Start > Körkortsforum > Uppskrivning och uppkörning i …

Uppskrivning och uppkörning i Linköping

Nick 2017-06-22 20:51 ! Citera #
TS 2017-06-22
Handen på hjärtat utan att ha kollat upp det så finns cirkulationsplatser framför allt för att jämna ut trafikflödet. Korsningar orsaker i regel fler köer. Frågor på det?
(Y)
Gäst 2017-06-22 22:03 ! Citera #
Jag känner att det inte ger så mycket att fortsätta argumentera, eftersom vi helt enkelt har delade meningar och det inte verkar hjälpa att förklara riktigt. Men jag kan göra ett sista försök på ett par punkter.

”Du är alltså en maskin i trafiken. Reglerna är inpräntade i huvudet och du har läst förklaringen till frågorna. Detta medför att du handlar slaviskt utan att veta vad eller varför du gör si och så. ”

Det är precis det jag säger att jag inte gör. Jag vet regler OCH förklaringen till varför de finns. Ponera att jag har svarat på en runda testfrågor och fått facit. Då läser jag allihop, oavsett om jag fick rätt eller fel. Förklaringen kan lyda ”svar A är korrekt eftersom cirkulationsplatser är till för att jämna ut trafikflödet, vilket korsningar inte gör i samma utsträckning. Korsningar orsakar vanligen mer köer. Svar B är inte korrekt, eftersom /.../ Referens: Körkortsboken s Y” Då ser jag ju grunden till det svaret och förklaringen som alltså finns i boken. Jag gör det inte själv, men håller absolut med om att det aldrig är bra att arbeta som en maskin och bara göra enligt regelverket, för det är ”så det ska vara” i alla situationer utan att förstå varför, för det kan vara både opraktisk, livsfarligt och tillika straffbart. (Även det förklaras i facit till frågor här.)

”Här börjar jag gilla mer och mer, men om man förstår något på djupet, så behöver man ju inte memorera frågan och svaret? Då kan man ju svara på frågan utifrån sin förståelse. Boken ger dig inte direkt svar på en viss fråga, utan ger dig ett djup som gör att du kan svara på flertalet frågor automatiskt.
Inser du dock hur din historia har successivt ändrats? Det tipset du gav inledningsvis verkar inte vara så du faktiskt gjorde. Folk kan ha tagit till sig och gjort på samma sätt; memorerat frågor och svar (vilket dessvärre många verkar göra, du är inte ensam).”


Fast jag har aldrig ens nämnt ordet ”memorera”, utan det var din slutsats av min text. Som sagt har jag säkert uttryckt mig otydligt i början och specificerat sedan, snarare än ändrat min historia. Jag kan ju svara på frågorna utifrån min förståelse, varför jag kunde få 61/65 på andra frågor och situationer på bilderna än de som finns här på sidan. (Det bör också nämnas att jag inte endast har använt denna sida utan några fler med olika grad av förklaringar i facit, men det har jag också slarvat med att säga.) Nej, det är inte bra att bara memorera specifika frågor, utan man måste läsa förklaringarna och vet man inte varför något är som det är så ska man läsa vidare i referensen och söka sig till grundorsaken. Jag ber om ursäkt för att jag har uttryckt mig galet och hoppas att folk inte får intrycket att de bara kan memorera specifika frågor, för då klarar man sig varken på provet eller i verkligheten.

Du står fast vid att kursbok är optimalt för alla individer. Jag står fast vid att att testprov kan vara bättre för vissa individer, t ex de med ADHD och andra som inte svarar på sträckläsningstekniken, jag inräknat. Vi får nog agree to disagree på den punkten ;)
Oskar 2017-06-28 01:30 ! Citera #
Det var en liten lättnad för mig att läsa ditt inlägg då jag har min uppkörning imorgon!
Jag har pluggat teori som en dåre sen jag skrev in mig på körskolan dvs ungefär 2-3 månader. Jag var sjukt nervös inför provet jag gjorde i måndags och satt uppe o plugga hela natten, men det var inte alls så svårt som jag trode att det skulle vara! Jag fick väldigt enkla frågor och typ bara en fråga om datumparkering o typ inga frågor om reaktionssträcka, alkohol procent osv.
Ett tips är att fullfölja den tid du får och gå igenom alla frågor en extra gång när du är klar. Det gjorde jag iallafall jag blev klar sist av alla och fick 55/65 rätt 8-) blev så himla lycklig när det stod att jag var godkänd! :lol:

Men nu ligger jag här nervös inför morgondagens uppkörning och kan inte sova även fast jag kör jättebra och har bra förståelse för alla olika trafiksituationer. Jag hade en körlektion idag som inte gick så jättebra eftersom växlingen och koppling osv är heeeelt anourlunda jämfört mot våran gamla golf som jag övningskör med hemma!
Alla andra lektioner har gott superbra och min körkortslärare tycker att jag kör väldigt bra. Men lektionen jag hade idag kändes inte bra alls även fast min lärare sa att den var godkänd..

Men imorgon får jag får bara släppa all stress kring uppkörningen och låtsats som att jag kör med mamma och bara ta det lugnt! Jag har även en kort körlektion innan uppkörningen imorgon så då kommer jag förhoppningsvis vänja mig med den osköna mazdan min körskola har.

Overall så är jag väldigt säker på min körning och vet att jag kommer klara det då jag har kört bil nästan konstant sen jag var 15-16 år och nu är jag 18 :)
Men jag är mest orolig över att jag kommer få en jätte stel ”uppkörningsgubbe” som bara ser fel i allting jag gör.. :|

Kan även tillägga att jag hoppas vi kör den rutt imorgon som min kompis körde på sin uppkörning och som även min körkortslärare har sagt att man ofta kör, för den har jag övat på att åka nu ett antal gånger. Där det är landsväg, tätbebyggt område, motorväg osv.
Blev dock lite osäker när du skrev att du bara åkte i stan? Hur kommer det sig?
Gäst 2017-06-29 09:45 ! Citera #
Gällande teorin så är det lätt att memorera alla frågor men eftersom du inte läst boken och inte förstår grunden till frågorna är det ren idioti. Man man bör läsa allt så man förstår svaren!!!
Nick 2017-06-29 13:43 ! Citera #
Gäst 2017-06-29
Gällande teorin så är det lätt att memorera alla frågor men eftersom du inte läst boken och inte förstår grunden till frågorna är det ren idioti. Man man bör läsa allt så man förstår svaren!!!
Precis så är det.

Jag minns folk från klassen på universitetet som hade liknande syn. Majoriteten av dem var inte kvar efter första halvåret; de flesta kuggade eller låg precis på gränsen till godkänt på tentan.

Även om de hade lyckats slutföra kursen hade jag aldrig låtit de anställas i min närhet.

Har man sån’ grad av ADHD att man inte kan ta till sig körkortsteori på annat sätt än att memorera frågor och svar ställer jag mig skeptisk till huruvida man ens borde ha körkort och vara ute i trafiken. Nu vet jag iofs inte om TS refererade till sig själv om ADHD, men att likställa ”frågor och svar” plugg med att faktiskt plugga i en bok där en gedigen grund erhålls är inget annat än dumt.
Nick 2017-06-29 13:44 ! Citera #
Slutföra utbildningen *
TS 2017-06-30 15:26 ! Citera #
Oskar 2017-06-28
Det var en liten lättnad för mig att läsa ditt inlägg då jag har min uppkörning imorgon!
Jag har pluggat teori som en dåre sen jag skrev in mig på körskolan dvs ungefär 2-3 månader. Jag var sjukt nervös inför provet jag gjorde i måndags och satt uppe o plugga hela natten, men det var inte alls så svårt som jag trode att det skulle vara! Jag fick väldigt enkla frågor och typ bara en fråga om datumparkering o typ inga frågor om reaktionssträcka, alkohol procent osv.
Ett tips är att fullfölja den tid du får och gå igenom alla frågor en extra gång när du är klar. Det gjorde jag iallafall jag blev klar sist av alla och fick 55/65 rätt 8-) blev så himla lycklig när det stod att jag var godkänd! :lol:

Men nu ligger jag här nervös inför morgondagens uppkörning och kan inte sova även fast jag kör jättebra och har bra förståelse för alla olika trafiksituationer. Jag hade en körlektion idag som inte gick så jättebra eftersom växlingen och koppling osv är heeeelt anourlunda jämfört mot våran gamla golf som jag övningskör med hemma!
Alla andra lektioner har gott superbra och min körkortslärare tycker att jag kör väldigt bra. Men lektionen jag hade idag kändes inte bra alls även fast min lärare sa att den var godkänd..

Men imorgon får jag får bara släppa all stress kring uppkörningen och låtsats som att jag kör med mamma och bara ta det lugnt! Jag har även en kort körlektion innan uppkörningen imorgon så då kommer jag förhoppningsvis vänja mig med den osköna mazdan min körskola har.

Overall så är jag väldigt säker på min körning och vet att jag kommer klara det då jag har kört bil nästan konstant sen jag var 15-16 år och nu är jag 18 :)
Men jag är mest orolig över att jag kommer få en jätte stel ”uppkörningsgubbe” som bara ser fel i allting jag gör.. :|

Kan även tillägga att jag hoppas vi kör den rutt imorgon som min kompis körde på sin uppkörning och som även min körkortslärare har sagt att man ofta kör, för den har jag övat på att åka nu ett antal gånger. Där det är landsväg, tätbebyggt område, motorväg osv.
Blev dock lite osäker när du skrev att du bara åkte i stan? Hur kommer det sig?
Vad härligt att min text var till hjälp och jag hoppas att du kunde släppa nervositeten en del inför uppkörningen. Berätta väldigt gärna hur det gick, vad du fick göra, hur du upplevde inspektören osv :D Om man kuggar så är det ju faktiskt inte hela världen heller, även om det kan kännas så i stunden.

Jag har hört många skräckhistorier om uppkörningen från personer som har blivit kuggade, men även ”solskensberättelser” om folk som har blivit godkända trots en del missar (tom med sk ökända inspektörer). Självklart finns det rötägg inom alla professioner, men min uppfattning är att det ändå är helhetsintrycket som avgör - om förarprövaren känner sig säker i bilen eller inte. Det finns fel och sedan finns det farliga fel :)

Jag blev ganska förvånad själv när jag bara fick köra inne i stan, eftersom jag har hört om så många som har fått åka landsväg, E4 osv, men eftersom Linköping ser ut som det gör hann vi med en del ändå. Momenten var: Säkerhetskontroll, Järnvägs/Spårvägskorsning, Självständig körning mot mål, Cirkulationsplats, Signalreglerad korsning, Gatukorsning, Vändning, Start i lutning, Parkering och Backning.

Det är ju inte så att de måste kolla landsväg eller motorväg (det är trots allt ett stickprov), men de måste få med tillräckligt för att kunna bedöma kriterierna - dvs fordonskännedom, manövrering, miljö och sparsam körning, trafikregler och trafiksäkerhet och beteende. Sedan är backning och säkerhetskontroll t.ex. obligatoriskt.
TS 2017-06-30 15:28 ! Citera #
Gäst 2017-06-29
Gällande teorin så är det lätt att memorera alla frågor men eftersom du inte läst boken och inte förstår grunden till frågorna är det ren idioti. Man man bör läsa allt så man förstår svaren!!!
Jag tycker att det är väldigt ironiskt att ni skriver helt utan att orka läsa det jag har skrivit, vilket förklarar detta :lol: Skrattar högt för mig själv! Ren idioti var det :D
TS 2017-06-30 15:37 ! Citera #
Nick 2017-06-29
Precis så är det.

Jag minns folk från klassen på universitetet som hade liknande syn. Majoriteten av dem var inte kvar efter första halvåret; de flesta kuggade eller låg precis på gränsen till godkänt på tentan.

Även om de hade lyckats slutföra kursen hade jag aldrig låtit de anställas i min närhet.

Har man sån’ grad av ADHD att man inte kan ta till sig körkortsteori på annat sätt än att memorera frågor och svar ställer jag mig skeptisk till huruvida man ens borde ha körkort och vara ute i trafiken. Nu vet jag iofs inte om TS refererade till sig själv om ADHD, men att likställa ”frågor och svar” plugg med att faktiskt plugga i en bok där en gedigen grund erhålls är inget annat än dumt.
Som jag skrev ovanstående är det väldigt ironiskt att ni förespråkar att man måste läsa boken för att kunna ta till sig kunskap när ni inte kan läsa och ta till er mina kommentarer :lol: Jag behöver faktiskt inte gå in på allt om att det inte alls handlar om att memorera frågor, för det har jag ju redan sagt flera gånger. So there’s that.

Det jag säger är att det är väldigt closed minded att tro att alla lär sig bäst med en metod, bara för att den metoden fungerar bäst för dig, för det stämmer inte. Jag har inte själv ADHD, men jag vet hur jag tar in kunskap bäst, vilket alltså inte är genom sträckläsning. Mina betyg är det inget fel på heller, vill jag lova ;) Visst kan vissa strunta i att läsa boken av lathet och tänka att det går genom att bara memorera svar, men det är inte den mentaliteten jag har och jag är inte på något sätt en robot som inte vet grund och orsak till regler, principer osv. Att dessutom tro att något är det absolut bästa när man inte ens har gjort det andra - DET är inget annat än dumt :lol:
Nick 2017-06-30 17:00 ! Citera #
TS 2017-06-30
Som jag skrev ovanstående är det väldigt ironiskt att ni förespråkar att man måste läsa boken för att kunna ta till sig kunskap när ni inte kan läsa och ta till er mina kommentarer :lol: Jag behöver faktiskt inte gå in på allt om att det inte alls handlar om att memorera frågor, för det har jag ju redan sagt flera gånger. So there’s that.

Det jag säger är att det är väldigt closed minded att tro att alla lär sig bäst med en metod, bara för att den metoden fungerar bäst för dig, för det stämmer inte. Jag har inte själv ADHD, men jag vet hur jag tar in kunskap bäst, vilket alltså inte är genom sträckläsning. Mina betyg är det inget fel på heller, vill jag lova ;) Visst kan vissa strunta i att läsa boken av lathet och tänka att det går genom att bara memorera svar, men det är inte den mentaliteten jag har och jag är inte på något sätt en robot som inte vet grund och orsak till regler, principer osv. Att dessutom tro att något är det absolut bästa när man inte ens har gjort det andra - DET är inget annat än dumt :lol:
Denna nivå alltså. I’m out. Den dagen du vågar dig på lite tyngre lära kommer du förstå vad jag menar; då inser du att du inte vet hur du lär dig bäst. Lycka till med körkortet!


För övriga: Kombinera kursbok med förslagvis korkortonline.se eller STR. Det är effektivt och långsiktigt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo