Start > Körkortsforum > Överklaga uppkörning

Överklaga uppkörning

Börje Kugg 2018-11-15 23:57 ! Citera #
Är alla inspektörer över hela landet som dig då?
Björn He 2018-11-16 23:39 ! Citera #
Det går nog aldrig att överklaga ett uppkörningsbeslut överhuvudtaget. Fast jag kan hålla med om att det ibland kan kännas lite väl orättvist att bli kuggad. Jag anser inte att det är lämpligt att kugga en uppkörningselev bara för att eleven gjort något mindre fel. Visst kan man göra vissa misstag ibland, men det förekommer ju att folk som redan tagit körkort gör misstag. Ett vanligt misstag är att man inte direkt följer regler såsom väjningsplikt.

Jag blev själv kuggad på första och andra försöket. Första gången råkade jag bl.a. köra för fort på en 30-väg, tror det berodde på att uppkörningsbilen var lite väl konstig. Det var en VW Golf Diesel och sådana bilar är riktiga jävla bilar; de kan nämligen öka farten även om man inte gasar, vet inte varför. Jag hade inte direkt fått lära mig det innan uppkörningen och när den där jävla bilen ökade farten så råkade jag tydligen komma upp i cirka 50 på den där 30-vägen. Blev kuggad bl.a. p.g.a. det (ganska lindriga) misstaget. Det är väl flera personer som redan har körkort som kör lite väl fort ibland, men är det så att en som har körkort inte måste följa regler? Är det då rättvist att bli kuggad för att man inte direkt följt regler under uppkörningen?
Gäst 2019-10-15 13:10 ! Citera #
Det är intressant att många tycker att det är märkligt att en del har så bråttom till uppkörning. Det är väl inte konstigt alls. Det är fruktansvärt dyrt att hålla på länge att utbilda sig. Alla har inte haft möjlighet att spara ihop 30000kr, till sig själv eller till sitt barn. Det är klart att man då vill komma till ett avslut. Även här är det skillnad mellan rika och fattiga. Men alla behöver vi körkort, annars får vi inga jobb. All makt hos inspektörerna..
Trafikinspektorerna 2019-10-16 06:31 ! Citera #
Det är märkligt att utbildning är status i alla länder och i alla lägen FÖRUTOM just körkortsutbildningen! Där handlar det om att ta så lite utbildning som möjligt...???

Har ni någonsin sett en intensiv-läkarutbildning?
Skulle ni själva gå till en läkare som bara utbildat sig genom att titta på hur någon annan gör och läst på forum och youtube hur man opererar på någon?

Många tar till och med studielån på flera hundratals kronor för att få en utbildning och till slut ett jobb, men ett körkort tror folk att man ska få helst gratis, trots att ett körkort oftast öppnar dörren för flest jobb.

Det är rätt patetiskt att vi i Sverige i allmänhet ser ett körkort som en rättighet och inte något man förtjänar?! Med tanke på vilket ansvar det dessutom är att ha ett körkort och att det kan vara minst lika farligt att vara en taskigt utbildad förare som att vara en taskigt utbildad läkare...


Alla ni som gnäller på uppkörningslärarna, dem underkänner för att dem kan och behöver det, för sin egen skull, din skull och allmänhetens skull!
Sluta gnäll! UTBILDA DIG!!!
Gäst 2019-11-12 09:13 ! Citera #
Jag förstår inte, hur en outbildad person kan bedöma om en person? du ger någons framtid i en opålitlig person. eftersom dessa inspektörer kan ta personlig hämnd som du aldrig kan bevisa. de kan bedöma en person utifrån deras personliga gillar o ogillar.
Trafikinspektoren 2019-11-12 14:59 ! Citera #
För att döda den här tråden.

Överklagan går EJ att göra på något körprov!

Sen vad alla tycker om det spelar ingen roll.
Fakta: Överklagan går ej att göra! PUNKT!
RI 2019-11-12 15:08 ! Citera #
Trafikinspektoren 2019-11-12
För att döda den här tråden.

Överklagan går EJ att göra på något körprov!

Sen vad alla tycker om det spelar ingen roll.
Fakta: Överklagan går ej att göra! PUNKT!
Precis, och eftersom man kan göra om körprovet hur många gånger som helst, skulle det vara onödigt att kunna överklaga. Man kan säga: Omprov = Att ”överklaga” :lol:
dan 2019-11-18 13:37 ! Citera #
Trafikinspektoren 2019-11-12
För att döda den här tråden.

Överklagan går EJ att göra på något körprov!

Sen vad alla tycker om det spelar ingen roll.
Fakta: Överklagan går ej att göra! PUNKT!
Säker på det? :P för jag har kört 2 ggr med samma kille förra gången sa han du följer hastighetsbegränsningarna efter syltarna men jag tycker du ska köra lite saktare -.- andra gången då gick allt skit bra han klagade inte på nåt men sedan när vi kommer fram säger han att han ger mig underkänt för att jag valde yttersta körfältet i rondellen vilket han själv säger oxå inte finns några regler kring men han tycker så samt att jag backar med broms och koppling vilket han tyckte va helt fel fast det är så man får lära sig i trafikskolan? -.- så egna påhittade regler och då ska man nog kunna överklaga samt spelade jag in hela resan pga sist med han ;)
korken 2019-11-18 13:48 ! Citera #
dan 2019-11-18
Säker på det? :P för jag har kört 2 ggr med samma kille förra gången sa han du följer hastighetsbegränsningarna efter syltarna men jag tycker du ska köra lite saktare -.- andra gången då gick allt skit bra han klagade inte på nåt men sedan när vi kommer fram säger han att han ger mig underkänt för att jag valde yttersta körfältet i rondellen vilket han själv säger oxå inte finns några regler kring men han tycker så samt att jag backar med broms och koppling vilket han tyckte va helt fel fast det är så man får lära sig i trafikskolan? -.- så egna påhittade regler och då ska man nog kunna överklaga samt spelade jag in hela resan pga sist med han ;)
”ska man nog kunna överklaga” – vad har du för källa på det, annat än vad du tycker? Man kan inte överklaga oavsett hur ”fel” inspektören har haft.

Jag kan tycka att man borde få överklaga, men jag förstår faktan att man inte kan överklaga som det ser ut i dag.
korken 2019-11-18 13:53 ! Citera #
Körkortslagen:

8 kap. Överklagande
2 § Följande beslut får inte överklagas:
1. beslut i fråga om utfärdande av traktorkort eller förarbevis,
2. beslut i fråga om utfärdande av körkort i annat fall än som avses i 1 § första stycket 2,
3. beslut i fråga om
a) förnyelse av förarbevis, och
b) förnyelse av körkort i andra fall än då beslut att inte förnya körkortet fattas med stöd av 3 kap. 14 a §,
4. uppmaning enligt 3 kap. 13 § första stycket 5,
5. beslut enligt 5 kap. 7 § om omhändertagande av körkortstillstånd, körkort, traktorkort eller förarbevis, och
6. beslut i fråga om godkännande vid förarprov.

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/korkortslag-1998488_sfs-1998-488

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
91
I dag 19:28
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo