Start > Körkortsforum > Överklaga uppkörning

Överklaga uppkörning

Piraten 2020-07-14 04:22 ! Citera #
Gäst 2020-07-10
Nä, trafikverket tjänar givetvis inget men körskolorna gör det.
Min körskola har just bokat in 9 lektioner som jag måste genomgå för att få köra upp med dem. 6 av dem är för att kolla av om jag kan (det trodde jag var vad själva uppkörningen var till för..) och 3 st ska vara repetition inför. Fast jag har kört massor privat och de hittade inget fel på min körning vid förra tillfället i stad och på landsväg. 720kr/lektion som inte är lektioner utan typ uppkörning inför uppkörning. Så skulle det varit i skolan va? Måste ha ett test så att vi sedan kan ha själva provet. Lite kaka på kaka kan jag tycka.. Och extra pengar till körskolan. Sicket jävla system.
Ja om jag förstod det rätt så hittade den du körde med privat med inga fel på din körning..
Det säger då inte så mycket tyvärr då denna personen kanske inte tittar på rätt saker vad du måste kunna för klara en uppkörning.

Liten jämförelse:

dom som kommer till idol säger att min mamma tycker jag sjunger jätte bra så borde gå vidare..
Fast det innebär ju inte att man kan sjunga.

Och tycker du bilskolan försöker blåsa dig på pengar (finns sådana klart)
Så är det fritt att prova en annan skola för att få ett annat utlåtande eller boka uppkörning själv, måste inte gå via skolan.
Mvh
Piraten
Trollet 2020-07-14 14:06 ! Citera #
Trafikinspektorerna 2019-10-16
Det är märkligt att utbildning är status i alla länder och i alla lägen FÖRUTOM just körkortsutbildningen! Där handlar det om att ta så lite utbildning som möjligt...???

Har ni någonsin sett en intensiv-läkarutbildning?
Skulle ni själva gå till en läkare som bara utbildat sig genom att titta på hur någon annan gör och läst på forum och youtube hur man opererar på någon?

Många tar till och med studielån på flera hundratals kronor för att få en utbildning och till slut ett jobb, men ett körkort tror folk att man ska få helst gratis, trots att ett körkort oftast öppnar dörren för flest jobb.

Det är rätt patetiskt att vi i Sverige i allmänhet ser ett körkort som en rättighet och inte något man förtjänar?! Med tanke på vilket ansvar det dessutom är att ha ett körkort och att det kan vara minst lika farligt att vara en taskigt utbildad förare som att vara en taskigt utbildad läkare...


Alla ni som gnäller på uppkörningslärarna, dem underkänner för att dem kan och behöver det, för sin egen skull, din skull och allmänhetens skull!
Sluta gnäll! UTBILDA DIG!!!
Håller med dig till fullo! Det är ingen rättighet. Man utför en uppkörning för att visa om man är redo för det ansvar ett körkort innebär.

Och efter att ha läst många inlägg i denna tråden så blir jag mörkrädd gällande hur lite självinsikt folk har. Säger en inspektör att du inte har de kunskaperna som krävs så är det så! Han/hon tjänar ingenting på att kugga en person, men dom har en skyldighet att underkänna personer som inte är redo! Vad är det som är så jävla svårt för folk att fatta?!
Urban. 2020-07-28 12:33 ! Citera #
Min sambo kuggade, för andra gången, uppkörning för tung mc. Den uppkörningen börjar ju alltid med manöverprov. Ett högfartsprov och ett balansprov samt två inbromsningar. Hon genomförde alla momenten perfekt (enligt den trafikläkare som bevittnade körningen) FÖRUTOM att hon på högfartsdelen touchade i en kona som med nöd och näppe lyckades ramla omkull. Kuggad!. Men förarprövaren ska ju göra en sk ”helhetsbedömning” där något mindre misstag tillåts slinka igenom. Då nu trafikläraren (jag vågar påstå att trafikläraren vet mycket mer om personernas trafikförmåga än förarprövaren!) som tyckte att allt gick perfekt förutom den stackars konan som ramlade omkull så kan man ju undra om det där med helhetsbedömning öht existerar. De som nu tycker att det är bara att ”öva mer” så går det bra, kan ju tänka på att manöverprovet för mc är väldigt svårt/omöjligt att träna på på egen hand då det inte finns platser att öva på. Man är då hänvisad till trafikskolorna och då blir det dyyyrt. Att själva manöverprovet för mc dessutom öht inte går att genomföra med en standard custom mc, av lite större slag, bevisar ju bara hur verklighetsfrånvänd själva övningen är. Skrämmande!
Gäst 2020-08-05 11:01 ! Citera #
Piraten

