Start > Körkortsforum > Köra utan körkortet

Köra utan körkortet

Gäst 2024-02-12 21:56 ! Citera #
riccarrdo 2024-02-05
Hej, polisen stoppade mig idag och sedan ett år tillbaka har jag inget svenskt körkort men jag har ett körkort från ett annat land som kan passera.
Om du har varit folkbokförd i sverige i mer än ett år så får du inte köra med ett utländskt körkort?
Gäst 2024-02-12 21:58 ! Citera #
Om du har ett körkort från eu eller ees och någa få länder till, så kan du byta in det mot ett svenskt
Björn He 2024-02-17 14:27 ! Citera #
johny 2019-06-20
Ja men det är ju förbjudet för polisen att stoppa fordon (bilar) annat än om dom har ett sakskäl typ trasigt lyse fortkörning etc
eller när dom trafikdirigerar samt vid organiserad nykterhetskontroll och då har man rätt att samtidigt titta på körkort, men polisen får inte organisera systematisk körkortskontroll vilket man fixar med sina ”nykterhetskontroller”
Nja, trafikpolisen (som har behörighet att dirigera trafik) kan faktiskt exakt när som helst stoppa en viss fordonsförare för exempelvis körkortskontroll.

I ett avsnitt av TV-programmet ”Trafikpolisen” såg jag en polispatrull som av okänd anledning stoppade en misstänkt bil för att göra körkortskontroll på tonårskillen som körde bilen. Den då 17-åriga killen erkände nästan genast att han inte hade körkort - och han som var 17 år hade dessutom inte blivit tillräckligt gammal för att få köra bil, men han hade tydligen ändå ”tjuvlånat” bilen, som ägdes av hans far, utan farsans tillåtelse, i syfte att ”övningsköra på egen hand”, och det hade han naturligtvis inte laglig rätt att göra.
Killen som naturligtvis polisanmäldes för olovlig körning blev anmäld av polisen till Transportstyrelsen, som då inledde en utredning om att eventuellt återkalla hans körkortstillstånd och övningskörningstillstånd, och ge honom en avstängning från möjligheten att ta körkort då han fyllde 18; om man döms för grova trafikbrott som olovlig körning (att köra ett fordon utan innehav av det körkort som erfordras för det) så riskerar man dyra straff som dagsböter och förbud att ta körkort under en viss tid.
Björn He 2024-02-25 23:13 ! Citera #
Lastbilstjejen 2019-06-22
Polisen har all rätt att stanna vilken bilist dom vill för att kolla närmare på den personen.
Det behöver inte vara något fel på varken dig eller din bil, utan det kan räcka med att di har kört vingligt så har dom rätt att titta närmare på dig för att se om du är påverkad och droger..

Så du har helt fel i att polisen bryter mot några lagar när dom stannar en bilist...
Det finns inga olagliga kontroller!
Och säger du ifrån och vägrar vara hjälpsam så blir det bara ännu mera tråkigheter för dig som bilförare då du inte följer en polismans order.. Bara dumt, ett stopp tar ju bara några extra få fjuttiga minuter, inte värt att riskera höga böter för att man ska vara lite på styva linan. Dessutom verkar det misstänksamt om du börjar käfta emot...
Alltså, när en polis (som har särskild behörighet att dirigera trafik) ger tecken eller annars signalerar (med så kallat stopptecken som består av växelvis blinkande blått och rött framljus) åt en fordonsförare att stanna, då är föraren ovillkorligen skyldig att styra ut till vägkanten för att stanna där polisen anvisar föraren att stanna eller, om en bakomvarande polisbil ger stopptecken, stanna snarast möjligt efter det att föraren har uppmärksammat det bakomvarande polisfordonets blinkande så kallade stopptecken (och det går att uppmärksamma om man bara tittat i speglarna för att hålla viss uppsikt bakom sig). Man vet aldrig i förväg varför man blir anvisad att stanna, men polisens generella syften med att stoppa en trafikant brukar vara att kunna göra nykterhetskontroll, kontroll av fordonet (om det rör sig om så kallad flygande besiktning), eller körkortskontroll, om polisen nu misstänker föraren för att ha kört utan godkänt körkort.
Björn He 2024-02-29 00:58 ! Citera #
Henkipenki 2019-06-21
Jag och bekanta har blivit stoppade rutinmässigt för körkortskontroll - utan inblåsning.
Jag blev en gång ombedd av polis att uppvisa körkort, då jag höll på att parkera ett par bilar, de ville av oknd anledning kontrollera om jag verkligen hade körkort. Jag hade då inte körkortet i fickan, utan i en av bilarna men jag tog bara fram det, och sen när polisen tittat på det så åkte de vidare. Såna kontroller handlar väl om att förhindra så kallade olovliga körningar.
Alltså, enda gången man får köra utan körkort är vad jag vet under uppkörningen, då man ju kör tillsammans med en förarprövare bredvid sig, som efter avslutad uppkörning meddelar om man är godkänd, och varför om inte godkänd. Att köra upp räknas vad jag vet inte som övningskörning, eftersom bil som används för körprov i regel inte har övningskör-skylt, men numera är det allt vanligare att bilar som används för körprov har en skylt liknande övningskör-skylten men med texten ”KÖRPROV” eller ”FÖRARPROV” istället för ”ÖVNINGSKÖR”.

Jag tycker dock att det är konstigt att inget körkort krävs för cykel. Det borde väl åtminstone vara ett krav på att avlägga särskilt kunskapsprov om gällande trafikregler för att få cykla eller få köra moped, framförallt med tanke på att relativt många cyklister och även mopedister idag brukar köra i trafiken som om de inte alls har lärt sig vilka trafikregler som gäller i trafiken och hur de skall tillämpas korrekt, som är grundläggande att lära sig för att få köra ett fordon, och fordonsförare som inte alls har lärt sig att tillämpa de gällande trafikreglerna eller annars kanske bara inte är tillräckligt förmögna att tillämpa dem korrekt utgör (i många fall) en potentiell trafiksäkerhetsfara.
Jag har upplevt eller åtminstone hört talas om vissa trafikfall då gående på väg att gå över en körbana vid grönt ljus på bevakat övergångsställe har hållit på att bli påkörda av någon cyklist, då cyklisten inte har stannat före övergångsstället trots stoppsignal för fordonsförare utan försökt att köra vidare ändå, och då varit nära att köra över någon gående som just börjat korsa körbanan - och det är ett typiskt exempel på hur cyklister (som inte alltid har lärt sig gällande trafikregler) kan utgöra potentiell trafiksäkerhetsfara.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:25
1
I går 18:15
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor