Hur går det för alla här? Jag ska själv köra upp i slutet på januari och jag känner att jag har magsår efter att ha läst hela den här tråden! Jag är en väldigt nervös människa av mig, så jag kan inte föreställa mig att jag kommer vara lugn nog att inte göra en massa misstag och kugga.
Det är så många tanka som går runt, i princip 24/7. Det är klart att man önskar att man kunde få en ”lätt” uppkörning men man ska ju kunna hantera bilen på ett säkert sätt oavsett. Min största önskan inför det här är att man känner sig bekväm med den man kör upp med, det kan ju ändå dra ner på nervositeten ganska mycket.
Jag känner också att min körskolelärare har överskattat min förmåga. Från start har vi gått vidare till nästa moment hela tiden, så jag har kört ca 12h på trafikskola. I början tog jag det som en komplimang, men efter att jag har läst den här tråden så är jag än mer osäker.
Dels har jag bara fickparkerat EN gång!! Det är ju inte så att jag minns prick allt heller. Men det är klart, jag har ju ett par dagar på mig att mata och mata och mata hemifrån. Men kommer bli ännu mer livrädd om jag måste fickparkera i backe mellan två bilar.
Jag känner också att jag har svårare med växla och ecodriving på trafikskolan än hemma då min lärare i början sa åt mig att inte hoppa växlar. Och den här känslan av att man bara hinner växla upp så ska man ner igen. Där kör jag en 6 växlad diesel och hemma en 5 växlad bensin, så jag har inte riktigt fått känn på det där med växlingen än.
Det känns som att deras bil knappt orkar om jag kör med 4ans växel i 40 och def inte 5ans i 50. Men jag har femmans i 50 på vår bil hemma. Så jag kan nog lätt kugga där.
Dessutom lärde min körskollärare mig att hålla ner kopplingen när man tex saktar ner i en rondell och sedan lägga in växel och köra. Självklart ska jag ta upp kopplingen innan jag kör iväg så att jag inte fastnat mitt i en sväng osv, men när jag läser här finns det de som kuggat för de använd kopplingen för mkt??
Och sedan - vänstersväng i rondell. Jag tänker för mkt på vad jag gör så det känns som att man ska göra så många moment innan man ska byta fält och sedan åka ut. Kolla bakåt i innerspegeln, kolla bakåt i höger spegel, kolla i döda vinkeln, blinka och sedan byta körfält. Det känns som att jag har hunnit ett varv till innan jag gjort det så ibland börjar jag för tidigt :/
Jag har kört från november, kl 16 varje gång då det både har varit kolsvart ute och som mest rusningstrafik. Vissa kallar det lärande, men jag upplever att jag inte kunnat lära lika bra som om det åtminstone hade varit ljust ute. Eller mindre trafik, något av dem, i alla fall första gångerna. Klart man ska hantera bilen vid alla tillfällen, men för själva lärandet hade det varit gött. Men den möjligheten fanns inte då jag jobbar på dagarna.
Och så den här jäkla snön. Att lära sig ”backa runt ett hörn” och man ska fokusera på kanter men man ser dom knappt. Eller små rondeller som ändock har två körfält som man inte heller ser för att det är snö (man ska ju för all del ändå ligga mer åt höger än vad jag gör)
Ibland gör jag en del misstag som jag borde kunnat förebygga. Tex jag ser en skylt men börjar tänka på annat och så missar jag innebörden ändå (vid det här tillfället att jag hade företräde i kommande korsning) och det är så sjukt PINSAMT att ba ”åååh där är den skylten” och sen så tabbar man ändå? Jag kan inte låta bli att vara ärlig heller och jag ser ju hur min lärare undrar om allt står rätt till hos mig. Samtidigt känner jag bara att varför går vi vidare till nästa moment om jag inte klarar av det här?
Nåväl. Jag är lite i valet och kvalet om jag ska skjuta upp uppkörningen eller om jag ska mata, mata, mata och kanske lyckas få in en eller två lektioner till innan uppkörningen.
Jag skulle kunna bli den som kuggar ett par ggr, för min hjärna suger inte in allting oftast. Det är väldigt frustrerande.
Men, jag vet i alla fall att det isåfall sitter i MIG, och inte i den jag kör upp med!
De finns nog en del rötägg och en del som är mer hård, men jag tror INGEN godkänner någon om denne inte kan framföra bilen på ett särkart sätt, och på så sätt är en trafikfara!