Nä, det var alltså körläraren som inte hittade några fel men tyckte att 9 lektioner skulle bokas in innan uppkörningen. Vi gjorde dock så att vi hittade privat uppkörningstid, så nu är det klart. Vi kände att 720kr x 9 för att kolla av om hon kunde För att sedan göra provet (som ju ska visa om hon ”verkligen” kan) var liiite onödigt. Även om kuggstatistiken ser mycket sämre ut. Det gick bra
Gäst 2020-08-05 15:50 ! Citera #
Min upplevelse med överklagning är att det inte ens är värt det, kuggade själv 4 gånger innan jag tog mitt körkort. Samtliga av dessa prov var bättre utförda än det sista som jag klarade (helt ärligt), jag var 95% säker och redan helt inställd på att kuggning, baserat på mina tidigare erfarenheter och alla misstag jag gjorde under det sista provet. Men till min förvånad så var jag godkänd, trots alla misstag jag gjorde (några av dem var tom allvarliga).

Även om folk säger att du kuggar endast för att du inte kan köra bil, är en säker förare, har dåligt sikt, yada yada yada så handlar mycket om trafikinspektören och hens humör, dvs tur. Jag hade tur att klara uppkörningen den dagen trots att jag personligen inte anser att jag förtjänade det efter förarprovet jag genomfört. Har du en ”snäll” inspekör så är chansen att du klarar uppkörningen redan mycket större, alla inspektörer bedömmer olika och vissa väldigt olika. Det är ju självklart naturligt att alla inte kan bedömma exakt likadant men de skillnader jag och många i min omgivning sett, tyder på att inspektören du får har stor påverkan på ditt resultat.

Jag har tidigare blivit kuggad med en enda anmärkning (dålig avsökning vid en korsning enligt inspektören) som många andra inspektörer godkänt utan tvekan. Jag försökte överklaga denna men det ledde tyvärr inte någonstans, och jag tror inte att det är värt att ens lägga tiden på att överklaga en uppkörning idag då det är svårt att omma upp med några konkreta bevis.
A 2020-08-05 17:43 ! Citera #
Asså jag blev kuggad idag pga man ”ska tänka på pasagerarna så dom sitter bekvämt när ngn kör i starka kurvor” allt annat blev godkänt och de var eb enda stark kurva,men ja ja.. Jag tror i spektören va kvinno hatare, kände på mig från hela början att han kommer leta efter ngt fel ..
Monica 2021-10-08 02:09 ! Citera #
Jag anser att på uppkörning borde vara förutom inspektören även trafikskolans lärare eller en 3 -e person i alla fall.
Kan en inspektör verkligen inte göra fel? Hur jobbar de på Trafikverket för att just kolla upp sådana saker och rätta till?
Gäst 2021-10-10 12:27 ! Citera #
Monica 2021-10-08
Jag anser att på uppkörning borde vara förutom inspektören även trafikskolans lärare eller en 3 -e person i alla fall.
Kan en inspektör verkligen inte göra fel? Hur jobbar de på Trafikverket för att just kolla upp sådana saker och rätta till?
Trafikläraren kan så klart åka med bak vid körprov om du känner att det blir mer avslappnat för dig. Det kommer inte göra någon skillnad på resultatet utan risken är bara att du blir mer nervös av att läraren också tittar på din körning..

Transportstyrelsen gör tillsyn och Trafikverket gör tillsyn på alla trafikinspektörer, nej de bedömningar de gör är rätt
Arg pappa 2021-10-21 21:04 ! Citera #
Vart anmäler man väldigt dryg gubbe som min dotter körde upp med häromdagen!!
Det är deras jobb att bedöma, men inte trycka ner någon innan dom ens åkt iväg,
Man måste väl kunna överklaga gubbar med härskarteknik!!!
Gäst 2021-10-21 22:26 ! Citera #
Arg pappa 2021-10-21
Vart anmäler man väldigt dryg gubbe som min dotter körde upp med häromdagen!!
Det är deras jobb att bedöma, men inte trycka ner någon innan dom ens åkt iväg,
Man måste väl kunna överklaga gubbar med härskarteknik!!!
Vad sa han till henne som var nedlåtande? Var du på plats?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
7
I dag 08:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo