Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen 5 gånger!!…

Kuggat uppkörningen 5 gånger!!! jag ger upp

Gäst2 2017-07-14 22:12 ! Citera #
Körde upp idag för Taxi för 2.a gången..
från och med 17/07 måste alla som ska köra upp taxi ska ha dubbel kommando..
Fast man har haft körkort i ca 15år, kört mer än 30000mil, så kan man bli kuggad..
Sen har man ju kört senaste 6år endast automat, från Auto till manuell var inte lätt..
Tur att man hade en nära vän som hade en manuell att låna, annars kan det bli jobbigt att köra upp..
första uppkörning tänkte man för mkt motorbroms, kom för snabbt till rondell, vilket blev kugg..

Efter det så, tänkte jag mer, kör som jag är, passagerare vänlig körning, mycket mer fotbroms, vilket var mycket bättre, jag skett i motorbroms i vissa situationer vilket blev mycket mjukare körning..
men nervös var man nästa hela körning ,Så jag förstår de flesta som ska köra upp sig för första eller andra, det är som sagt nervös kan tyvärr förstöra hela körning..
Mitt råd är för folk som ska köra upp för taxi eller vanlig. koncentrera på körning, parata inte så mycket, prata kan leda till miss av skylt och hastighet..
Nu är ju Taxi uppkörning litet tuffare än vanligt B kort..
Gäst 2017-07-14 22:20 ! Citera #
Gäst2 2017-07-14
Körde upp idag för Taxi för 2.a gången..
från och med 17/07 måste alla som ska köra upp taxi ska ha dubbel kommando..
Fast man har haft körkort i ca 15år, kört mer än 30000mil, så kan man bli kuggad..
Sen har man ju kört senaste 6år endast automat, från Auto till manuell var inte lätt..
Tur att man hade en nära vän som hade en manuell att låna, annars kan det bli jobbigt att köra upp..
första uppkörning tänkte man för mkt motorbroms, kom för snabbt till rondell, vilket blev kugg..

Efter det så, tänkte jag mer, kör som jag är, passagerare vänlig körning, mycket mer fotbroms, vilket var mycket bättre, jag skett i motorbroms i vissa situationer vilket blev mycket mjukare körning..
men nervös var man nästa hela körning ,Så jag förstår de flesta som ska köra upp sig för första eller andra, det är som sagt nervös kan tyvärr förstöra hela körning..
Mitt råd är för folk som ska köra upp för taxi eller vanlig. koncentrera på körning, parata inte så mycket, prata kan leda till miss av skylt och hastighet..
Nu är ju Taxi uppkörning litet tuffare än vanligt B kort..
Hejsan!
På vilket sätt är en Taxi uppkörning svårare än vanligt B-körkort?
Går i tankar nämligen att ta taxiförarlärarlegitimation själv och skulle vilja veta mer detaljerat vad du fick göra under din uppkörning.
Gäst2 2017-07-14 22:39 ! Citera #
De ställer högre krav än vanligt körkort. fokuserar på mycket passagerare vänlig körning, inga ryckningar, när man växlar..
Först kommer du få en säkerhet kontroll, som inspektör frågar, samt några fråga om skol skjutsning, hur barnstol funkar..
1. köra mot med mål med hjälp av GPS.
2. Följa instruktion a från inspektör.. precis som B uppkörning..
Deras krav är att B körkort ligger i nivå C, så ska man helst taxi liga på B+ eller A.

De uppkörning som jag har fått köra, är mycket landsvägar, och vänster svängningar,
Har du manuell låda bil, då lär du klara det mycket enklare,
samt följ all grund regel, cykel bana, döda vinkel etc.. högerregel, du är som ny börjare i deras ögon.. glöm allt hur du kör innan.

Små misstag som du kan få göra, endast en staka, när du kör några Km för fort, då gäller det rätta till mjukt.. för många då blir man kuggad..

Var inte nervös, lätt att säga, men det e svårt ...
Gäst 2017-07-14 23:03 ! Citera #
Gäst2 2017-07-14
De ställer högre krav än vanligt körkort. fokuserar på mycket passagerare vänlig körning, inga ryckningar, när man växlar..
Först kommer du få en säkerhet kontroll, som inspektör frågar, samt några fråga om skol skjutsning, hur barnstol funkar..
1. köra mot med mål med hjälp av GPS.
2. Följa instruktion a från inspektör.. precis som B uppkörning..
Deras krav är att B körkort ligger i nivå C, så ska man helst taxi liga på B+ eller A.

De uppkörning som jag har fått köra, är mycket landsvägar, och vänster svängningar,
Har du manuell låda bil, då lär du klara det mycket enklare,
samt följ all grund regel, cykel bana, döda vinkel etc.. högerregel, du är som ny börjare i deras ögon.. glöm allt hur du kör innan.

Små misstag som du kan få göra, endast en staka, när du kör några Km för fort, då gäller det rätta till mjukt.. för många då blir man kuggad..

Var inte nervös, lätt att säga, men det e svårt ...
Tack så jätte mycket all den informationen!

Ja jag har manuell växlad bil, har dock testat på att köra med automat, men har aldrig gillat det.
Har haft körkort i 4 år och bara kört manuella bilar hela tiden, när jag testade automat så fick jag prova på kompisens bil som är automat (Volvo V70) Så att växla utan ryck har jag inga problem med, likaså att hålla rätt hastighet, har aldrig kört för fort någon gång under mina 4 år :)

Jag har hört att man måste klara nått kartprov, stämmer det?
Samt att man måste vara duktig på matte då man ska kunna beräkna ut hastigheter och fart när man åker på en körning för att man då ska kunna säga till kunden när man är framme ungefär... Men vet inte om det stämmer som sagt..

