Jossan-88 2014-05-14
Vi har aldrig sagt att han ska köra på några fotgängare, utan vi har sagt att han ska planera sin körning och om nu mot all förmodan måste stanna för fotgängare så ska han göra det innan järnvägsövergången!Jag har nyss kommit från min gamla trafikskola, och berättade om denna diskussion som vi har här. Och min körlärare är av samma åsikt. Man ska stanna INNAN en järnvägsövergång, och precis som inspektörn skrev här ovan så sa även min trafiklärare att man hinner med god marginal se om det finns någon fotgängare på andra sidan, allt handlar om en planerad körning. Och jag träffade även på en uppkörningsinspektör på körskolan, och han höll med även han och sa att han utan tvekan hade kuggat en elev som hade stanna mitt på spåret. Så sprid inte en massa saker om hur man ska göra när det inte stämmer, det bidrar bara till sämre bilförare i vårt land!
Om jag mot förmodan skulle anses ha brutit mot trafikregler, vilket jag icke bör, då jag stannar för att väja för gående i en järnvägskorsning med ett övergångsställe direkt efter, då tror jag inte jag skulle få körkortsåterkallelse men däremot eventuella böter på brott mot Trafikförordningen (färdats in i en korsning med järnväg eller spårväg på ett icke-tillåtet sätt). Det hade jag kunnat få redan som trafikskoleelev, om jag nu hade övningskört där och stannat i järnvägskorsningen för att lämna företräde för gående just på väg att korsa körbanan; jag skulle anta att åtminstone 50 % av trafikskoleeleverna i Lidköping, eller i alla fall de allra nya eleverna, skulle ha stannat i järnvägskorsningen.
Om det mot förmodan anses behövas ett övergångsställe direkt efter järnvägskorsningen så borde det behövas trafiksignaler som visar rött ljus för fordonstrafiken då gångsignalen visar grönt ljus - och vid rött ljus ska fordonsförare ha stopplikt utanför järnvägskorsningen, för att undvika stopp i järnvägsspåret.
Jossan-88, varken du eller den där ”corax” har väl kört i Lidköping. ”corax” körde väl upp i Farsta och du Jossan i Katrineholm, där finns det såvitt jag vet inga järnvägskorsningar med övergångsställe direkt efter.
Det är för övrigt olämpligt av dig Jossan att försöka provocera mig för att jag inte klarade uppkörningen på första försöket som du gjorde. Såvitt jag vet så klarade inte din sambo uppkörningen på första heller, han blev ju tydligen kuggad på första.