Start > Körkortsforum > Överklaga uppkörning

Överklaga uppkörning

Nisse 2025-01-20 18:29 ! Citera #
Lotta 2025-01-18
Hej! Jag tycker det är mycket konstigt att man inte kan överklaga en uppkörning, så som man kan överklaga allt annat i en demokrati som Sverige! Det måste alltid finnas två sidor som kan säga sitt, men i detta fall är det bara en som har rätt att uttrycka sig. Det är säkert många som inte förtjänar sitt körkort men det är nog lika många som har blivit felbehandlade, dessa borde ha rätt att få överklaga, det kostar dock 1800kr för varje uppkörning. Tror även att körläraren kan ha en dålig dag och göra fel ibland men för honom/ henne spelar det ingen roll då man inte kan överklaga beslutet….. för mig känns detta som en övermakt och så jäkla fel! Vem kollar upp körläraren? Det kan ju finnas politiska, rasistiska, könsrelaterade, maktlystna personer som har en utbildning som körlärare. Vi är alla bara människor men vi måste få uttrycka oss om vi känner oss kränkta genom att överklaga! Det måste finnas en möjlighet att få rätt! Tack för mig!
Om alla som misslyckas med sitt körprov skulle överklaga, skulle förvaltningsrätten inte få göra annat än att ta hand om överklaganden från aspiranter.
Inspektörerna skulle sitta mer i en rättsal än att utföra prov och troligen skulle inte aspiratnerna vinna några mål ändå.

Den som kontrollerar inspektören är Transportstyrelsen som åker med minst vart 5:e år.
Utöver det gör Trafikverket egna kontroller vart annat år, så inspektörerna arbetar likadant över hela landet.

För att bli inspektör ska du ha god körvana, vilket testas innan antagning till utbildningen. De gör även flera teoriprov, där de ska kunna trafikföreskrifter utantill.
De blir upplärda av erfarna andra inspektörer och även kontrollerade av den egna kontrollverksamheten innan de får arbeta på egen hand.

Så att de sitter och ”hittar på”, det tror jag knappast, de måste ha stöd i lagen för att underkänna, vilket skulle visa sig en en domstol, då de bara kan hänvisa till rätt paragraf.
RiverOak 2025-01-21 02:56 ! Citera #
Nisse 2025-01-20
Om alla som misslyckas med sitt körprov skulle överklaga, skulle förvaltningsrätten inte få göra annat än att ta hand om överklaganden från aspiranter.
Inspektörerna skulle sitta mer i en rättsal än att utföra prov och troligen skulle inte aspiratnerna vinna några mål ändå.

Den som kontrollerar inspektören är Transportstyrelsen som åker med minst vart 5:e år.
Utöver det gör Trafikverket egna kontroller vart annat år, så inspektörerna arbetar likadant över hela landet.

För att bli inspektör ska du ha god körvana, vilket testas innan antagning till utbildningen. De gör även flera teoriprov, där de ska kunna trafikföreskrifter utantill.
De blir upplärda av erfarna andra inspektörer och även kontrollerade av den egna kontrollverksamheten innan de får arbeta på egen hand.

Så att de sitter och ”hittar på”, det tror jag knappast, de måste ha stöd i lagen för att underkänna, vilket skulle visa sig en en domstol, då de bara kan hänvisa till rätt paragraf.
Skulle man filma uppkörningarna så skulle man troligtvis bli av med en hel del dåligt uppförande hos vissa förarprövare och det skulle finnas underlag för en prövning. Som det ser ut nu så står ju ord mot ord och vi vet alla vems ord som väger tyngst.
Björn He 2025-01-21 11:41 ! Citera #
RiverOak 2025-01-21
Skulle man filma uppkörningarna så skulle man troligtvis bli av med en hel del dåligt uppförande hos vissa förarprövare och det skulle finnas underlag för en prövning. Som det ser ut nu så står ju ord mot ord och vi vet alla vems ord som väger tyngst.
Det bästa vore om uppkörningsaspiranter inte blev kuggade varje gång de kör på ett sätt som inte följer regler, de som redan har körkort och kör på riktigt följer ändå inte exakt alla trafikregler som gäller i trafiken och man behöver ändå inte utgöra någon trafikfara för andra trafikanter bara för att man inte exakt alltid följer de trafikregler som finns.

Även om man inte följt exakt alla gällande trafikregler under körprovet så behöver man väl ändå inte bli kuggad och tvingad att göra nytt körprov för att kunna få sitt körkort, det borde väl gå lika bra att få ett provbetyg som ”Underkänt utan krav på omprov”, det skulle alltså betyda att man blir kuggad men slipper ändå göra nytt prov för att kunna få körkort eftersom det inte anses finnas behov att avlägga nytt körprov.
På bilbesiktningen kan en bil bli ”underkänd utan krav på ombesiktning” om bilen har brister som anses möjliga att åtgärda; såna brister hos fordonet kallas ettor medan brister som måste åtgärdas inom en viss tid däremot kallas tvåor.
Om ett fordon vid besiktning påträffas med tvåor så måste man åtgärda bristerna och ombesikta fordonet normalt inom en månad, eljest får fordonet körförbud. Men om fordonet bara har ettor så får fordonet ”underkänt men utan krav på ombesiktning”, eftersom ettor normalt går att åtgärda enkelt, och då behöver man bara åtgärda dem snarast, under såna förutsättningar anses det inte nödvändigt att ombesikta bilen om den har ettor men inga tvåor.
Nisse 2025-01-21 19:14 ! Citera #
Björn He 2025-01-21
Det bästa vore om uppkörningsaspiranter inte blev kuggade varje gång de kör på ett sätt som inte följer regler, de som redan har körkort och kör på riktigt följer ändå inte exakt alla trafikregler som gäller i trafiken och man behöver ändå inte utgöra någon trafikfara för andra trafikanter bara för att man inte exakt alltid följer de trafikregler som finns.

Även om man inte följt exakt alla gällande trafikregler under körprovet så behöver man väl ändå inte bli kuggad och tvingad att göra nytt körprov för att kunna få sitt körkort, det borde väl gå lika bra att få ett provbetyg som ”Underkänt utan krav på omprov”, det skulle alltså betyda att man blir kuggad men slipper ändå göra nytt prov för att kunna få körkort eftersom det inte anses finnas behov att avlägga nytt körprov.
På bilbesiktningen kan en bil bli ”underkänd utan krav på ombesiktning” om bilen har brister som anses möjliga att åtgärda; såna brister hos fordonet kallas ettor medan brister som måste åtgärdas inom en viss tid däremot kallas tvåor.
Om ett fordon vid besiktning påträffas med tvåor så måste man åtgärda bristerna och ombesikta fordonet normalt inom en månad, eljest får fordonet körförbud. Men om fordonet bara har ettor så får fordonet ”underkänt men utan krav på ombesiktning”, eftersom ettor normalt går att åtgärda enkelt, och då behöver man bara åtgärda dem snarast, under såna förutsättningar anses det inte nödvändigt att ombesikta bilen om den har ettor men inga tvåor.
Nu går det inte jämföra en körprov med en bilbesiktning, bilen kontrolleras igen inom 14 månader, har du inte lagat din vilkorstvåa då, eller om du blir stoppad av polisen och inte lagat felet, får du en tvåa direkt.

Hur skulle det fungera med körprov, ska de köras ett år och sedan en ny uppkörning då menar du?
Nisse 2025-01-21 19:20 ! Citera #
RiverOak 2025-01-21
Skulle du vilja bli inspelad hela dagarna på ditt arbete?
Tror inte många skulle jobba kvar som inspektörer om allt filmades hela tiden.

Jämför med fotbollen och ishockeyn och alla dessa videogranskningar. Även efter videobedömningar så är de inte överens, hur skulle det se ut i ett förarprov.
Nu är det människor som arbetar med att bedöma hur aspiranterna uppför sig i trafiken, som har bra körbana själva och en gedigen utbildning för just det jobbet.

Så klart finns det rötägg på alla arbetsplatser, det går nog tyvärr inte att komma ifrån, men samtidigt tror jag nog inspektörerna gör ett bra jobb, det är bra att det finns ett filter, att någon gör bedömningen om personen klarar sig själv i trafiken.
Gäst 2025-01-27 13:25 ! Citera #
Det är helt godtyckligt hur inspektörerna bedömer. Jag har barn som har kört upp och inte klarat, och det de får höra är märkliga, otydliga och rent ut sagt flummiga orsaker. Det går inte att veta hur man ska köra för att bli godkänd, för det är helt olika hos olika inspektörer. Det är bara att rulla tärningen. En del har tur första gången, andra får kasta tärning många gånger. Trafiksäkerhet verkar vara det sista de tänker på, olika småsaker hänger de gärna upp sig på. Väldigt kränkande och rättsosäkert för många. Jag har kört yrkesmässigt i flera år, och har övningskört med mina barn, de kör bra. De har tagit flera lektioner på körskolan, som också tycker att de är redo. Dåligt system. Varenda uppkörning borde filmas, inspektören borde vara skyldig att ange exakt vad som felade, och det ska kunna verifieras i filmen. Alla är människor, och alla kan göra fel, även trafikinspektörer, men det är för mycket utrymme för personligt flum som det är nu.
Nisse 2025-01-28 22:35 ! Citera #
Gäst 2025-01-27
Det är helt godtyckligt hur inspektörerna bedömer. Jag har barn som har kört upp och inte klarat, och det de får höra är märkliga, otydliga och rent ut sagt flummiga orsaker. Det går inte att veta hur man ska köra för att bli godkänd, för det är helt olika hos olika inspektörer. Det är bara att rulla tärningen. En del har tur första gången, andra får kasta tärning många gånger. Trafiksäkerhet verkar vara det sista de tänker på, olika småsaker hänger de gärna upp sig på. Väldigt kränkande och rättsosäkert för många. Jag har kört yrkesmässigt i flera år, och har övningskört med mina barn, de kör bra. De har tagit flera lektioner på körskolan, som också tycker att de är redo. Dåligt system. Varenda uppkörning borde filmas, inspektören borde vara skyldig att ange exakt vad som felade, och det ska kunna verifieras i filmen. Alla är människor, och alla kan göra fel, även trafikinspektörer, men det är för mycket utrymme för personligt flum som det är nu.
Skulle det nu filmas, så ska det till väldigt många kameror, inte bara en framåt, du ska ha åt alla håll.
En på var den som kör tittar, hur den arbetar med pedalerna, växelspaken, använder olika reglage, exempelvis.
Samtidigt ska allt detta få rum på en skärm där allt ska samköras menar du?

Vad tror du ett körprov skulle kosta då?

Tror inte heller aspiranterna får flummiga besked på vad som gått fel, däremot tror jag inte de lyssnar på inspektörerna många gånger.

Ett tips är ju att själv åka med på provet när dina barn har uppkörning, så ser du ju själv vad som hänt och kan fråga inspektörerna själva om deras bedömning.

Har själv åkt med mina elever, då mest tungt, lastbil o buss, då jag utbildade på det tidigare, och du anar inte vad man blev förvånad ibland över saker eleverna gjorde på proven, som de aldrig gjort innan.
Gäst 2025-01-31 11:33 ! Citera #
En på jobbet är tillsammans med en som jobbar som inspektör. Tydligen så har han underkänt uppkörningar med flit p ga dålig dag etc. Nyligen så underkände han en tjej som inte ville ha radion på eller prata. Han tog det tydligen personligt och kuggade henne. ”Jag har lagen på min sida” brukar han säga.

Så man vet aldrig. Tänk på att dessa inspektörer är människor, och människor kan vara monster.
Nisse 2025-02-02 15:16 ! Citera #
Gäst 2025-01-31
En på jobbet är tillsammans med en som jobbar som inspektör. Tydligen så har han underkänt uppkörningar med flit p ga dålig dag etc. Nyligen så underkände han en tjej som inte ville ha radion på eller prata. Han tog det tydligen personligt och kuggade henne. ”Jag har lagen på min sida” brukar han säga.

Så man vet aldrig. Tänk på att dessa inspektörer är människor, och människor kan vara monster.
Jobbar han på det sättet borde han byta jobb. Helt förkastligt arbetssätt och dessutom skryter om det.
Gäst 2025-02-03 10:27 ! Citera #
Finns rötägg i alla branscher. Svårt att göra något åt det. Skumt att kugga på en sådan grej när det första de frågar innan man ska köra är hur vill ni ha det i bilen tyst radio, etc. Hört att de va mkt otrevligare för massa år sedan men att de nu ska vara mer utbildade i bra tryggt bemötande osv. Klara mitt på 3 försöket och blev bra bemött på alla och förstår varför jag kugga 2 gånger. Däremot har jag råkat ut för dåliga trafiklärare. Eller snarare trafiklärare som säger man är redo. Sen får man en ny på utbildnings kontrollen som säger att man måste ta typ 10 lektioner till för finslipa massa manövrerings moment.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 09:58
5
I går 13:12
1
2025-02-14 05:32

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor