Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen 5 gånger!!…

Kuggat uppkörningen 5 gånger!!! jag ger upp

Gäst 2016-12-23 23:38 ! Citera #
micke 2016-12-23
Körde upp för taxi i tisdags den 20dec
Har nog aldrig blivit så förnedrad det började med säkerts kontrollen.
Jag trodde inspektören skulle ställa frågor men ack nej tydligen ska man glra hela säkerhwts kontrollen på egen han jag har inte talets gåva och blir nervös nör npn bara,ställer sig och tittar.jag har haft klrkort i 38 år och aldrig någonsin krockat eller kört på något eller någon.
Enligt inspektören gjorde ja inte ett rätt har aldrig känt mej så förnedrad.
Kör autimatväxlad bil i privata
Fick en växlad bil det va bakvänt ska ni veta tips låna en växlad bil några dagar innan uppkörning så du blir van vid växlarna trir inte jag gör detta fler gånger har klarat teorin med klart godkäbda resultat min fråga birde inte inspektören ställt frågir ja lan allt det med ljusen bromsar och spolarvätskor har liksom haft körkort i 37År
Om du har haft körkort i 38 år så borde du verkligen vid det här laget veta vad som krävs för en säkerhetskontroll.
Dessutom står det säkert någonstans i din taxi teorikursplan vad som krävs. Och kom igen, en säkerhetskontroll är ju inte så fruktansvärt svår :D

Självklart ska man kunna köra både automatväxlade bilar och manuella bilar, för det är ju inte säkert att du får köra en och samma bil när du väl får din taxi anställning! Hur ska du då göra om du inte kan köra manuell växlade bilar när du får en körning? Ska du ringa runt och fråga om någon om dina kollegor har en bil att låna som är automatväxlad bara för att du inte kan köra din manuell växlade taxibil? :D :D
LIVrädd 2017-01-15 18:07 ! Citera #
Hur går det för alla här? Jag ska själv köra upp i slutet på januari och jag känner att jag har magsår efter att ha läst hela den här tråden! Jag är en väldigt nervös människa av mig, så jag kan inte föreställa mig att jag kommer vara lugn nog att inte göra en massa misstag och kugga.
Det är så många tanka som går runt, i princip 24/7. Det är klart att man önskar att man kunde få en ”lätt” uppkörning men man ska ju kunna hantera bilen på ett säkert sätt oavsett. Min största önskan inför det här är att man känner sig bekväm med den man kör upp med, det kan ju ändå dra ner på nervositeten ganska mycket.
Jag känner också att min körskolelärare har överskattat min förmåga. Från start har vi gått vidare till nästa moment hela tiden, så jag har kört ca 12h på trafikskola. I början tog jag det som en komplimang, men efter att jag har läst den här tråden så är jag än mer osäker.
Dels har jag bara fickparkerat EN gång!! Det är ju inte så att jag minns prick allt heller. Men det är klart, jag har ju ett par dagar på mig att mata och mata och mata hemifrån. Men kommer bli ännu mer livrädd om jag måste fickparkera i backe mellan två bilar.
Jag känner också att jag har svårare med växla och ecodriving på trafikskolan än hemma då min lärare i början sa åt mig att inte hoppa växlar. Och den här känslan av att man bara hinner växla upp så ska man ner igen. Där kör jag en 6 växlad diesel och hemma en 5 växlad bensin, så jag har inte riktigt fått känn på det där med växlingen än.
Det känns som att deras bil knappt orkar om jag kör med 4ans växel i 40 och def inte 5ans i 50. Men jag har femmans i 50 på vår bil hemma. Så jag kan nog lätt kugga där.
Dessutom lärde min körskollärare mig att hålla ner kopplingen när man tex saktar ner i en rondell och sedan lägga in växel och köra. Självklart ska jag ta upp kopplingen innan jag kör iväg så att jag inte fastnat mitt i en sväng osv, men när jag läser här finns det de som kuggat för de använd kopplingen för mkt?? :scared:
Och sedan - vänstersväng i rondell. Jag tänker för mkt på vad jag gör så det känns som att man ska göra så många moment innan man ska byta fält och sedan åka ut. Kolla bakåt i innerspegeln, kolla bakåt i höger spegel, kolla i döda vinkeln, blinka och sedan byta körfält. Det känns som att jag har hunnit ett varv till innan jag gjort det så ibland börjar jag för tidigt :/
Jag har kört från november, kl 16 varje gång då det både har varit kolsvart ute och som mest rusningstrafik. Vissa kallar det lärande, men jag upplever att jag inte kunnat lära lika bra som om det åtminstone hade varit ljust ute. Eller mindre trafik, något av dem, i alla fall första gångerna. Klart man ska hantera bilen vid alla tillfällen, men för själva lärandet hade det varit gött. Men den möjligheten fanns inte då jag jobbar på dagarna.
Och så den här jäkla snön. Att lära sig ”backa runt ett hörn” och man ska fokusera på kanter men man ser dom knappt. Eller små rondeller som ändock har två körfält som man inte heller ser för att det är snö (man ska ju för all del ändå ligga mer åt höger än vad jag gör)
Ibland gör jag en del misstag som jag borde kunnat förebygga. Tex jag ser en skylt men börjar tänka på annat och så missar jag innebörden ändå (vid det här tillfället att jag hade företräde i kommande korsning) och det är så sjukt PINSAMT att ba ”åååh där är den skylten” och sen så tabbar man ändå? Jag kan inte låta bli att vara ärlig heller och jag ser ju hur min lärare undrar om allt står rätt till hos mig. Samtidigt känner jag bara att varför går vi vidare till nästa moment om jag inte klarar av det här?
Nåväl. Jag är lite i valet och kvalet om jag ska skjuta upp uppkörningen eller om jag ska mata, mata, mata och kanske lyckas få in en eller två lektioner till innan uppkörningen.
Jag skulle kunna bli den som kuggar ett par ggr, för min hjärna suger inte in allting oftast. Det är väldigt frustrerande.
Men, jag vet i alla fall att det isåfall sitter i MIG, och inte i den jag kör upp med!
De finns nog en del rötägg och en del som är mer hård, men jag tror INGEN godkänner någon om denne inte kan framföra bilen på ett särkart sätt, och på så sätt är en trafikfara!
Gäst 2017-01-15 19:59 ! Citera #
BAra att testa och se, Ibland klarar man det med lite tur 8-)
Lovva 2017-01-16 12:35 ! Citera #
När jag tog teoriprovet för taxileg i Norrköping, träffade jag en av dom andra efteråt. Han var helt förtvivlad, ”det här va’ trettonde gången jag kuggades!!! Och han hade till och med kört taxi i Stockholm. Nästa gång klarar du det !!!
skrynklan 2017-06-19 13:00 ! Citera #
Har en sk bonusdotter som nyss har kuggats pga inspektörn var en riktig elaking kuggade alla ,grinig,petig mm.men kan man inte köra bil efter 5 års sk träning med ett uppehåll på 2 år pga hon åkte dit för att hon knarkade,då ska man inte ha körkort.om man tror att man får det tack vare att man är bortskämd och van att alltid få sin vilja igenom hur tokigt det än är .......hur slutar det?lappen säjer inget om ditt omdöme att kunna köra bara för att du har den i handen
Gulsparv 2017-06-25 12:38 ! Citera #
Hej, kanske man behöver ha med sig någon i bilen för att uppköraren inte ska våga j*vlas... Vet någon hur många gånger man får göra uppkörningen innan giltighetsriden för teoriprovet går ut?
Kan nämligen inte boka min tredje uppkörning via trafikverkets hemsida...
Det är så kontigt olika på uppkörningsställena. Första uppkörningen i Sollentuna, tyckte att motorvägen gick bra, vändning etc, körde inte på någon, körde regellrätt, hade möte m cyklist, mkt byggtrafik mm bara en gång på plan väg duttade jag på gasen och snabbt t bromsen igen, istället för bara på bromsen. Vid kuggningen klagade hon på att jag trampat gas istället f broms vid ett tillfälle, menar att jag saknar uppmärksamhet.... vilket jag tyckte jag gjorde bäst, att kolla även runt om åt alla håll så att ingen fara uppstod för någon. Rondellen la hon sig dock i så att jag INTE skulle byta körfält, tog tag i ratten och jag lät henne. ..sååå
andra uppkörningen: vid kuggningen fick jag tvärt-om-betyg , motorvägen i början blev trafikfarlig därför att under första delen av motorväg körde jag 60-70, (hade inte värmt upp) , vändning (backning) var sämre, därför att jag följde kanten så nära att jag körde upp på trottoarkanten i en meter med ett hjul. Rondellen var återigen i rampljuset, skulle av på tredje avfarten, körde in på vänster fil, märkte inte att avfarten var en fil bara, och examinatorn tog tag i ratten och ville dra ut os ur rondellen, då fick jag lite tid att ändra mina planer som var att åka en runda till i rondellen, när han tog tag i ratten hann jag inte blinka i god tid enligt mig, såg att jag dessutom hade en fet personbil bakom som skulle samma avfart och jag valde mot hans vilja att fortsätta på min plan.... iallafall. kuggad och nu kan jag inte göra tredje inbokning...
undrar en extra sak -HUR MYCKET UTRYMME FINNS DET FÖR VARDAGSFEL UNDER UPPKÖRNINGEN ??
hälsningar
Nick 2017-06-25 14:42 ! Citera #
Gulsparv 2017-06-25
Hej, kanske man behöver ha med sig någon i bilen för att uppköraren inte ska våga j*vlas... Vet någon hur många gånger man får göra uppkörningen innan giltighetsriden för teoriprovet går ut?
Kan nämligen inte boka min tredje uppkörning via trafikverkets hemsida...
Det är så kontigt olika på uppkörningsställena. Första uppkörningen i Sollentuna, tyckte att motorvägen gick bra, vändning etc, körde inte på någon, körde regellrätt, hade möte m cyklist, mkt byggtrafik mm bara en gång på plan väg duttade jag på gasen och snabbt t bromsen igen, istället för bara på bromsen. Vid kuggningen klagade hon på att jag trampat gas istället f broms vid ett tillfälle, menar att jag saknar uppmärksamhet.... vilket jag tyckte jag gjorde bäst, att kolla även runt om åt alla håll så att ingen fara uppstod för någon. Rondellen la hon sig dock i så att jag INTE skulle byta körfält, tog tag i ratten och jag lät henne. ..sååå
andra uppkörningen: vid kuggningen fick jag tvärt-om-betyg , motorvägen i början blev trafikfarlig därför att under första delen av motorväg körde jag 60-70, (hade inte värmt upp) , vändning (backning) var sämre, därför att jag följde kanten så nära att jag körde upp på trottoarkanten i en meter med ett hjul. Rondellen var återigen i rampljuset, skulle av på tredje avfarten, körde in på vänster fil, märkte inte att avfarten var en fil bara, och examinatorn tog tag i ratten och ville dra ut os ur rondellen, då fick jag lite tid att ändra mina planer som var att åka en runda till i rondellen, när han tog tag i ratten hann jag inte blinka i god tid enligt mig, såg att jag dessutom hade en fet personbil bakom som skulle samma avfart och jag valde mot hans vilja att fortsätta på min plan.... iallafall. kuggad och nu kan jag inte göra tredje inbokning...
undrar en extra sak -HUR MYCKET UTRYMME FINNS DET FÖR VARDAGSFEL UNDER UPPKÖRNINGEN ??
hälsningar
Jag tycker det låter som att du inte är redo för uppkörning än och borde avvakta. Vad menar du med att du inte hade värmt upp - för att köra motorväg? Detta + att du trampade fel pedaler är tecken på att du inte har bilkörningen i ryggmärgen än. Dessutom har du ingen riktig koll på rondellkörning (möjligtvis i teorin, men du verkar inte kunna tillämpa den i praktiken).

Så som du beskriver så verkar helhetsintrycket vara att du inte är säker på trafiken och brister i planeringen. Träna mer nu istället och se till att du får in dessa saker.

Då du är säker på vad du gör i trafiken (och då menar jag att du kan motivera ditt körsätt och dina beslut med faktamässig grund) så kan jag lova dig att uppkörningen inte kommer vara ett problem. Lägg upp en plan och öva på områdena; inte minst rondellkörning och motorvägs- samt landsvägskörning. Ta ett område i taget och repetera flera gånger tills det bara flyter på. Du ska inte behöva ”tänka” på dessa saker.

Vad gäller backningen så kan du öva detta mer såklart, men du har betydligt viktigare problem att ta itu med än att backa runt ett hörn (om alla andra saker satt hade du sannolikt inte blivit kuggad för att du backade upp på trottoarkanten). Men det bidrar till helhetsintrycket.
Gäst 2017-06-25 15:57 ! Citera #
Gulsparv, vanligtvis får du göra småfel så länge de inte är trafikfarliga. Alla exempel du hade var trafikfarliga misstag. Det är därför du kuggar.

Ingen kommer godkänna dig föränns du visat att du kan framföra ett fordon säkert oavsett antal småfel.
:/ 2017-06-26 19:40 ! Citera #
Nja...vardagsfel är det inte....

Rätt trsfikfarliga....faktiskt...

Öva in körningen..pedaler, växlar mm så det verkligen sitter i ryggmärgen...ska få av sig självt...

Skulle öva mer på cirkulstions körning.....där det lätt upostår missförstånd.....håll låg fart är en del i detta...

Den är knepig....samt kräver att hålla låg fart så man hinner med och jävligt uppmärksam bsckspegel, höger sidospegel, döda vinkeln...sen blinka...kolla igen i spegler o döda vinkeln........speciellt om du ska till vänster och det är två körfält in i cirkulationen....och du är i vänstra körfältet i en cirkulation...sen när du ska ut ....välj helst det högra körfältet...och blinka för guds skull nör du byter körfält.....det är många som verkligen inte gör detta......

Sen GLÖM Inte att det ofta finns övergpngställen efter cirkulstioner...även trsfikljus som slår om fort....

Hade ett jucklo själv med det.....

Så öva in det verkligen...

Samma med de alla andra trafikfarliga felen du gör...öva...öva...

Nervös är man....men de släpper kortet när de anser att du kan köra trafiksäkert....sen är det milen som gäller....

Ta till dig det trafikinspektören säger....
Bli inte arg på dem.....de har inte betalt för o jävlas....

Så kör mer....
:/ 2017-06-26 19:46 ! Citera #
Korrigering...ush...

Om man ska till vänster och är i vänster körfält in i cirkulstionen.....

Den är knepig....samt kräver att hålla låg fart så man hinner med och jävligt uppmärksam bsckspegel, höger sidospegel, döda vinkeln...sen blinka...kolla igen i spegler o döda vinkeln.......du ska till vänster och det är två körfält in i cirkulationen....och du är i vänstra körfältet i en cirkulation...sen när du ska ut ....välj helst det högra körfältet...och blinka för guds skull nör du byter körfält.....det är många som verkligen inte gör detta......

Sen om man är i högra körfältet såklart speglar o döda vinkel där med.......

Dvs uppmärksamhet...ush skrev verkligen kasst o rörigt

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo