Start > Körkortsforum > Köra utan körkortet

Köra utan körkortet

Gäst 2017-09-10 23:47 ! Citera #
Ramón 2017-09-10
Hej. Jag har utländsk körkort och polisen stoppade mig. De sa ditt körkort giltig inte i Sverige och de ska kontakta med transportyrelsen och skicka böte. Några gånger polisen stoppade mig men de sa att du kan köra med den här körkortet och jah har frågat 2 gånger till poliser mitt körkortet. Varför jag fick böte då? Jag lever om 6 år i Sverige men förre året jag fick mitt körkortet från Turkiet och polisen sa du kan köra. Vad händer nu?
Ditt körkort är inte giltigt i Sverige. Turkiet är utanför EES.
Fbarneli 2017-11-06 16:15 ! Citera #
Har blivit stoppad 2ggr utan körkortet med mig. Ena gången sa de åt mig att inte glömma det nästa gång för att det är 500:- böter på det. Andra gången hade jag mitt pass med mig och han slog bara på sin dator mitt personnummer och så fick jag blåsa sen var det bara att glida vidare.
Ida 2017-12-27 09:18 ! Citera #
Har blivit stoppas två ggr på mindre än en månad o glömt körkortet hemma bägge gångerna.

Ena ggr blev jag uppmanad att ta med det o den andra gången sa dom ingenting om det.. inga böter..
hahaha 2018-01-09 13:38 ! Citera #
Eller snabbaste moped på hamnen. hahahaha
Gäst 2018-01-17 16:41 ! Citera #
Har aldrig någonsin fått böter om jag inte haft med mig mitt körkort. Så du får absolut inte böter. Det var det dummaste jag hört. Frågade en polis om detta senast jag blev stoppad. Och han sa bara att du bör ha det med dig...MEN absolut ingenting händer. Polisen får inte ge dig böter om du inte har körkort med dig...Så vad du nu heter skitsnack det händer absolut ingenting..
Gäst 2018-01-20 11:10 ! Citera #
Hur är det möjligt att misstolka?
I körkortslagen (1988:488) 3 kap 15§ står dock:

Körkortslag (1998:488)
Svensk författningssamling 1998:488

Skyldighet att medföra körkort

15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).


www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/korkortslag-1998488_sfs-1998-488
Gäst 2018-01-20 14:05 ! Citera #
Gäst 2018-01-20
Hur är det möjligt att misstolka?
I körkortslagen (1988:488) 3 kap 15§ står dock:

Körkortslag (1998:488)
Svensk författningssamling 1998:488

Skyldighet att medföra körkort

15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).


www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/korkortslag-1998488_sfs-1998-488
Precis som jag har sagt hela tiden, man SKA ha med sig körkortet när man kör bil.
Och man KAN få böter för att inte ha det med sig, MEN det är långt ifrån alla poliser som ger böter för ett sådant litet ”brott”..
Gäst 2018-02-16 15:36 ! Citera #
Gäst 2017-05-27
Konstigt då att polismannen inte visste om nått :)
Men om jag har fel så har jag fel, ingen är gladare än mig iaf eftersom jag slapp böter :D :D
Du hade rätt

OFFENTLIG RÄTT ›Trafik och körkort
Måste man ha med sig körkortet?
2009-12-31 i TRAFIK OCH KÖRKORT
FRÅGA
Att medföra körkortet vid färd? Ovan sägs att underlåtenhet straffas med böter som utdöms utom i tre undantag. Ett lyder: såvida inte föraren omedelbart kunnat identifieras! Om man identifierar sig reglementsenligt skulle alltså inte körkortet krävas vid färd!?
SVAR
Hej
Din tolkning av undantaget är korrekt. Har du annan reglementsenlig legitimation, så som giltigt pass eller ID-kort så krävs det inget körkort. Polisen kan då kontrollera att du har giltigt körkort via andra system. Men det är ändå alltid bäst att ha med sig körkortet, då det underlättar hanteringen för polisen.

Med vänlig hälsning

Karin Hellander
Fick du svar på din fråga?
Leif 2018-07-03 13:25 ! Citera #
Vad polis har sagt till mig så ska man självklart inte åka runt utan körkort och man kan få böter. Dock är det inget som de brukar böta för. De flesta poliser är rätt trevliga om man är trevlig tillbaka
Hobbypolisen 2019-02-10 12:43 ! Citera #
Ge er.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor