Start > Körkortsforum > Uppskrivning och uppkörning i …

Uppskrivning och uppkörning i Linköping

Nybliven körkortsinnehavare 2017-06-21 13:32 ! Citera #
Eftersom jag har fått så mycket hjälp av tidigare trådar har jag lovat mig själv att jag ska skriva en egen tråd om min uppkörning och nu har jag något att berätta om.

För en vecka sedan var uppskrivningen bokad. Jag läste inte alls i boken, utan gjorde test här och på Elevcentralen tills jag hade arbetat mig igenom alla frågor flera gånger om. Jag kände mig säker och var inte särskilt nervös, förrän jag satte mig ner och började svara på frågorna. Det var gamla datorer med en gammal mus, så pilen på skärmen hoppade omkring lite som den ville. Det ihop med adrenalinet som gjorde att min arm skakade resulterade inte i att det blev lättare att träffa rätt ruta :lol: Frågorna i sig gick dock fort att svara på och helt plötsligt satt jag där med alternativet att gå igenom frågorna eller att skicka in provet, med fetstil varning att det är permanentare än permanent och ALLTSÅ INTE GÅR ATT ÅNGRA SIG.
Våghalsig som jag var valde jag att skicka in provet, då jag inte kände att det skulle hjälpa att grubbla mer. Har jag gissat så gissar jag inte bättre andra gången. Med darrig hand tryckte jag alltså på den permanenta knappen och fick se resultatet, GODKÄNT med 61/65. Lyckoruset som infann sig :D (Eftersom jag var väldigt säker på de allra flesta frågorna gick mitt prov som sagt fort. Det var en person som blev klar precis före mig. Sedan satt resten av salen kvar ett bra tag när jag gick ut för att vänta på pappa.) För de som undrar det kan jag säga att min upplevelse var att provet var lättare än testfrågorna här. De som jag var osäker på på grund av taskig bildkvalité eller liknande fick jag fel på, så hade jag chansat lite bättre hade det kunnat bli full pott ;)
Tipset är helt enkelt att göra så många frågor att ni kan dem i sömnen. Att läsa i boken är förstås toppen som tillägg. Ska du göra provet så tänk på att läsa frågorna och titta på bilderna noggrant. Ibland kan en liten detalj, som en knappt synlig huvudledsskylt i fjärran, avgöra.

Igår var det dags för uppkörningen 14:50. Dagen började med att jag vaknade 5:30 av pirr i magen. Jag och pappa tog en vända på morgonen med hyrbilen, en Volvo V40 som vi hyrde ett par dagar innan så att jag skulle kunna känna in mig mer på de oootroligt känsliga bromsar som dessa bilar har till skillnad från vår Saab. Även körställning och växlar är ju lite annorlunda. Självklart ska man kunna känna in dragläge, växlar och hur känsliga pedalerna är inom någon minut på en ny bil, men ihop med nervositet är det alltid en fördel att vara så van som möjligt vid bilen. Då blir det lättare att fokusera helt på trafiken.
Iaf så började det under övningskörningen gå upp för mig att jag skulle köra upp. Om jag var så nervös att jag skakade under teoriprovet, HUR skulle det gå när jag sitter bakom ratten? Bara tanken på detta gjorde att adrenalinet började pumpa så jag blev alldeles yr. Det är ingen överdrift, utan jag försökte ta mig igenom stan och Vallarondellen medan ögonen gick i kors och jag fick riktigt slita för att hålla fordonet rätt på vägen. Pappa sade att det inte märktes på körningen, men OJ vad det kändes.
Efteråt åkte pappa till jobbet och jag fick suga på katastroftankar inför uppkörningen. En timme innan jag skulle sätta mig ner i väntrummet på Trafikverket gav vi oss iväg igen, för att hinna bli varm i kläderna. Väntan var SPÄND, om man säger så.
14:50 kommer det en man och ropar upp mitt namn. Jag är evigt tacksam för att det var just honom jag fick köra upp med, för han var så trevlig direkt från att vi hälsade att nervositeten släppte. Inte helt, förstås, men mestadels. Skräcken är ju en tvär person som helst av allt vill ta ut sina personliga problem och aggressioner på en stackars genomsvettig körkortsaspirant.
Vi satte oss iaf i bilen och jag hoppades att jag skulle komma ihåg alla miljoner lampor man ska titta på om det kom på säkerhetskontrollen. ”Du kan väl tuta”, sade han och sedan var det inte mer med det. Dock upptäckte jag att detta inte alls är en sådan bil har jag kört med på körskolan eller hyrt. Det var en Volvo, men backen satt någon helt annanstans, dragläget var uppe i himlen och gasen var så långt ner att jag knappt hittade den med foten. Dessutom var den trög när det kom till att accelerera och inte särskilt stark på höga växlar i de lägre hastigheterna. Så gick det med planen att bli expert på uppkörningsbilen innan ;) Jag fick känna in mig när vi åkte ut från garnisonen, helt enkelt.
Förarprövaren och jag pratade på om allt möjligt. Jag trodde att jag skulle föredra tystnad, men det kändes skönt. När vi hade åkt en liten stund säger han att jag ska vända på lämpligt ställe och ställa i parkeringsfickan utanför en viss affär. Och vad gör han då? Jo, han tar en skjorta från bilen och lämnar in den på lagning 8-) Snacka om att det inte motsvarade mina mardrömsfantasier om uppkörningen. Där satt jag kvar i bilen och bara ”jahopp”, haha!
Efter det fortsatte vi i stan genom rödljus, rondeller, omledningar och vägarbetare med röda flaggor. Jag fick köra i centrum, förbi resecentrum och tillbaka igen till garnisonen. På tillbakavägen råkade jag se fel på filerna och gled av misstag in i vänsterfilen när jag skulle rakt fram i rondellen. Det resulterade i ett stressat kärringstopp och extravarv. Efter det blev förarprövaren tyst och jag fick lite halvt panik, så jag pratade på som tusan för att få upp stämningen igen. Det verkade fungera, för han föreslog att jag skulle börja jobba som förarprövare, eftersom de hade så få kollegor! Härlig människa!
Jag parkerade utanför Trafikverket och fick standardfrågan ”Hur kändes det här?”Jag gjorde en del misstag (dock ofarliga), så svaret blev ”sådär”, med förklaring att man tappar några IQ under nervositet. Han sade att jag skulle tänka på att inte krångla till saker, vilket jag gärna gör, men att det också kommer med tiden. ”Körningen är godkänd.” Jag kunde knappt ta in det. Chock beskriver det nog bäst. Är det över? Var det så här lätt? HAR JAG ÄNTLIGEN KÖRKORT?
Gäst 2017-06-21 13:32 ! Citera #
Ni kan tänka er känslan. Mest skönt är det nog att inte längre ha uppkörningen framför sig, att slippa göra om det. Ändå tomt på något vis att inte sätta på skylten på bilrumpan när man körde hem. Mamma grät när hon grattade mig, för att hon trodde att jag inte hade klarat det när det tog längre tid än väntat för mig att höra av mig. Jag återhämtar mig fortfarande från chocken i väntan på att ge mig ut på vägarna helt utan livlina. Att bara lita på sig själv. Vilket ansvar. Vilken FRIHET!

Jag önskar er alla ett så stort lycka till det finns. Övningskör som tokar så har ni det rosa kortet med den fula bilden snart!
Gäst 2017-06-21 14:26 ! Citera #
Dina tips att helt enkelt ytinlära frågor för att klara teorin är inte bra alls. Ytinlärning hjälper ingenting. Det vet alla som är högutbildade.
Gäst 2017-06-21 16:18 ! Citera #
Din tråd är jättedålig! Iaf när det gäller delen om teoriprovet...

Du skrev ” Har jag gissat så gissar jag inte igen”

Hur kan man gå till en skrivning och bara gissa på frågorna?
Då är man inte redo för provet!!

Du hade bara en jäkla tur, skulle du få göra om provet så är jag rätt säker på att du skulle kugga..
Trådstartaren 2017-06-21 20:35 ! Citera #
Till er som tycker att jag förespråkar ytinlärning vill jag säga att det inte alls är det jag gör. Tvärtom skulle jag säga att jag har mycket bättre kunskaper än de flesta som jag känner och som har gjort provet. Det var inte så att jag lyckades gissa rätt på 61 av 65 frågor, utan jag var helt säker på 61/65 frågor. I 4 av 65 frågor var bilderna otydliga, vilket gjorde att jag behövde chansa mellan två alternativ. Typ ”Antingen är det A, för att Y på bilden föreställer X eller så är det B för att Y föreställer Z. Det är ju bättre att chansa mellan två alternativ än vara helt säker på att A är rätt, när det egentligen är B som är det, så jag ser inget fel. Det jag säger är att om jag har gissat på en fråga enligt ovanstående modell är det onödigt att gå tillbaka och kolla en extra gång på dessa frågor, då jag inte kommer att gissa annorlunda för att jag tittar på frågan igen. Det är inte ytinlärning att göra så många testprov att jag kan frågorna i sömnen, för dels är reglerna inpräntade i huvudet och dels har jag läst förklaringen till svaret på ALLA frågor. Skulle jag göra provet igen är jag faktiskt säker på att jag skulle klara det.
Trådstartaren 2017-06-21 20:41 ! Citera #
Det kommer ju inte heller exakt samma frågor som det är här på uppskrivningen, så jag förstår inte hur ni kan hävda att det handlar om ytinlärning. Om jag inte visste varför svaret blev som det blev på frågorna skulle jag absolut inte ha kunnat få 61/65. Det går visst att lära in reglerna så pass bra att det sätter sig i huvudet och blir kvar, genom att bara göra testfrågor. Alla har olika sätt att plugga och vissa tycker bara om att få klaga ;)
TS 2017-06-21 20:49 ! Citera #
Gäst 2017-06-21
Din tråd är jättedålig! Iaf när det gäller delen om teoriprovet...

Du skrev ” Har jag gissat så gissar jag inte igen”

Hur kan man gå till en skrivning och bara gissa på frågorna?
Då är man inte redo för provet!!

Du hade bara en jäkla tur, skulle du få göra om provet så är jag rätt säker på att du skulle kugga..
Läs lite noggrannare kanske ;)
Madde 2017-06-21 23:11 ! Citera #
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Blev ännu mer motiverad nu :lol: har teoriprov om mindre än två veckor och uppkörning om 4 veckor. Är jätte nervös redan. Men försöker bara tänka positivt och visualisera att jag klarar båda delarna och att jag har mitt körkort innan jag går på semester :)
Nick 2017-06-22 00:27 ! Citera #
Trådstartaren 2017-06-21
Till er som tycker att jag förespråkar ytinlärning vill jag säga att det inte alls är det jag gör. Tvärtom skulle jag säga att jag har mycket bättre kunskaper än de flesta som jag känner och som har gjort provet. Det var inte så att jag lyckades gissa rätt på 61 av 65 frågor, utan jag var helt säker på 61/65 frågor. I 4 av 65 frågor var bilderna otydliga, vilket gjorde att jag behövde chansa mellan två alternativ. Typ ”Antingen är det A, för att Y på bilden föreställer X eller så är det B för att Y föreställer Z. Det är ju bättre att chansa mellan två alternativ än vara helt säker på att A är rätt, när det egentligen är B som är det, så jag ser inget fel. Det jag säger är att om jag har gissat på en fråga enligt ovanstående modell är det onödigt att gå tillbaka och kolla en extra gång på dessa frågor, då jag inte kommer att gissa annorlunda för att jag tittar på frågan igen. Det är inte ytinlärning att göra så många testprov att jag kan frågorna i sömnen, för dels är reglerna inpräntade i huvudet och dels har jag läst förklaringen till svaret på ALLA frågor. Skulle jag göra provet igen är jag faktiskt säker på att jag skulle klara det.
Grattis! :)

Men - det är dessvärre visst ytinlärning du förespråkar / ditt studiesätt. Att du har nötat så mycket att du i princip kan det i sömnen betyder inte att du har djupinlärt dig det. Att memorera någonting är inte samma sak som att förstå. När du förstår och kan svara på varför kring kunskapen, då har du djupinlärt dig.

Skillnaden är att, djupinlärning leder till bättre förutsättningar att klara sig säkert i trafiken. Men man lär sig hela tiden - och inget hindrar en från att öppna körkortsboken och reflektera trots att man har körkort.
Nick 2017-06-22 00:31 ! Citera #
Notera - Det är en väsentlig skillnad mellan att ha läst en förklaring och att själv kunna ge en förklaring. Det senare bygger på förståelse.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor