lättaste ort att köra upp på?

Lättaste ort att köra upp på?

inspektörn 2017-07-12 23:16 ! Citera #
Ledsen att säga det, men du har ingen aning om vad felfritt innebär!
Gäst 2017-07-13 10:11 ! Citera #
Nähä????? Om jag omformulerar mej då???? Jag hade inga andra anmärkningar...*snark*
Gäst 2017-07-13 17:14 ! Citera #
När dom säger att man ska köra felfritt så menar dom inte att du måste köra helt protokollfritt för att få ditt körkort.
Ingen, och jag säger ingen klarar av att köra helt perfekt, man gör fel hela tiden. Även körskolelärare och inspektörerna själva kör inte felfritt.

MEN....

Det hela beror lite på vad/vilka fel man gör, kör man så att det är trafikfarligt eller att det är på väg att bli trafikfarligt, eller om man kör för långt så att det drabbar miljön eller om man är hindrande för andra trafikanter så kan man ju självklart räkna med att inte bli godkänd.
Men om man göra några mindre fel som inte innebär någon fara för dig själv eller andra i trafiken så är det helt okej, för som sagt så gör ju alla mindre små fel varje gång man kör.

Och när uppkörningen är klar så ser inspektören till helheten av din körning, och har du då bara gjort något mindre ofarligt fel så kan du få körkort ändå.. Så att man måste köra felfritt är bara ren skitsnack..
inspektörn 2017-07-16 23:16 ! Citera #
Det är så att enstaka brister som inte är av trafikfarlig beskaffenhet, skall inte leda till underkännande!
Om du blir underkänd så koncentreras avslutet och protokollet på GRUNDPROBLEMET!
Är tex grundproblemet manövrering, så tar dom inte upp andra saker som uppstått, eftersom det inte är ett GRUNDPROBLEM!
Det innebär INTE att det andra var bra!!!!
För att förtydliga: Om man inte kan växla, hantera pedalerna, vrida på ratten på rätt sätt, så kommer inget annat att fungera=GRUNDPROBLEM!
En konsekvens av GRUNDPROBLEMET blir då att avsökning, hastighetsanpassning, samspel mm blir lidande, men det är ingen idé att nämna det eftersom problemet med manövrering inte blir löst! När GRUNDPROBLEMET med manövrering är fixat, då först kan man lära sig dom andra sakerna!
Hängde ni med?
Memme 2017-09-26 23:56 ! Citera #
Säffle! Körde upp idag och klara de på första försöket
Gäst 2017-09-28 07:55 ! Citera #
Ok en fråga, jag hade fel på vissa punkter och det resulterade på att jag fick fel på alla punkter utom säkerhetskontrollen..men det stod inget om parkering/backning som jag fick utföra.,innebär det att det var utan avvikelse eller vad? Jag fick exemplevis inget på motorväg osv.,mina punkter var: cirkulationsplats, gatukorsning, infart/landsväg..
Gäst 2017-09-28 13:46 ! Citera #
Gäst 2017-09-28
Ok en fråga, jag hade fel på vissa punkter och det resulterade på att jag fick fel på alla punkter utom säkerhetskontrollen..men det stod inget om parkering/backning som jag fick utföra.,innebär det att det var utan avvikelse eller vad? Jag fick exemplevis inget på motorväg osv.,mina punkter var: cirkulationsplats, gatukorsning, infart/landsväg..
Parkering och backning kan gå under momentet ”Manövrering”
Så kolla där så ser du om du klarade det eller inte...
Och alla får inte köra motorväg, beror helt på vart i landet man kör upp, alla orter har inte tillgång till varken motorvägar eller motortrafikleder. Så det är inte alla som måste göra det..

Men eftersom du fick fel på alla punkter som du gjorde så har du en hel del att öva på...
Antar att du bokade din uppkörning alldeles för tidigt..
Gäst 2017-09-29 21:45 ! Citera #
Jaha ok, nu när jag kollar på protokollet så står det: körning i tätort (körde lägre än vad jag skulle) samt gatukorsning..o där sa hon att jag tappade fart..jag är alltid noga med att sakta ner men inte överdrivet o spec när det gäller vänstersväng..mycket handlar vem man får..ursäktar inte mina fel men hon var spec..jag tror mycket berodde på att ja körde med en 6 växlad bil som jag inte var van vid..så där sket det sig.. :(
Gäst 2017-09-30 12:28 ! Citera #
Gäst 2017-09-29
Jaha ok, nu när jag kollar på protokollet så står det: körning i tätort (körde lägre än vad jag skulle) samt gatukorsning..o där sa hon att jag tappade fart..jag är alltid noga med att sakta ner men inte överdrivet o spec när det gäller vänstersväng..mycket handlar vem man får..ursäktar inte mina fel men hon var spec..jag tror mycket berodde på att ja körde med en 6 växlad bil som jag inte var van vid..så där sket det sig.. :(
Om du körde längre än nödvändigt så är det troligtvis miljömomentet som du har kuggats på.
Det kuggade min sambo också på när hon inte hittade en plats att vända på som hon tyckte var bra, så det var nån kilometer för långt :)
Det är inte bra att tappa fart, även om du kör förbi gatukorsningar så måste du kunna bibehålla en jämn hastighet..

Så tyvärr verkar det som om din inspektör denna gång har kuggat dig på helt rätt punkter.
Bara att öva mera så ska du se att du klarar det nästa gång.
Gäst 2017-09-30 17:07 ! Citera #
Jo precis, men spec vid gatukorsningar är det lite svårt för mig att samspela känner jag..jag brukar lägga in 2ans växel när jag är 4-6 meter så att jag kan kolla vänster/höger/vänster igen o döda vinkeln..men sen kanske det kommer en bil/buss då måste jag såklart stanna..men just den momenten så undrar jag hur gör man med växlingen? Ser jag inga bilar så självklart har jag i 2-3 an beroende på Situationen.,är jag ute o cyklar eller? Tips? Tänker jag fel? Hur långt till korsningen ska jag lägga i en annan växel?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov