Björn He!
Nu har du sagt samma sak ett antal gånger och varje gång du säger det blir det bara mer och mer patetiskt!
Ditt resonemang om att du blivit ”lurad”, att vägarna är felbyggda mm visar bara att du inte förstår hur trafiken och körprovet fungerar.
Försök inse att det är du som har gjort fel! Inte hela världen!
Du kan börja med att läsa Kursplan B, där står det vad som krävs för att få körkort! Har du sett den överhuvudtaget?
Grundläggande för svensk myndighetsutövning, där förrättande av körprov ingår, är att man skall följa lagen. Att lura aspiranter på ett körprov är olagligt och därför görs det inte heller! När en aspirant känner sig lurad beror det på att dom inte är pålästa om vad som gäller utan dom tror sig veta. Ditt problem är att du inte kan lagen men förarprövarna kan den!
Lev med det!
Även om jag inte blev lurad på uppkörningen i Lidköping så gick väl uppkörningen ändå inte så bra till, med tanke på att inspektören valde ut en landsvägskorsning på en rätt hårt trafikerad större landsväg under momentet landsvägskörning, trots att det kanske inte var bästa platsen för att pröva det momentet. Vad gäller mitt körsätt så hade jag väl inte alls gjort fel eller kört ”farligt”, tycker inte du att man kör farligt om man exempelvis avsiktligt försöker köra på något fordon som inte stannar för att släppa förbi?
Det var väl inspektörgubben som gjorde fel som ingrep genom att stoppa mig när jag försökte köra in på landsvägen, då jag ansåg mig ha en ledig lucka att köra in på. Han var inte absolut tvungen att ingripa sådär, han skulle väl inte ha gjort så om han hade åkt med mig i min bil idag, när jag har körkort och får köra ”på riktigt”?!
Jag såg faktiskt att en lastbil närmade sig landsvägskorsningen, som var på avstånd, och jag hade då kunnat köra vidare in på landsvägen, för att komma därifrån så snart som möjligt (för hade ni trafikinspektörer tänkt att jag skulle stå still vid landsvägskorsningen för evigt eller hade ni tänkt att jag skulle ge upp uppkörningen om jag ” kunde riskera andra trafikanters liv”?!). Om jag skulle utgöra något hinder för lastbilschauffören som närmade sig så skulle han bara ha behövt bromsa/sänka sin hastighet, det ingår väl i trafikutbildningen att man måste se till att stanna upp i tid om nödvändigt för att undvika kollision med ett hindrande fordon (oavsett om det hindrande fordonet anses ha brutit mot trafikregler om väjningsplikt), men är det något uppkörningsinspektörer inte verkar ha uppfattat eller är det bara något uppkörningsinspektörer har svårt att anpassa sig efter?!
Enligt protokollet över mitt körprov i Lidköping så hade jag INTE brutit mot trafikregler vid infart på landsväg, även om jag ”råkade” hindra andra fordonsförare på landsvägen så att de tvingades bromsa för mig; att köra in på en huvudled på ett sätt som hindrar andra fordonsförare behöver ju inte vara ett (straffbart) trafikregelbrott, utan det är väl tvärtom ett brott att försöka köra på mig med flit då jag utgör ett hinder?! Nu blev jag inte påkörd av den där bilisten jag hindrade vid infart på landsväg, för den bilisten var faktiskt tillräckligt uppmärksam på att jag kom inkörande och beredd att bromsa så att han hann bromsa för mig precis i tid.
Om vi vänder på det, alltså om jag hade kört på en landsväg och hindrats av någon fordonsförare som kört in på landsvägen utan att först stanna för att släppa förbi mig, skulle jag då ha gjort rätt om jag inte hade bromsat utan bara kört vidare utan att ens vara beredd att bromsa, och då riskerat att krocka med bilisten som utgjort hinder för mig?! Hade jag gjort så på uppkörningen så hade antagligen uppkörningsinspektören ingripit genom att bromsa med dubbelkommandot, för att undvika risk för en trafikfarlig situation, men hade jag krockat idag med någon som inte lämnat företräde för mig då jag har företräde, då hade väl jag ”belönats” med att få ersättning för min krockade bil eftersom den som inte lämnat företräde för mig gjort ”fel” och därmed varit vållande till krocken. Jag hade lika gärna kunnat krocka med en körelev, om nu köreleven (av ren ovana) hade kört in på en huvudled i vägen för min bil, som redan färdas på huvudleden, på ett sånt sätt att jag hade krockat med köreleven - och det skulle ju faktiskt bli dyrt för körlärarna eftersom det då är körskolans trafikförsäkring som får stå för ersättningsskyldigheten för min bil.
Om ni hävdar att det är fel att inte stanna för att släppa förbi fordon innan man kör vidare då man har väjningsplikt, då är faktiskt min uppfattning att jag har ”rätt” att kollidera med andra fordonsförare, om de nu inte stannat för att släppa förbi mig då de har väjningsplikt mot mig; teoretiskt sett har jag ”rätt” att krocka i en sån trafiksituation. Även om jag inte är vållande till kollisionen i en sån situation så riskerar väl jag att skada mig själv jätteallvarligt, om jag har riktig jävla otur. (Dock kan jag trösta mig med att jag kan ”belönas” med att få tusentals eller tiotusentals kronor för min bil från motpartsförarens trafikförsäkring, beroende på värdet på min bil.)