Annars är jag jätte intresserad av att ta taxikörkort, och skulle du vilja sälja dina böcker (om du har några) så är jag intresserad.

Nervös kommer jag nog inte vara, var inte ens nervös när jag tog mitt vanliga B-körkort då jag verkligen litade på min körning och jag kände mig helt färdig med min körutbildning..
Gäst2 2017-07-14 23:26 ! Citera #
Det är 3 olika del prover för teori.
kart provet har blivit mycket lättare. Man behöver ej mäta med linjal längre, vilket underlättar. kan du läsa karta är det inga problem,
Finns ett jätte bra klipp på youtube om karta läsning för taxi..

Tyvärr hade jag inga bok. fick plugga framför dator skärm dessvärre..
Teori är ju nästa samma som B. med utökad taxi frågor,
del2 är miljö säkerhet och bemödade.
del3. Lagstiftning

De skriker ju efter taxi chaufförer i Stockholm..
Ett leg är ju bra att ha, när man ville prova något nytt...
Du kan ju få taxi bolag att stå för undervisnings material, då måste du köra för de ..

Har du en manuell låda, e det nog inga problem ..
Nu får tyvärr inte köra upp med egen bil längre, för många som kunde ej köra troligen..
Gäst 2017-07-15 12:55 ! Citera #
Gäst2 2017-07-14
Det är 3 olika del prover för teori.
kart provet har blivit mycket lättare. Man behöver ej mäta med linjal längre, vilket underlättar. kan du läsa karta är det inga problem,
Finns ett jätte bra klipp på youtube om karta läsning för taxi..

Tyvärr hade jag inga bok. fick plugga framför dator skärm dessvärre..
Teori är ju nästa samma som B. med utökad taxi frågor,
del2 är miljö säkerhet och bemödade.
del3. Lagstiftning

De skriker ju efter taxi chaufförer i Stockholm..
Ett leg är ju bra att ha, när man ville prova något nytt...
Du kan ju få taxi bolag att stå för undervisnings material, då måste du köra för de ..

Har du en manuell låda, e det nog inga problem ..
Nu får tyvärr inte köra upp med egen bil längre, för många som kunde ej köra troligen..
Är det en ny lag/regel för i år, att man inte får köra sin egen bil?
Jag tog kortet i slutet av förra året och körde upp i egen bil.
Taxiförare 2017-07-15 13:30 ! Citera #
Jag tog mitt taxikort i februari detta år, och då fick jag använda mig av vår egna bil..

När jag googlade på Transportstyrelsens egna sida så hittade jag denna information om godkända bil vid taxi körprovet:

”Fordon för körprov
Ett körprov för taxiförarlegitimation ska göras i en personbil. Bilen ska vara tillförlitlig ur trafiksäkerhetssynpunkt. Bilen ska vara registrerad i Sverige och utrustad med manuell växellåda.

Bilen får vara utrustad med automatisk växellåda endast om du innehar körkort med behörighet B med villkor om automatisk växellåda. Bilens tjänstevikt ska vara lägst 1 200 kg och totalvikten högst 3 500 kg. Den ska vara utrustad med huvudstöd och godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena samt krockkudde.

Du ska kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset med uppgifter om tjänstevikt och totalvikt. Om du inte har egen bil vid körprovet, kan du göra provet i en av Trafikverkets bilar till självkostnadspris. Du bokar då en bil samtidigt som du bokar tid för körprovet.

Du får endast avlägga körprovet om du visar upp ett giltigt körkort med behörighet B, antingen svenskt eller utfärdat i en annan EES-stat.”


Så man borde ju få använda sig av sin egna bil fortfarande
Kang 2017-07-16 14:29 ! Citera #
Går ej längre att boka med egen bil på internet. Endast med lånad bil från Trafikverket.
Från och med 17.e juli måste alla bilar ha dubbel kommando för färdbroms vid taxi uppkörning.
Jag körde upp med egen 14.e juli. All uppkörningar som sker efter 17 juli eller bokade innan, blir kontakt av Trafikverket hur det är.
Gäst 2017-07-16 22:42 ! Citera #
Kang 2017-07-16
Går ej längre att boka med egen bil på internet. Endast med lånad bil från Trafikverket.
Från och med 17.e juli måste alla bilar ha dubbel kommando för färdbroms vid taxi uppkörning.
Jag körde upp med egen 14.e juli. All uppkörningar som sker efter 17 juli eller bokade innan, blir kontakt av Trafikverket hur det är.
Okej, tack för att du uppdaterade hur läget ligger till, konstigt att dom inte har skrivit nått på Transportstyrelsens hemsida om detta. Dom brukar ju annars vara bra och snabba med att informera om ändringar.
Gagge 2017-10-06 23:23 ! Citera #
Jag pluggade ingenting på teorin och klarade teoriprovet på första försöker utan problem. Fick 55p.
Kuggade dock uppkörningen pga en dold trettiskylt, fick en chans till och denna gång körde jag rätt... men inspektören var perfektionist så ”du körde i 40 på en trettioväg så kan inte godkänna dig”.....

men det är tydligen en vanlig plats folk i stan kuggar på... kanske för att skylter är nästan osynlig från ett håll.....
Det var verkligen det enda som inte var godkänt på min uppkörning.
Min körlärarevar med och klagade men inspektören var såklart envis också.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo