Gäst 2017-09-30
Jo precis, men spec vid gatukorsningar är det lite svårt för mig att samspela känner jag..jag brukar lägga in 2ans växel när jag är 4-6 meter så att jag kan kolla vänster/höger/vänster igen o döda vinkeln..men sen kanske det kommer en bil/buss då måste jag såklart stanna..men just den momenten så undrar jag hur gör man med växlingen? Ser jag inga bilar så självklart har jag i 2-3 an beroende på Situationen.,är jag ute o cyklar eller? Tips? Tänker jag fel? Hur långt till korsningen ska jag lägga i en annan växel?
Men om du kommer ensam fram till en skymd korsning och har inga bilar bakom dig och hastigheten på den vägen/gatan är 40-50 km/h och du har 4:de eller 5:e växeln i. Då kan du börja med att släppa gasen helt när du är 25-30 meter ifrån korsningen, då får du in motorbromsningen som visar att du bryr dig om miljön, Sedan när bilen har saktat ner så att den rullar fram i 30 km/h så kan du börja med att trycka ner kopplingen och lägga i 3:ans växel, när farten börjar närma sig 20 km/h så kan du lägga i 2:ans växel. Är det en skymd korsning du kommer fram till så kan du nu börja bromsa lite lätt för att hjälpa bilen tappa mer fart, när du i stort sett är framme vid korsningen så kan du lägga i 1:ans växel, skulle det nu vara en JÄTTE SKYMD korsning så är det bäst att stanna helt för att kunna hinna se åt alla håll så att det inte kommer några bilar innan du kör vidare..