Varför går beslut att kugga ett förarprov inte att överklaga om jag får lov att fråga? Om jag hade haft möjlighet att överklaga, efter att ha haft uppkörning i Västerås och blivit kuggad (på mer eller mindre orimliga och orättvisa grunder), så borde väl jag ha kunnat invända mot beslutet att kugga mig, och inspektörerna i Västerås kunde väl då ha försökt ändra beslut i förarprovet eller annars bara tagit beslutet att jag inte brhövde avlägga nytt förarprov för att få körkort med hänsyn till att det inte finns skäl att kräva att jag avlägger nytt förarprov.
Jag var i Västerås när jag blev godkänd, men en väsentlig skillnad mellan den godkända och den tidigare kuggade uppkörningen var faktiskt att jag inte hade samma uppkörningsbil, och den bil jag körde när jag blev godkänd var mycket mer lättkörd och säkrare bil än den bil jag blev kuggad med.
Med hänsyn till denna skillnad tycker jag inte det var rimligt eller för den delen helt rättvist för mig att bli kuggad på första försöket, utan jag borde hellre ha fått godkänt trots att jag ansågs uppvisa vissa (inte helt allvarliga) brister eller annars i vart fall fått ett beslut att jag intr behöver avlägga nytt förarprov.
Nu var jag i Lidköping för att köra upp på nytt efter kuggade uppkörningen i Västerås, och i Västerås igen en vecka efter, och jag har ångrat djupt att jag åkte till Lidköping nu eftersom jag insett att Lidköping visar sig vara en riktig skitstad med dåliga potentiellt olycksdrabbade vägar, främst landsvägar, som är potentiellt farliga att köra på och alltså INTE att rekommendera för uppkörning (om man vill ha god chans att bli godkänd åtminstone).
Jag hade dock aldrig varit i Lidköping som jag var nu, om det funnits möjlighet att överklaga, för då kunde väl jag bara ha försökt ansöka om ändring av beslutet att underkänna mig på första uppkörningsförsöket eller i vart fall ansökt om möjlighet att slippa avlägga nytt körprov för att kunna få körkort.
Det är trots allt inte alls rimligt eller ens rättvist att kugga och tvinga elever till nytt körprov bara för att eleverna, kanske just under uppkörningstillfället, visat brister som exempelvis inte alltid följt gällande trafikregler. De flesta som nån gång gjort nåt misstag som att inte (alltid) följa de regler som gäller i trafiken, som faktiskt inte alltid är allvarligt misstag, brukar säkert lära sig av misstaget och kunna rätta till det själva UTAN att tvingas göra ett helt nytt förarprov.
Misstag behöver inte alltid leda till körkortsindragning.
Jag körde exempelvis in på en 80-landsväg samtidigt som en lastbil just närmade sig (i 70-80 eller kanske t.o.m. 90 km/tim) och fick bromsa in för att inte krocka med mig, men jag blev väl inte av med mitt körkort för det?
Jag hade faktiskt stannat före stoppskylten vid infarten till landsvägen som man måste, och tittat mig för så noga jag kunde och sen börjat köra efter att ha sett att inget fordon närmade sig - men jag råkade ändå olyckligtvis missa en lastbil som just närmade sig. Tyvärr var det för sent för mig att väja för den lastbilen då jag just börjat köra, så jag kunde bara hoppas på att lastbilsföraren skulle bromsa/sänka farten för att undvika krock, och lastbilsföraren hann sänka farten och stanna upp för mig precis i tid.
Detta är ett starkt tecken på att landsvägskorsningar är potentiellt farliga, och det är trafikfarligt av uppkörningsinspektörerna att pröva körkortsaspiranter på moment som infart/körning på landsväg med tanke på att inspektörerna riskerar aspiranters liv på detta viset.