Frågan är bara om du har gått igenom precis alla frågor här?
Annars kan du ju inte veta hur mycket det täcker.
Nu kan man ju enkelt anta av rimlighetsskäl att så inte är fallet, men ett stickprov räcker för att fastslå att det
inte ersätter kursbok, men kan däremot fungera som ett komplement i ordningen: kursbok -> övningsuppgifter. Jag står fast vid att kursbok är optimalt.
Nu skall vi ta detta från början.
Trådinlägg:
”Tipset är helt enkelt att göra så många frågor att ni kan dem i sömnen. Att läsa i boken är förstås toppen som tillägg.”
Detta föreslår att du rekommenderar ytinlärning; m.a.o. att studera för att klara provet. Man skall memorera frågorna och svaren helt enkelt.
Andra inlägg:
Det är inte ytinlärning att göra så många testprov att jag kan frågorna i sömnen, för dels är reglerna inpräntade i huvudet och dels har jag läst förklaringen till svaret på ALLA frågor.
Du är alltså en maskin i trafiken. Reglerna är inpräntade i huvudet och du har läst förklaringen till frågorna. Detta medför att du handlar slaviskt utan att veta vad eller varför du gör si och så.
Tredje inlägg:
”Jag kanske inte förklarar tydligt nog. Jag håller absolut med om att det KAN vara ytinlärning att bara memorera svaret på alla frågor här, men det KAN också vara djupinlärning. Det jag säger när jag säger att jag har läst alla förklaringar är att jag också kan förklara själv varför det är på ett visst sätt. Det gör att jag kan ta kunskapen som jag har lärt mig och tillämpa den i andra situationer, t ex på ett kunskapsprov med andra frågor och i praktiken ute i trafiken. Jag har fokuserat på att förstå varför ett visst svar är rätt och vad det fyller för funktion, varför det är djupinlärning.”
Här börjar jag gilla mer och mer, men om man förstår något på djupet, så behöver man ju inte memorera frågan och svaret? Då kan man ju svara på frågan utifrån sin förståelse. Boken ger dig inte direkt svar på en viss fråga, utan ger dig ett djup som gör att du kan svara på flertalet frågor automatiskt.
Inser du dock hur din historia har successivt ändrats? Det tipset du gav inledningsvis verkar inte vara så du faktiskt gjorde. Folk kan ha tagit till sig och gjort på samma sätt; memorerat frågor och svar (vilket dessvärre många verkar göra, du är inte ensam).
Nä, länge leve körkortsboken!