Start > Körkortsforum > Överklaga uppkörning

Överklaga uppkörning

Arg pappa 2021-10-22 22:26 ! Citera #
Nä jag var inte på plats, men pratat med folk som var på plats !
Han är tydligen känd för det sa dom på trafikskolan
Ex bromsar någon och han tycker inte om det så kastar han sig bakåt och skriker mm
Gäst 2021-10-23 19:46 ! Citera #
Du pratar med chefen på huvudkontoret som inspektören jobbar på, du kan inte överklaga ett underkänt körprov, men självklart kan den som kört upp föra fram synpunkter till chefen
Arg pappa 2021-10-24 09:14 ! Citera #
Tack
Det är inte någon överklagan som jag vill ha,
Det är att han kanske skulle göra något annat som inte har med människor att göra,
Alma 2022-05-29 00:12 ! Citera #
Vrf får man inte överklaga, även fast det är fel eller att man inte får. I Sverige då går man överklaga eller säga vad man tycker eller hur? Vrf får man inte överklaga bara när det gäller (körkort) tänk om inspektören är rasist. Jag är hundra procent säker att det finns folk som är bra på köra och kan allt, men inspiratören är rasist och vill inte ge ett godkänt på provkörningen. Det är därför vi vill överklaga, vad ska vi annars göra?
Säg inte att vi ska träna på misstagit man hade, folk har ju inga misstag, det är bara inspiratören som gör så.
Det slösar mer pengar och att göra en uppkörning betala och sen man bli underkänd och sen är man tvungen att gör den igen.
Agent92 2022-05-29 10:37 ! Citera #
Vet inte om det nämnts tidigare i tråden men du kan anmäla en körinspektör hos transportstyrelsen: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/anmal-brister-i-forarprovning/
Gäst 2022-05-29 20:49 ! Citera #
Alma 2022-05-29
Vrf får man inte överklaga, även fast det är fel eller att man inte får. I Sverige då går man överklaga eller säga vad man tycker eller hur? Vrf får man inte överklaga bara när det gäller (körkort) tänk om inspektören är rasist. Jag är hundra procent säker att det finns folk som är bra på köra och kan allt, men inspiratören är rasist och vill inte ge ett godkänt på provkörningen. Det är därför vi vill överklaga, vad ska vi annars göra?
Säg inte att vi ska träna på misstagit man hade, folk har ju inga misstag, det är bara inspiratören som gör så.
Det slösar mer pengar och att göra en uppkörning betala och sen man bli underkänd och sen är man tvungen att gör den igen.
Eller så saknar du förståelse för trafiksäkerhet.. gå en utbildning hos en bra skola istället för att anklaga inspektörer att de är rasister!
Kameror 2023-10-16 12:47 ! Citera #
Är det verkligen så problematiskt att ha en 360 camera på toppen av trafikverkets bil och en inner camera för att checka uppköraren. Om nån vill överklaga kan andra i trafikverket dubbel checka. Plus kan eleven undivka samma misstag då misstag pekas ut.

Enklare inlärning och passar bra in med nutidens teknologi.

Om någon har problem med detta undrar man nog varför?

Mindre skäll för gnäll och akusationer om konspirationsteorier....
Björn He 2023-10-16 17:28 ! Citera #
Gäst 2022-05-29
Eller så saknar du förståelse för trafiksäkerhet.. gå en utbildning hos en bra skola istället för att anklaga inspektörer att de är rasister!
Trafikinspektörer behöver väl inte alltid vara rasister men däremot kan de vara mycket orättvisa i vissa fall.
När jag kuggades på andra uppkörningsförsöket, som var i Lidköping, så ingrep inspektören vid infart på landsväg trots att det kanske inte alls var absolut nödvändigt att ingripa. Det var tvärtom fel av den där inspektören att välja ut en farligt hårt trafikerad stor landsväg för provmomentet infart på landsväg, han kunde väl ha försökt välja ut någon annan mindre landsväg istället. Jag har förresten skrivit ett klagomål till Lidköpings kommun på Facebook om att den där landsvägskorsningen är en trafikfara som blivit dåligt byggd, eftersom den byggdes som normal korsning istället för som en cirkulationsplats istället.

Alltså, jag ansåg mig knappast ha någon möjlighet att köra in på den där större landsvägen utan risk för att hindra andra fordon, som redan färdades på landsvägen, med tanke på att landsvägen var mycket hårt trafikerad. När jag hade väntat ett längre tag och noterat att det slutat komma en hel rad av fordon emot korsningen så började jag att köra vidare, men den där envisa inspektören stoppade mig med bromsen ”bara” för att en lastbil just närmade sig korsningen. Självklart såg jag den där lastbilen, men jag vill faktiskt minnas att den än var på avstånd så att jag KUNDE köra vidare; skulle jag (av misstag) utgöra ett hinder för lastbilschauffören så skulle väl han bara ha behövt bromsa/sänka sin hastighet för att undvika risk att köra på mig, man kan ju inte bara köra på någon som anses göra ”fel”?!
Bara för att han vägrade att låta mig köra in på landsvägen ”i vägen för den där lastbilen” så fick jag vänta ännu längre på ett nytt tillfälle att köra vidare, när jag försökte köra vidare igen så ingrep han inte, trots att en annan bilist närmade sig korsningen i hög fart (cirka 75 km/tim), men det var väl ingen katastrof om bilisten nu var tillräckligt beredd att bromsa för mig, han hann ju faktiskt bromsa för mig precis i tid för att undvika risk att köra på mig. Jag tror inte jag såg den där bilisten innan jag började köra vidare, det kanske inte var så lätt att se just den eftersom den där landsvägskorsningen (som jag bedömer som potentiellt livsfarlig) var belägen mitt i en mindre kurva och bilisten som tvingades bromsa kraftigt för mig dök väl liksom bara plötsligt upp bakom kurvan när jag just hade hunnit svänga in på landsvägen i vägen för honom.
Jag tycker trots allt att bilisten som tvingades bromsa kraftigt gjorde rätt som bromsade för att undvika en kollision, han skulle väl inte ha kört på mig för att jag ”hade gjort fel”. Kan jag själv, om vi vänder på det, bara köra på en annan bilist om nu den bilisten kör in på en huvudled där jag färdas, utan att först stanna upp för att släppa förbi mig, så att jag hindras av den? Jag kan mycket väl i en sån trafiksituation (av en olyckshändelse) krascha med bilisten som utgör ett hinder för mig, om jag exempelvis inte är tillräckligt beredd att stanna upp i tid (för ett hinder jag inte bör behöva stanna för). Att hinna väja för någon fordonsförare som underlåter att iaktta väjningsplikt kan vara mycket svårt eller t.o.m. helt omöjligt om man kör på exempelvis en 50-väg, eftersom 50 km/tim är relativt hög hastighet, men även vid körning i 30-40 km/tim kan det väl vara svårt att hinna uppmärksamma och stanna upp i god tid för en trafikant som inte lämnar företräde då den måste ge en företräde.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor